Skip to main content

Ongeveer een week gelden abonnement van 500Mbit omgezet naar 1Gbit. Sindsdien heb ik problemen met de snelheid zowel bekabeld als via WiFi. Alles geprobeerd zelfs alles teruggezet naar fabrieksinstellingen en weer opnieuw alles ingesteld. De snelheid komt niet hoger dan 250Mbit. In de meeste gevallen is deze 95Mbit of nog lager. Met enige regelmaat valt verbinding helemaal weg. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan verhelpen. 

Hallo @AGeenen, meet je met een bekabelde pc of laptop direct aan het modem zonder overige aangesloten appartuur?


PC is bekabeld aangesloten op de modem. Voor de abonnementswijziging haalde ik een snelheid van ruim 450Mbit. De enige wijziging die is gedaan is een abonnementswijziging naar 1Gbit. Verder is er niets veranderd. Snelheid zojuist opnieuw gemeten en kom niet hoger dan WiFi: 129,2Mbit Down 176,1Mbit up. Bekabeld: 94,3Mbit Down en 94,1Mbit Up. Met het huidige abonnement zou ik toch minimaal rond de 800 a 900 Mbit verwachten. 


Hallo @AGeenen heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en na herstart ook de modem een fabrieks-reset gegeven?


PC is bekabeld aangesloten op de modem. Voor de abonnementswijziging haalde ik een snelheid van ruim 450Mbit. De enige wijziging die is gedaan is een abonnementswijziging naar 1Gbit. Verder is er niets veranderd. Snelheid zojuist opnieuw gemeten en kom niet hoger dan WiFi: 129,2Mbit Down 176,1Mbit up. Bekabeld: 94,3Mbit Down en 94,1Mbit Up. Met het huidige abonnement zou ik toch minimaal rond de 800 a 900 Mbit verwachten. 

Aangezien je bekabeld maximaal 94Mbit haalt vermoed ik dat er een probleem is met de gebruikte ethernet kabel. Indien mogelijk opnieuw proberen met een andere kabel.

Voor 1Gbit zijn alle 4 de paren van de kabel nodig (8 draden totaal). Als dit niet kan dan gaat de snelheid terug naar 100Mbit.
Andere mogelijkheid is dat de poort van de computer ingesteld staat op 100Mbit.


Glaskast en modem gereset en opnieuw ingesteld. Het resultaat blijft het zelfde. Het haalt niets uit. Wat je ook doet. 


Alle kabels zijn nieuw, net een half jaar oud. Betreft cat 5e kabels. De pc is ingesteld op Gbit Dus daar ligt het niet aan. Zoals aangeven haalde ik voor de abonnementswijziging snelheden van 450Mbit. Zou raar zijn als het aan de bekabeling zou liggen. Met de wifi haalde ik ook snelheden van 450Mbit en nu ook niet hoger dan 95Mbit en dat heeft niets met de bekabeling te maken. 
 


De internet snelheid met de bekabelde verbinding op de PC haalt n7 snelheden van boven de 900Mbit. Dit lijkt te zijn opgelost. Echter de snelheid van de WiFi verbinding blijft onder de 100Mbit. 


De internet snelheid met de bekabelde verbinding op de PC haalt n7 snelheden van boven de 900Mbit. Dit lijkt te zijn opgelost. Echter de snelheid van de WiFi verbinding blijft onder de 100Mbit. 

Goed om te lezen.  Dan komt er in ieder geval genoeg binnen.

Wat voor modem gebruik je? Zitten daar ook wifi versterkers op aangesloten?