Skip to main content

Beste forumleden. Wij wonen sinds een klein jaar op een boerderijtje in het buitengebied. Ik ben hiervoor al sinds ongeveer eind jaren 80 abonnee bij KPN. Toen we hier kwamen wonen (uiteraard) contact gezocht met KPN, maar ik kreeg de boodschap dat zij géén dekking bieden… Ok, dan nemen we Delta over van de vorige bewoners. Ter info: Delta =  verschrikkelijk….

Toch nog eens nagevraagd bij iemand anders van KPN en er is wel degelijk een buitengebied aanbod voor ons adres. Dus we zijn sinds afgelopen weekend aangesloten op de 4G internet voor ‘het buitengebied’. Alleen de snelheid is treurig te noemen. 6 Mbps…. als het niet te druk is. Het 4G lijkt weinig bij te dragen, dus de ‘snelheid' lijkt voornamelijk van de koperen aansluiting te komen. Netflix op een spaarzame vrije avond zorgt voor veelvuldig “Laden...” en wegvallen van het beeld. Best irritant...

Inmiddels vanalles geprobeerd, monteur is al netjes langsgeweest en hij zei, tot mijn verbazing, dat de TP-Link Deco M9 plus kastjes, waar we er 6 van hebben, niet altijd lekker gaan met de de Experiabox modems. We hebben, verdeeld over ons erf, 12 draadloze camera's hangen en o.a. hiervoor 6 Deco M9+ kastjes. Het zou wel erg zuur zijn als dit nu niet blijkt te werken (zo goedkoop zijn de kastjes niet...).

Uiteraard kan ik een ander modem proberen, maar als dit geen soelaas blijkt te bieden is het ook spijtig van de investering.

Ik heb al wat op het forum rondgespeurd, maar nog niet echt een bruikbare oplossing kunnen vinden helaas.

 

Na dit langdradige verhaal, dan uiteindelijk de vraag: Heeft één van jullie hier ervaring mee of een mogelijke (andere) oplossing zodat we wel gebruik kunnen maken van de camera's, kastjes en internet in het algemeen.

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Ik zou dat niet hebben gezegd ze doen gewoon keurig hun dingetje.
Als je in aanmerking komt voor 4G Buitengebied dan zou je koper verbinding niet veel meer te bieden hebben. Je bent namelijk te afhankelijk nu van je Buitengebied modem. Hoe spijtig het is om te zeggen maar zou Ziggo niet de oplossing zijn voor u. Die bieden namelijk veel hogere snelheden. Het aantal apparatuur dat u gebruikt gaat echt op de snelheid drukken van de KPN waardoor dus alles niet naar behoren gaat werken.
 


Wat is er zo verschrikkelijk aan Delta? Het kan toch haast niet slechter zijn dan wat je nu van KPN krijgt?


@MDsign dat is bijzonder. Ik heb een Experiabox V10 met daaraan een 4g modem gekoppeld. Daarnaast heb ik 4 Deco’s M9+.

Ik heb de WiFi op de Experiabox uitgezet en mijn deco is als accespoint geconfigureerd. 
Ik haal gewoon 60mbps.

Je moet eerst zien te achterhalen of je 4g modem wel werkt, dus haal eerst je deco’s los en kijk dan wat voor snelheid je dan meet. Overigens zonder mijn 4g modem heb ik 6mbps.

Welke Experiabox heb jij, omdat de 4g modem enkel samenwerkt met een V10 of V10a. De KPN box 12 werkt niet goed samen of werkt helemaal niet samen met je 4g modem. 


@Pauwerful volgens mij heeft Ziggo hier geen dekking… we zijn gebonden aan Delta of KPN.

 

@Nick83 Delta is qua snelheden misschien gelijkwaardig, qua klantvriendelijkheid, service, bereidwillendheid, afspraken en garanties naleven etc. aanmerkelijk minder… en de tarieven zijn daar bovenop nog hoger ook.

 

@Hoopvol De monteur heeft tests gedaan en 4G modem werkt. De dekking is gewoon belabberd. De charmes en tegelijkertijd de ellende van het buitengebied zullen we maar zeggen. We wonen schitterend hoor, alleen het internet is een klein drama.

We hebben de V10a. De gemeten waardes van het 4G bereik was volgens mij op zijn best -108dBm.

 

Al voorgesteld om een signaalversterker/-ontvanger te steken, maar dit blijkt geen optie…

Heeft één van jullie een suggestie wat de ‘ideale’ instellingen zouden moeten zijn voor zowel modem als Deco kastjes? Ik heb nu het SSID van de moden onzichtbaar gezet en de Deco kastjes staan op Access Point. Is er nog iets wat ik kan proberen?

Ik begrijp dat als het binnenkomende signaal slecht is, dat het dan niet beter gemaakt kan worden, maar mogelijk is er nog iets te ‘sleutelen’ aan het bereik.


