Skip to main content

Ik ben een nieuwe klant sinds enkele weken na overstap na jarenlang Ziggo klant te zijn geweest. Op dit moment kan de hardware me nog niet overtuigen. De tv mediabox slaat regelmatig vast - geen hdmi signaal, afstandsbediening reageert niet, stroom eraf, etc. etc. -  en vanochtend blijk ik opeens geen internet te hebben via een bekabelde verbinding.

Na inloggen op 192.168.2.254 zie ik opeens een nieuwe interface. Die ziet er op zich uit als een flinke stap naar voren maar het zou me niets verbazen als mijn nieuwe bevindingen verband houden met deze update.

Dat ik het modem kan bereiken via LAN betekent ook dat er een verbinding is met het modem; er is alleen geen verbinding naar het publieke internet.

Wat ik zelf al heb gedaan

  • Verbinden via WIFI; werkt.
  • DNS aanpassen (tegen beter weten in, want via WIFI heb ik verbinding) naar CloudFlare
  • Reset via web interface van modem
  • Modem volledig van de stroom af gehaald, 10 sec. wachten, en er weer aan

Iemand een gouden tip? Enige wat ik nog niet heb gedaan is een factory reset maar die probeer ik als het kan te vermijden.

Na wat onderzoek blijkt KPN ook de Fritzbox 7590 te leveren. Als ik dat op voorhand had geweten … 

Ik weet niet hoe je verbinding maakt met Cloudfare, maar als het via een webbrowser is, ledig dan eerst even de cache. Want zonder kabelverbinding kan jouw Experiabox geen verbinding maken met Internet.

Doet je TV (en eventuele vaste lijn) het ook niet en heb je glasvezel, haal dan even de stroom van de NT af (waar het binnenkomt). Slechter kan het toch niet worden bij jou dan het al is. Doet hij het dan nog niet, bel dan even met 0800-0402 en vertel dan ook dat je de NT aansluiting hebt gereset en dat je hier hebt gelezen dat er een tijdlang defecte NT’s zijn geleverd door KPN (ook in de tijd toen ze al wisten dat er defecte bij waren) en vraag of een monteur die kan komen vervangen. 


Ik had de DNS al weer gereset, dus die staat weer standaard op de defaults. Maar ik zal inderdaad maar eens gaan bellen. 


@famschopman Welkom op het forum. 

Wat balen dat je verbinding nog niet optimaal lijkt te werken. 

Welk modem heb je van KPN? En wat is er verder nog aangesloten in het netwerk? 

Maak je bijvoorbeeld gebruik van een switch en zo ja, ondersteunt deze IMGP snooping? 


Ik heb in opvolgende volgorde

  • Box 12b, kwam mee met het welkomstpakket. Heeft perfect gewerkt - lan verbindingen, wan uptime, wifi verbindingen - totdat KPN de laatste update ging uitrollen. Het was per direct drama.
  • Monteur heeft vervolgens een Experia Box v10 aangesloten nadat een vervangende Box 12 uit zijn bus meteen al niet reageerde op resets; was absoluut niet te spreken over de Box 12. Een collega van hem zou de volgende dag een nieuwe Box 12 brengen.
  • Nou die collega kwam, heeft een Box 12 aangesloten en meteen hommeles. Ethernet naar de tv+ box kwam niet eens online (wél op de experia, wél op de switch) en de WAN verbinding vloog er weer regelmatig uit. 
  • Enige voordeel van de Box 12, de wifi was stabiel als er een internetverbinding mogelijk was.
  • Zelf vervolgens de Experia Box maar weer aangesloten, monteur had deze bewust achter gelaten want hij zag denk ik de bui al hangen. Ik dacht met de familie een film te kijken; wifi verbinding is er in 1,5 uur meerdere keren uitgeklapt.

Dus je begrijpt, we zijn er op dit momenteel klaar mee. Het netwerk van KPN is prima, maar de hardware die jullie leveren is zwaar ondermaats. 

Het netwerk wat ik op dit moment heb is echt basic aangezien we net zijn verhuist.

KPN Glasvezel → Box 12 / Experia

→ Ethernet 1 → Switch.

→ Ethernet 2 → KPN tv+ box


Op de switch zit bedraad een Synology NAS, Desktop, een Busch Jaeger System Access point (domotica) en een Sonos Arc aangesloten. 

De tv+ box zit rechtstreeks op de Box 12 / Experia aangesloten. 

