Skip to main content

Er was hier een update. Internet werkte toen niet (goed) meer.

Modem gereset, smart wifi punten gereset. Paars lampje, met kabel 30 minuten eraan gehangen.

TV werkt wel weer. 

Chromebook valt nu steeds het internet weg. Wat heeft die update gedaan? Waarom werkt het internet op mijn (asus) chromebook niet meer goed? Iedere 4 minuten valt het internet weg en maakt hij opnieuw verbinding. Het ligt niet aan de chromebook, want bij familie werkt het wel. Nu zie ik wel dat er al jaaaaren problemen zijn met KPN en chromebooks. Er is geschreven over 2.4 en 5 GHz splitsen, maar ik zie geen standaard oplossing.. soms werkt dat een beetje.. soms niet.

 

Mvg,

Pieter

Hoi Pieter, dat is natuurlijk knap vervelend. Zou je een aantal zaken kunnen toelichten?

  • Welk type modem van KPN heb je in gebruik?
  • Maak je ook gebruik van versterkers of iets dergelijks?
  • En welk merk en model Chromebook heb je exact?

Het kan zijn dat je even moet inloggen op de interface van het modem om het type beveiliging aan te passen.


  • een zwarte (KPN Box 12) zie ik via mijnmodem.kpn waarop ik moest inloggen van de helpdesk en waarvan ik te horen kreeg dat ik wifi netwerk op WPA2 moest zetten. Monteur die langskwam gaf aan dat dat juist heel onverstandig is. Monteur heeft wat demping verholpen, maar wegvallen blijft. Volgens internet connection monitor heb ik maar 94% uptime dus 6% downtime. Van 13:00 tot 15:00 ongeveer 22 disconnects van gemiddeld 10 tot 20 seconden.
  • Twee zwarte Super Wifi Punten.
  • Asus CM1400FX

Monteur is dus langsgeweest maar probleem blijft.


Hmmmm in Chrome Internet Connection Monitor extensie geïnstalleerd. Daardoor goed te zien hoe vaak het internet weg viel en hoe lang. 

Na nogmaals bellen en hele verhaal te hebben uitgelegd zelf tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk aan het super wifi punt ligt. Super wifi punt eraf gehaald… connectie is naar meterkast is iets minder maar goed genoeg voor tv en internet. Nu helemaaaal geen problemen meer. Dus het ligt aan het super wifi punt. Nogmaals voor de tweede keer harde reset van super wifi punt en aan modem gehangen. Op advies van telefoonmedewerker een half uur aan de modem laten. Daarna zal ik kijken of het probleem is opgelost. Klantenservice gaf zelfs als advies om meerdere keren te resetten. Dus afwachten. Kijken of het straks gewoon weer werkt of dat er wellicht in het super wifi punt iets stuk is.


Probleem blijft. Internet valt nog steeds weg.

Intussen Super Wifi punt van zolder dat bedraad is vervangen met die in de huiskamer, maar zodra er een super wifi punt tussen modem zit valt het internet steeds weg. Afstand tot de meterkast is 5 6 meter en streepje minder maar zonder super wifi punten werkt het dus wel goed. Zodra er een super wifi punt tussen wordt gezet ontstaan problemen. Ook op meerder plekken in de huiskamer gezet.

Ik vroeg me af wat mijn dochter op zolder deed, maar die was bij het resetten van de superwifi punten boven tv aan het kijken. Dus signaal van modem redt het zelfs gewoon naar zolder. Dus internet is goed en snel genoeg. Modem zwarte KPN box 12 werkt goed. Problemen ontstaan zodra er super wifi punten er tussen worden gezet. Geven super wifi punten vaker problemen? Wegvallend internet? Misschien is het normaal dat internet slecht wordt door de super wifi punten? Snelheid is wel in orde, maar de connectie valt steeds weg door de super wifi punten. Ben nu bezig alles maar WEER opnieuw te resetten. Modem laat ik nog even zijn gang gaan.. en een half uur later zal ik er één super wifi punt aan hangen (dat al paars/roze brandt) en dan maar weer een half uur wachten.. en daarna nogmaals met het tweede super wifi punt… en dan maar weer afwachten. Het is zo gek dat dit is ontstaan na de update, daarvoor werkte het wel. Zijn er meer mensen die problemen hebben met super wifi punten? Ik zit er bijna aan te denken om ze maar gewoon weg te laten, zo slecht zijn die super wifi punten van kpn na de laatste update.


Hmmm op bijgaande forum bericht zie ik dat het eerste wifi punt niet te dicht bij het modem moet staan?

Wellicht komt het omdat het eerste wifi punt in de huiskamer dichtbij het modem staat. Het tweede super wifi punt op zolder bedraad. Misschien kan de combinatie van bedraad en draadloos niet. Of omdat het tweede super wifi punt te ver weg staat van het draadloze super wifi punt. Of omdat het eerste super wifi punt op zolder moet, ver weg van de modem. Zou dat dan wel bedraad kunnen? En dan het tweede super wifi punt in de huiskamer? Al had ik wel de beide super wifi punten verwisseld en dat gaf de vorige keer nog steeds storingen. Stom dat ze die super wifi punten niet op afstand kunnen resetten. Dat het geen update kan downloaden en zichzelf updaten. Ik blijf de hele tijd resetten.


