Skip to main content

Beste,

Sinds ~3 weken heb ik last van zeer onregelmatig internet. Op meerdere momenten van de dag kan het internet wegvallen. Het lampje van het ‘internet’ op de Xperiabox (v10) gaat uit en de ‘services’ lampje brandt vervolgens oranje (lampjes van ‘wireless’ en ‘power’ blijven groen).

Via bekabeld netwerk kan ik op mijn computer inloggen bij de Xperiabox. Hieruit maak ik op dat het lokale netwerk normaal functioneert.

Ik heb het volgende al geprobeerd:

  • Xperiabox opnieuw opstarten;
  • Xperiabox terugzetten naar fabrieksinstellingen;
  • Kabels goed aandrukken;
  • Online hulpmiddel/debugtool doorlopen;
  • Gezocht op storingen/werkzaamheden in mijn wijk.

Naar mijn idee heb ik de meeste problemen tussen 09:00 en 21:00, daarbuiten lijkt het mee te vallen, maar dat kunnen jullie misschien zien in logbestanden. Tot nu toe lost het probleem zichzelf op na 5-15 minuten.

Ik heb zelf geen idee waar het aan kan liggen of wat ik nog kan proberen.

 

Ik zie graag jullie reactie tegemoet, met vriendelijke groet,

 

 

Ronald

Deze ochtend was het weer raak. Internet viel weg voor 10-15 minuten en services lampje brandde oranje. Bestaat er nog een andere manier om in contact te komen met de klantenservice?


Een oranje lampje geeft vaak aan dat er een probleem is met de verbinding tussen het modem en de centrale.  Bel de klantenservice 0800-0402. 


Goedemorgen @bronald! Wat heb je goed omschreven wat je ervaart en wat je zelf al geprobeerd hebt. Het lijkt mij een goed idee dat vanuit onze kant de lijn gecontroleerd wordt. 

Dat kun je het snelste doen, door wat Joep1965 aangeeft; met ons te bellen op het gratis nummer 0800 0402. Als er eventueel een afspraak met een monteur gemaakt moet worden, kan dat direct geregeld worden.
We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 8 en 20 uur en zaterdag tussen 8 en 17 uur. Zon en feestdagen gesloten. Voor storingen en technische problemen zijn wij altijd 24/7 bereikbaar.

Het kan ook via het Forum, houdt dan wel rekening met een langere reactietijd. Je kunt de volgende klantgegevens doorgeven via jouw Forum profiel:

  • Jouw volledige naam + geboortedatum
  • Klantnummer
  • Postcode en huisnummer
  • Laatste 3 cijfers van het rekeningnummer wat bij ons bekend is

In het vakje ‘Persoonlijke opmerkingen’ kun je extra informatie kwijt. Geef je hier een seintje als je het profiel aangevuld hebt? Dan weet ik dat ik je gegevens erbij kan pakken!


@joep1965 Bedankt voor het meedenken!

@shyrin_ Ik heb mijn profiel bijgewerkt.

 

Elke keer wanneer ik naar het nummer van de klantenservice bel wordt mij een link via sms toegestuurd die mijn verbinding zou moeten meten? Ik krijg niemand te spreken.


Betreft dit een DSL-verbinding of een glasvezelverbinding? Dat ‘internet’ uit valt en ‘services’ oranje gaat branden klinkt heel erg als een glasvezel issue waar de Experiabox zijn verbinding met het glasvezelkastje verliest, meestal duidt dit op een defecte kabel, één klein kabelbreukje is al genoeg om zulke dingen te veroorzaken.


Betreft dit een DSL-verbinding of een glasvezelverbinding? Dat ‘internet’ uit valt en ‘services’ oranje gaat branden klinkt heel erg als een glasvezel issue waar de Experiabox zijn verbinding met het glasvezelkastje verliest, meestal duidt dit op een defecte kabel, één klein kabelbreukje is al genoeg om zulke dingen te veroorzaken.

@NHendriks bedankt voor het meedenken.

Mijn Xperiabox gebruikt een DSL-verbinding.


Ah check. Dan is het euvel wat ik aangaf niet van toepassing. Op de zijkant bij de DSL-poort zitten twee lampjes met L1 en L2. Wat doen deze als het internet wegvalt? Als je op een enkele lijn zit (zonder Y-kabel in het ISRA) brandt L2 sowieso niet en kan alleen L1 dingen doen:

  • Solide branden: er is een verbinding met de apparatuur in de centrale (dit zegt niets over internetsignaal)
  • Snel knipperen: het modem is in de laatste fase en bezig om een verbinding op te bouwen (in sync komen)
  • Langzaam knipperen: het modem ziet signaal op de lijn
  • Uit: er is geen activiteit op de lijn

 


Ah check. Dan is het euvel wat ik aangaf niet van toepassing. Op de zijkant bij de DSL-poort zitten twee lampjes met L1 en L2. Wat doen deze als het internet wegvalt? Als je op een enkele lijn zit (zonder Y-kabel in het ISRA) brandt L2 sowieso niet en kan alleen L1 dingen doen:

  • Solide branden: er is een verbinding met de apparatuur in de centrale (dit zegt niets over internetsignaal)
  • Snel knipperen: het modem is in de laatste fase en bezig om een verbinding op te bouwen (in sync komen)
  • Langzaam knipperen: het modem ziet signaal op de lijn
  • Uit: er is geen activiteit op de lijn

 

@Joep1965Op dit moment, met verbinding, brandt alleen L1. Sinds afgelopen zondag is het internet niet meer weggevallen, maar zodra dat gebeurt dan zal ik het controleren.