Heb je al een buitenantenne voor het 4g modem?


We hebben (nog) geen buitenantenne. Kan deze hier wel op dan?

 

 

 


Ik heb ook het 4g modem en ben er erg tevreden over. Het is best zoeken naar de juiste plaats voor het modem voor goed ontvangst.  In de winter is bij mij de snelheid hoger dan in de zomer. Vermoedelijk door het blad aan de bomen. Met dit type is een buitenantenne nuet mogelijk.  U heeft daar het andere model voor nodig.  Een medewerker gaat dit oppakken.  https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307995/buitenantenne-4g-incl-10m-kabel-voor-verbeteren-ontvangst-icm-4g-modem/?pageCount=1&pos=134



Je kan enkel een buitenantenne plaatsen op de variant met losse antennes bovenop. 
 


@Joep1965 Kijk dat bedoel ik dus. Zoiets zou m.i. een prima oplossing kunnen zijn. 
Moet ik dit aanvragen bij KPN of behoort KPN of de monteur dit te doen?

 

@Hoopvol Ik had nog gevraagd aan de monteur waarom we geen variant met antennes hadden, maar die antennes voegden niets toe zei hij… :neutral_face:


U kunt die bestellen en zelf monteren.  U kunt em eventueel binnen 14 dagen terug sturen. Maar de vraag is of Delta echt zo slecht is of dat u gewoon even pech had. Denk er goed over na want de 4g oplossing is leuk maar ook zeker niet perfect.  Spraak heeft namelijk voorrang op data.  Maw als het druk is met mobiele telefoons in de buurt dan heeft u daar last van.


Vooraf (uiteraard) geinformeerd bij KPN en het bereik zou prima moeten zijn want de dekking was “perfect”. Delta is inmiddels opgezegd en afgelopen. Spijtig, want als ik dit vooraf had geweten… had liever vooraf te horen gekregen dat het hoogstwaarschijnlijk niet voldoende zou zijn of dat ik het beter even kon testen en een periode van ‘overlap’ kunnen nemen. Ik heb dit helaas niet gedaan… Heeft één van jullie enig idee hoeveel ‘extra’ bereik de buitenantenne geeft?


Hier kunt u uw positie zien tov de zendmast. Het is zaak om daar zoveel mogelijk naar te richten.  Meer dan 50Mbit/s extra gaat het nooit worden. En het 4g modem doet niets met de tv stream. Dus tv kijken in HD zit er niet of vrijwel zeker niet in. 


Volgens het kaartje heb ik alleen 3 donkerrode pijlen ‘in de buurt’ (1x 5km en 1x over De Westerschelde)… Voor fatsoenlijk bereik behoren er groene pijlen te staan gok ik?


Ik heb maar 1 advies. Ga zodra het kan naar Delta terug. Dit gaat geen succes worden.


Hallo @MDsign Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je je verhaal hier doet. Ook heel fijn om te zien dat verschillende leden van onze community je topic al hebben gevonden en je veel extra informatie hebben voorzien. Kun je er mee uit de voeten of heb je nog inhoudelijke hulp nodig?  

Wat extra context: op het KPN forum kun je in gesprek gaan met andere klanten en mensen met interesse in onze diensten en producten. Onze community heeft heel veel kennis in huis en op bijna alle vragen kun je hier het antwoord vinden. De gesprekken tussen de forumgebruikers worden begeleid door moderators, zoals ik. Wij werken voor KPN en zorgen dat allen informatie goed vindbaar is. Zo heeft niet alleen de vraagsteller iets aan het antwoord, maar kan elke meelezer er van profiteren. Als je er onderling echt niet uitkomt, kunnen we ook inhoudelijk meedenken. Als je daar nog behoefte hebt, laat het dan weten. 

 


@Bart_  dank je wel. Ik denk dat ik de 4G router maar moet omwisselen voor eentje met antennes. Ik had het eerlijk gezegd wel netjes gevonden als KPN gelijk had aangegeven dat het waarschijnlijk niet toereikend was en dat er hoogstwaarschijnlijk een extra antenne à 80 euro aan te pas moet komen… Maar verder is me één en ander wel duidelijk geworden.

Ik hoop alleen maar snel, en de buren met ons, dat er snel een vast verbinding komt, want dit is niet meer van deze tijd.


Delta is qua snelheden misschien gelijkwaardig...

Lijkt me dat je gewoon 50 of 100 mbit krijgt toch? Of nog sneller? Dat gaat KPN op uw adres dus nooit leveren.

...qua klantvriendelijkheid, service, bereidwillendheid, afspraken en garanties naleven etc. aanmerkelijk minder… 

Als internet gewoon werkt, wat heb je dan verder nog nodig qua service?