Weer een stapje verder. Zodra het eerste wifi punt in gereset in de huiskamer staat valt het internet niet weg. Nu ik de tweede aan de modem heb hangen valt het internet steeds weg. Ik ga hem nog lange tijd aan de modem laten hangen, kijken of dat een verbetering geeft. Maar het lijkt er dus op dat zodra er twee super wifi punten aan staan dat het een storing geeft. Eentje geeft geen probleem. Twee super wifi punten zorgt ervoor dat het internet 10 tot 20 seconden uitvalt.


Overigens zonder super wifi punt is de snelheid 510Mbps maar met kpn super wifi punten halveert de snelheid bijna en wordt het veel langzamer namelijk 310Mbps. Vooralsnog dus alleen maar last van die super wifi punten. Geen extra bereik, wegvallend internet, veel langzamere snelheden. Latency zonder die dingen is ook veel lager.


Wederom maar weer eens contact gehad met telefoonnummer van KPN.

Ze konden me echter niet helpen omdat er nog een ticket openstond. Dus vervolgens weer gebeld naar een ander nummer van KPN. Bij dat telefoonnummer van KPN moest je weer een code invoeren en vervolgens een pincode. Zij konden mij ook niet helpen. Zij raden aan om te wachten tot de volgende update. Ticket gaat dan wel weer dicht omdat het maar een week openstaat. Dus zij gaven aan om dan eerst weer het gratis 0800 nummer te bellen aan de voorkant om ze daar een ticket te laten aanmaken voor de achterkant zodat ik ze aan de achterkant weer kan bellen met een nieuw ticketnummer voor hetzelfde probleem dat nog steeds niet is opgelost. Beetje heen en weer bellen. Ze konden niet zeggen wanneer de volgende update zou zijn, dus zei ik dat ik dan zaterdag alles weer reset en daarna wel weer bel. Toen werd het ticket toch iets langer opengezet zodat ik volgende week alles kan resetten en weer kan bellen. Mocht die nieuwe update toch niet helpen. Dan kan ik weer bellen zodat ik naar de voorkant kan bellen om de super wifi punten te laten vervangen. KPN doet niet echt aan one-time-fixes. Vooral veel bellen met voorkant, achterkant.. monteurs.. mensen er tussenin. In de hoop dat het probleem opgelost kan worden. Overigens wel de reden waarom ik van Ziggo ben afgestapt, omdat je van kastje naar muur gestuurd wordt. Vooral vaak resetten. Stekkers eruit halen. Zeggen dat het aan de klant ligt. Wachten, hopen dat het vanzelf oplost. Snelheid op de super wifi punten is fors lager. Zonder super wifi 510Mbps, met superwifipunten nog maar 310, maar dat is normaal werd gezegd dat is ook tbv stabiliteit. Waar ik nu dus helemaaaaal niks van merk. Internet is vele vele malen stabieler zonder super wifi punten dan met super wifi punten.


Nieuwe KPN Box 12, nieuwe super wifi punten.

Internet ligt er iets minder vaak uit, maar vooral veel korter. Daar waar er eerst 10 tot 20 seconden geen internet was, is het nu 1 tot 3 seconden geen internet.

Snelheid lag eerst rond de 510Mbs, nu rond de 400Mbs maar iets stabieler. Geen idee wat de verschillen zijn. Geen idee of het 12 of 12b is.

Ik zal het wel aankijken. Met de vorige KPN Box 12 kon ik de super wifi punten niet gebruiken, maar lag het internet er helemaal niet uit. Ik ga nog wel testen of het internet zonder deze nieuwe super wifi punten wel continue blijft. Misschien is het heel normaal dat  door die KPN super wifi punten het internet er iedere 3 minuten 2 seconden uit ligt? Het is in ieder geval minder storend.


Goedemorgen Pieter, excuses voor de rijkelijk late reactie. Ik vind het echt jammer dat je zoveel problemen ervaart en ik wil starten met te zeggen dat ik echt waardeer dat je de tijd neemt om verschillende scenario's en oplossing te testen. Dat is voor ons zeer waardevol en ik koppel deze feedback ook zeker terug.

Dat neemt niet weg dat jij natuurlijk op een normale manier van jouw diensten gebruik moet kunnen maken. Het is zeker niet normaal dat die er met een regelmatige interval 2 seconden uitligt. Ik heb je berichten doorgenomen en ik moet eerlijk aangeven dat ik ook even geen aanvullende alternatieve oplossing kan verzinnen. Je hebt zo'n beetje alles getest. Ik zou dan ook willen adviseren om toch even een toekomstige update af te wachten om te kijken of dat de situatie zal verbeteren.


Reageer