Skip to main content

Ik heb beneden de experia v10a staan als modem. Op de eerste verdieping zo’n oude wifi versterker die we eigenlijk alleen gebruiken voor het doorgeven van kabels. Op de tweede verdieping echter is de ontvangst niet super. Daarom heb ik daar via powerline een experia wifi aangesloten. Nu is het echter zo dat deze experia wifi opeens primair wordt. Wij hebben een abonnement van 500mbit, maar als ik nu verbind met de wifi, dan haal ik op mijn iphone maar max 100. Via kabel op mij ln laptop haal ik wel gewoon 500.  Hoe kan dit? En waarom is de experia wifi die via powerline is aangesloten nu opeens primary? Is er een betere oplossing om op zolder betere ontvangst te krijgen?

Als u meerdere Experia WiFi's heeft, dan is er 1 primair, de rest secundair. Als u maar 1 Experia WiFi heeft, dan is deze dus logischerwijs primary. 

U haalt boven op de 2de verdieping 500 mbit op de laptop als u deze aansluit op de powerline?

Een WiFi versterker aan een powerline koppelen word over het algemeen afgeraden. Want dat wil nogal eens een onstabiele verbinding opleveren. 


Ik heb een kabel van de exparia box naat boven getrokken. Mijn laptop is dus bekabeld via kabel en niet via powerline. Maar het ding is: als ik de verbinding pak van de exparia box zelf (beneden), haal ik ook niet de maximale snelheid. Komt dit allemaal door die (af te raden) exparia wifi?


Het is niet die Experia WiFi die af te raden is, maar die powerline.

Dat zal waarschijnlijk de beperkende factor zijn in die snelheid.