 

ps. ik heb per ongeluk op “beste antwoord” geklikt in plaats van “like”, volgens mij kan ik dit niet meer aanpassen.


Ah check. Dan is het euvel wat ik aangaf niet van toepassing. Op de zijkant bij de DSL-poort zitten twee lampjes met L1 en L2. Wat doen deze als het internet wegvalt? Als je op een enkele lijn zit (zonder Y-kabel in het ISRA) brandt L2 sowieso niet en kan alleen L1 dingen doen:

  • Solide branden: er is een verbinding met de apparatuur in de centrale (dit zegt niets over internetsignaal)
  • Snel knipperen: het modem is in de laatste fase en bezig om een verbinding op te bouwen (in sync komen)
  • Langzaam knipperen: het modem ziet signaal op de lijn
  • Uit: er is geen activiteit op de lijn

 

@Shyrin_@NHendriks Na een week zonder internetproblemen, was het deze ochtend weer raak. Geen idee of het bij deze ene keer blijft, daarom meld ik het gelijk maar.

Ik wil er wel bij zeggen dat het dit keer anders was. Net zoals voorgaande keren was het 'services’ lampje oranje, alleen dit keer bleef ook het ‘internet’ lampje rood, terwijl dit voorgaande keren niet het geval was (dan was het lampje meestal gewoon uit).

Ik heb het L1 lampje nog gecontroleerd en deze leek mij snel te knipperen. Ik had eigenlijk even een video moeten maken met mijn telefoon. 

Inmiddels is er weer internet.

 

Met vriendelijke groet,

Ronald


@Shyrin_@NHendriks zojuist viel het internet weer even weg, dit keer brandde het services lampje oranje en was het internet lampje uit, de rest ongewijzigd. Het L1 lampje knipperde snel.


Klinkt alsof de PPP-sessie verbroken wordt maar het kan natuurlijk van alles zijn. De snelste manier om een oplossing te verkrijgen is door te bellen met 0800-0402. Je kan ook je profiel invullen met alle relevante informatie en dan kan @Shyrin_ wat metingen verrichten en de juiste stappen zetten. Bellen is wel de snelste manier.


@Shyrin_@NHendriks sinds mijn vorige bericht is het internet nog drie keer uitgevallen met dezelfde symptomen. Kan één van jullie misschien iets meer vertellen over wat mogelijk de oorzaak kan zijn? 


Dat is op een DSL-verbinding vrijwel niet op voorhand te zeggen, het kan immers van alles zijn, van slecht koper tot een defecte poort tot ruis tot stoorzenders, bridge taps, degraded contacts en ga zo maar door. Nu kunnen de systemen gelukkig wel al uit de beschikbare data over de verbinding een oordeel vellen maar voor een hoop metingen moet er echt een monteur zijn meetapparatuur aan de kabel hangen om een meting uit te voeren.


@NHendriks Goedenavond Hendriks, dank voor de snelle reactie. Zojuist nog een uitval gehad en toen merkte ik op dat L1 even helemaal uit was. Vervolgens begon L1 langzaam te knipperen om daarna weer snel te knipperen. Ik heb nog even snel een filmpje gemaakt: filmpje

Dat nummer heb ik al een paar keer geprobeerd. Ik krijg telkens een sms toegestuurd met een link. Dat heb ik inmiddels vaak genoeg doorlopen. Het lukt mij niet om iemand aan de telefoon te krijgen.

@Shyrin_ Kunt u mij laten weten of ik de benodigde informatie heb ingevuld voor metingen? Na uw eerste bericht heb ik mijn profiel bijgewerkt.


 Ik heb nog even snel een filmpje gemaakt: filmpje


Ik waardeer de moeite die je hiervoor genomen hebt!
 

Dat nummer heb ik al een paar keer geprobeerd. Ik krijg telkens een sms toegestuurd met een link. Dat heb ik inmiddels vaak genoeg doorlopen. Het lukt mij niet om iemand aan de telefoon te krijgen.

 

Tip is om aan de lijn te blijven, je wordt dan doorverbonden met één van mijn collega's van de klantenservice.
 

@Shyrin_Kunt u mij laten weten of ik de benodigde informatie heb ingevuld voor metingen? Na uw eerste bericht heb ik mijn profiel bijgewerkt.

Ik zie verbroken verbindingen terug maar zo op afstand kan ik niets zeggen over de oorzaak.

Je hebt zelf al heel veel geprobeerd, gecontroleerd en uitgesloten, dus mijn voorstel is om een monteur langs te laten komen.
Voorwaarde voor een afspraak met een monteur: de eenmalige kosten van een storingsmonteur zijn €60,-. 
De monteur komt gratis langs als de storing bij KPN ligt, ligt de storing niet aan onze kant, dan zijn de kosten voor jouw rekening.

Als je akkoord bent, dan maak ik een afspraak met een storingsmonteur. Als je een voorkeur hebt voor een dag/ tijdstip, hoor ik het graag! (de afspraak kun je eventueel online wijzigen of annuleren).


@Shyrin_ Het is mij gelukt om een collega van u aan de lijn te krijgen. De truuk is dus om niet gelijk de link in het smsje (dat je wordt toegezonden tijdens het gesprek) te openen, want dan wordt de verbinding automatisch verbroken.

Aanstaande dinsdag komt er een monteur langs. Hopelijk gaat het lukken om het probleem te verhelpen.

Na veel storingen dit weekend, heb ik nog even een screenshot gemaakt van mijn DSL link informatie. Zijn zoveel errors in een kort tijdbestek (zie ook de uptime van ~10 minuten) acceptabel?