Skip to main content

Ik heb op mijn laptop het KPN antivirusprogramma geïnstalleerd. Sinds enige tijd krijg ik bij het opstarten van b.v. de site van mijn bank de volgende melding:

You must or update NET to run this application. Framework MicrosoftNET.Core.App, version 60.36 (x64). Ik vertrouw dit niet en heb steeds niet gekozen voor downloaden.

Bovenstaande melding krijg ik ook als ik via het Windowsteken linksonder in de balk het KPN antivirusprogramma opstart. Maar ook dan vertrouw ik het niet. Nergens blijkt uit dat het van KPN is. Ook lijkt mij dat het installeren van een update door KPN niet op die manier gaat. Kan het programma op dit moment ook niet openen. 

Is e.e.a. bij KPN bekend, hebben meer gebruikers hier last van?  

Beste ​@Luxemburg sommige software gebruikt onderdelen van MS, o.a. wat jij ziet, dat is niets abnormaals, dan hoeft de softwaremaker het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar gewoon gebruik maken van beschikbare applicaties, dus dat is wel vertrouwd.

Welk antivirusprogramma gebruik je van KPN?

F-Secure, voorheen KPN Veilig

of Eset?

Welke Windows-versie gebruik je?

Beste Jan, excuses voor de late reactie! Ik gebruik F-secure, voorheen KPN Veilig. Tevens Windows 10.

Leo 

Beste Jan, ik heb de virusscanner via het Configuratiescherm verwijderd en daarna opnieuw gedownload. Kreeg weer die melding en heb die uiteindelijk toch maar uitgevoerd, deze blijkt van Microsoft zelf te zijn. Nu doet de virusscanner het weer goed. Wel vreemd dat er vanuit het virusprogramma zelf geen melding komt dat je de extra actie moet ondernemen, je ziet op geen enkele manier de relatie met KPN en daardoor vertrouw je het niet. 

Vr. groet,

Leo

Hoi ​@Luxemburg! Ik heb geprobeerd wat meer informatie op te zoeken over het stukje software wat je noemt. Wat ik kan vinden is dat .NET Framework benodigd is om bepaalde programma en apps te kunnen draaien op Windows. Dus waarschijnlijk heeft KPN Veilig/F-Secure dit stukje software nodig om goed zijn werk te kunnen doen. Goed dat je hebt gekozen om dit te updaten, want dit is wel belangrijke software voor je besturingssysteem en programma's. De melding kwam denk ik van Windows zelf, dus dat kun je dan ook vertrouwen. 

Fijne feestdagen gewenst!

Beste Arjan, dank voor deze toelichting die bevestigt dat ik de juiste keuze heb gemaakt. 

Ook fijne feestdagen gewenst!

Vr. groet, Leo

Reageer