Alle clients maken gebruik van DHCP, er zijn geen static IPs, en voor de DNS maak ik vooralsnog gewoon gebruik van de defaults die meekomen in het modem. De router - op het admin wachtwoord na - maakt gebruik van default settings.


Mijn geduld is op aan het raken. En het is zonde, want het netwerk en de snelheid toen het wél werkte was echt prima. Maar KPN verknalt het door dit soort hardware en brakke software updates. Ik zit nu in het stadium dat ik niet wéér een nieuwe Experia Box óf wéér een vervangende Box 12. Het vertrouwen is weg.

Lever gewoon (standaard?) een kwalitatieve oplossing zoals een FritzBox 4060 of 7590ax.

 


@famschopman Bij wel wifi en geen lan verbinding gaat mijn eerste gedachte naar de poortjes op het modem. 

Op het moment dat het probleem zich bij een ander modem ook voordoet zou er nog iets met de gebruikte kabel aan de hand kunnen zijn. 

Ook zou het kunnen dat het probleem veroorzaakt wordt door een bekabeld aangesloten apparaat. Is er ook al eens getest met een apparaat direct aangesloten op de Experiabox, zonder andere apparatuur aangesloten? 

De switch die gebruikt wordt in het netwerk, ondersteunt deze IMGP snooping? 

En is ook voor de zekerheid het glasvezelkastje al eens 2 minuten stroomloos gemaakt? 


Volgens mij is de laatste stand van zaken dat de v12 toch in gebruik is. Er komt in het verhaal ook een sonos arc voorbij.  Sonos maakt gebruik van technieken om eigen wifi verbindingen aan te leggen tussen speakers onderling. 

Omdat de communicatie enige tijd werkt lijkt het wel of er af en toe een netwerk loopsituatie optreedt. U zou eens kunnen proberen om alle sonos apparatuur eens via wifi te laten lopen en geen enkele speaker via ethernet aan te sluiten. Als alle sonos via wifi loopt maken ze gebruik van een andere manier van communiceren.

Een tweede probeersel om te zien of dit iets helpt is om de STP functie aan te zetten. Hier maakt Sonos gebruik van zodra er  speakers op ethernet zijn aangesloten in het thuisnetwerk.

 

 


Er zijn 4 monteurs geweest

  • Meerdere v12s zijn geprobeerd, Box 12 en Box 12b
  • Kabels zijn doorgemeten door monteur; geen probleem
  • Kabel op v10 werkt. Zelfde kabel op switch werkt. Zelfde kabel op v12 werkt niet.
  • Kabel zit tussen KPN tv+ en het modem. Zit geen switch tussen.
  • v12s vertoond regelmatige resets
  • v10 vertoond geen regelmatige resets
  • Glasvezel kastje is tevens doorgemeten, preventief vervangen en er is zelfs gekeken om Genexis te vervangen door Nokia. Maakt geen verschil.

 

Nadeel v12: instabiele verbinding, geen ethernet.
Voordeel v12:  uitstekend wifi signaal

Nadeel v10: instabiele wifi verbinding onder druk en duidelijk minder wifi signaal.

Voordeel v10: ethernet werkt, en de glasverbinding blijft stabiel

 

Maar daarbij de footnote, dat de v12 vóór de recente update echt perfect heeft gewerkt. De laatste software update heeft het modem onbruikbaar gemaakt.

 

 

 


De poorten van de V12 lijken extreem kritisch t.a.v. het signaal dat op de ethernetkabels staat.

Zodra dat ook maar iets aan de lage kant is (door iets hogere weerstand in de kabel) lijkt de V12 er geen verbinding mee te maken. Kan jij eens een korte LAN kabel tussen V12 en die switch gebruiken. Krijg je dan wel verbinding via die switch.

Geef de V12 ook eens een factory reset want het zou best kunnen dat de firmware update niet 100% goed gegaan is. Je kunt ook handmatig een tweede firmware update starten. Ook dat lijkt soms nodig om problemen te verhelpen. KPN zet bij elke firmware update dezelfde update nogmaals klaar met een versie nummer die 1 hoger is. De functionaliteit daarvan is exact hetzelfde maar deze is bedoeld om handmatig nog een keer de firmware update door te kunnen voeren in het geval dat deze niet 100% goed is gegaan.


Ik had de hoop al opgegeven en heb sinds enkele dagen een Fritzbox 4060 draaien en sindsdien geen enkel probleem meer. Geen resets, ethernet werkt, tv werkt.

Het ligt écht aan de KPN hardware + software.