Skip to main content

Mijn wifi is met enige regelmaat slecht, 20-30mbit/S, terwijl er meestal gewoon de afgesproken 200mbit/S binnenkomt. Waarom kan kpn hier niks aan doen en moet ik een monteur langs laten komen en betalen??

Goedemiddag @Jeka1 en welkom hier op het KPN forum :)

 

Leuk om te zien dat je ons via deze weg hebt weten te vinden! Vervelend dat je slechte wifi ervaart. De snelheid waarvoor je een contract afsluit, heeft altijd betrekking op wat er aan snelheid op je modem (Experia Box) binnenkomt. Zodra je draadloos gaat werken, verlies je snelheid omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Als je een pc of laptop direct met kabel aansluit op de Experia Box zou je die 200 Mbit/s moeten halen. Via de Wi-Fi ga je deze snelheid in principe nooit halen. Voor Wi-Fi hanteren we qua snelheid een ondergrens van 20 Mbit/s en daar zit je met 20-30 Mbit/s boven. Wat je kunt proberen is om eens aan de slag te gaan met de KPN Wi-Fi Manager (www.kpn.com/wifimanager). Probeer dan een plek te zoeken waar de Wi-Fi echt wat minder is. Wanneer de Wi-Fi Manager een snelheid meet die onder de 20 Mbit/s ligt dan krijg je een gratis oplossing aangeboden in de vorm van KPN Experia Wi-Fi. Dit zijn versterkers die je bekabeld aan dient te sluiten op de Experia Box en dit zorgt in de regel voor een stuk verbetering. Laat je me weten of je hier iets aan hebt gehad?


Je kunt ook gewoon zelf investeren in goede WiFi apparatuur. Bijvoorbeeld in een TP-Link Deco set.


Dank voor de reactie. 20 Mbit/s ongeacht contract? 

vraag me dan alleen af waarom ik de ene keer 200Mbit/S via WiFi heb en de andere keer 20Mbit/S… suggereert toch dat er een wisselend signaal binnenkomt of ligt dit puur ah aantal gebruikers op dat specifieke kanaal?


Graag gedaan :)

Maar dat klopt, 20 Mbit/s is de ondergrens die we qua snelheid hanteren als het gaat om de Wi-Fi, ongeacht je abonnement. Het is met Wi-Fi ontzettend lastig om snelheden te garanderen, elke omgeving is namelijk anders. En juist je omgevingsfactoren bepalen voor een groot deel hoe goed een draadloos signaal in jouw omgeving gaat functioneren. Denk hierbij aan de bouw van een woning, isolatie, vloerverwarming, magnetrons, spiegels, deuren, muren, plafonds etc. etc. Zaken waar we als provider geen grip op hebben. Het kan ook nog met het kanaal te maken hebben; elk ander draadloos netwerk in jouw omgeving maakt gebruik van 1 van de in totaal 11 beschikbare kanalen. Hoe drukker het is, des te meer gaan al die signalen in elkaars vaarwater zitten en dat beïnvloedt de snelheid ook. Als je wil, kan ik voor de zekerheid je verbinding tot aan het modem (Experia Box) eens voor je doormeten om er zo zeker van te zijn dat dit stukje (de aanvoer) wel in orde is. Zou je dan voor mij je forumprofiel in willen vullen? Dan kan ik je klantdossier er bij pakken en het een en ander voor je doormeten. 


Hoi @Jeka1 , ik heb niks meer van je mogen vernemen en ga dit topic daarom sluiten. Mocht je in de toekomst nog eens vragen hebben dan horen we dat natuurlijk graag!


Reageer