Skip to main content

Ik heb een KPN Alles-in-1 abonnement met een Experia Box v9. Uit de meting van KPN en Speedtest.net komt een snelheid rond 20 Mbps. Zelf had ik verwacht dat de snelheid zou liggen rond 50 Mbps. Klopt dit? En wat kan ik doen om de snelheid te verhogen? Ik heb de KPN Wifimanager al een aantal keren gedaan (zonder resultaat). Bedankt voor de reactie.

@wybout , kan je eens kijken wat je volgens deze website aan snelheid kan behalen op jou adres? 


Volgens deze website zou ik een snelheid moeten kunnen halen van 48 Mbit/s.


Volgens deze website zou ik een snelheid moeten kunnen halen van 48 Mbit/s.

Hallo @wybout , heb je die snelheid wèl bekabeld gemeten met 1 computer rechtstreeks aan de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

 


@wybout, een terechte vraag van @JanD.

De V9 heeft enkel een 2,4ghz band en om “volle” WiFi snelheid te hebben is de 5ghz band beter, maar die heeft de V9 dus niet. Op de website waar je de maximale snelheid bekeken hebt zag je dat er woord bondend voorstond of niet?


@Hoopvol en @JanD,

De snelheid heb ik draadloos gemeten en op de website staat de bondend snelheid niet gevuld (“-”)

 

 


Hallo @wybout test dan de snelheid eens bekabeld zoals ik eerder voorstelde.

 


@JanD Met de bekabelde test kom ik op 33 Mbps


@JanD Met de bekabelde test kom ik op 33 Mbps

Hallo @wybout , dan is dat op jouw adres blijkbaar de hoogst haalbare snelheid i.c.m. de afstand tot de wijkkast/centrale en kom je via wifi in de regel lager uit.

Je zou eens kunnen proberen de modem een echte fabrieksreset te geven en daarna nog eens bekabeld te testen.

Succes.


@JanD Bedankt voor je hulp.

 

Het doet me toch vreemd aan om een draadloos abonnement af te sluiten voor 50 Mbps en in de praktijk een snelheid van gemiddeld 22 Mbps te hebben, toch KPN?

 


U heeft geen draadloos abonnement.  Bekabeld zou u wel rond de 48 uit moeten komen. Gemeten direct op de experiabox! Als dat het geval is lijkt er ergens iets mis te gaan.


@Joep1965 Met bekabeling kom ik op een snelheid van 33. Ik heb ook de online hulp gedaan om wifi te verbeteren. Daarom zoek ik contact met KPN naar oplossingen voor verbetering. Ideeën?


Hoi @wybout

Welkom op ons Forum! Niet fijn dat je een lagere snelheid meet dan verwacht. Als ik het goed begrijp, haal je een snelheid van 33 Mbit/s download, bij het uitvoeren van een bekabelde speedtest. Is het apparaat waarmee je test met een rechtstreekse kabel (minimaal Cat 5e) aangesloten op je Experiabox? Is de Wifi-functionaliteit van het apparaat waarmee je test uitgeschakeld? Zijn andere apparaten, op het moment dat je de test uitvoert, afgekoppeld/uitgeschakeld en niet meer verbonden met je Experiabox? Voer je een speedtest uit via de Speedtest.net website? Had je zoals @JanD voorstelde je Experiabox al eens gereset? Ik zie je toelichting graag tegemoet. Kun je je gegevens invullen in je Forumprofiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? 


Goedemiddag @Heine 

Mijn gegevens heb ik ingevuld in het Forum profiel.

Met betrekking tot je vragen. Ik heb getest met een Cat 5E kabel rechtstreeks op de Experiabox. Normaliter zit aan deze kabel een Apple Timecapsule. Bij de test zijn tv ontvanger en de SONOS bekabeld aangesloten. Beide apparaten niet in gebruik. De wifi-functionaliteit heb ik niet uitgeschakeld op de laptop welke ik heb gebruikt. De speedtest heb ik inderdaad uitgevoerd via speedtest.net. Ook heeft recent een collega van je de Experia Box van afstand gereset. Snelheid nam daarmee toe tot ongeveer 37 Mbps (op maandagochtend). 

Ik hoop dat je nog een paar nuttig tips hebt.


Met wat voor kabeltje zit de Experiabox verbonden met uw ISRA punt (de kabel die binnenkomt vanuit de straat)? En hoe ziet dat ISRA punt eruit?


@Nick83 Vanuit de straat komt een grijze kabel binnen verbonden met het ISRA punt. Dit is een vierkant kastje (omhulsel is gemakkelijk te verwijderen) van ongeveer 5 x 10 cm met twee uitgangen, waarvan een uitgang is verbonden met de Experiabox. Deze verbinding is een ronde kabel zonder enige tekst erop (waarschijnlijk door KPN geleverd bij ontvangst van de Experiabox). 


Bedankt voor je toelichting en voor het aanvullen van je Forumprofiel, @wybout. Op jouw adres is een downloadsnelheid te verwachten van 46,7 Mbit/s. Als ik jouw verbinding doormeet, komt er op jouw modem zelfs een iets hogere snelheid binnen van ruim 48 Mbit/s. Al hoewel er met de snelheid op je modem niet iets misgaat, kan je eens checken hoe lang de kabel tussen je modem en je aansluitpunt (ISRA punt) is. Dat dit een ronde kabel is, is prima, verder is het de bedoeling dat deze kabel maximaal 1,5 meter lang is. 

Mijn overige tips had ik gebundeld in mijn eerdere reactie. Je geeft aan dat je tijdens het testen niet alle andere apparaten hebt afgekoppeld/uitgeschakeld. Je kan een nieuwe speedtest doen, waarbij je deze andere apparaten wel afkoppelt/uitschakelt. Verder geef je aan dat je via een laptop getest hebt en de Wifi-functionaliteit daarvan niet uitgeschakeld had. De mogelijkheid bestaat dan, dat je alsnog via Wifi getest hebt, wat de uitkomst en het snelheidsverlies kan verklaren. Het advies hierbij is dus om alsnog de Wifi-functionaliteit op de laptop uit te schakelen, zodat je zeker weet dat je via de bekabelde verbinding getest hebt. 

Heb je deze zaken ook uitgesloten, dan kunnen we (omdat er via eerder contact ook diverse stappen zijn doorlopen) een storingsmonteur langs laten komen, welke de situatie verder onderzoekt. In beginsel is zo'n storingsmonteur kosteloos, echter moet ik je wel wijzen op het feit dat er alsnog kosten in rekening worden gebracht voor een monteursbezoek, wanneer de oorzaak van de lagere snelheid in jouw thuisnetwerk blijkt te liggen. Wil je een monteur inplannen, neem dan even gratis contact op met 0800-0402 om een datum/tijdstip af te stemmen, of vul in je Forumprofiel bij “Persoonlijke opmerkingen” enkele voorkeursdata/-dagdelen in waarop je een monteur kan ontvangen. Dan plan ik de monteur voor je in. 


@Heine Met deze instellingen kom ik op een snelheid van 43 Mbps (bekabeld) en 33-37 Mbps (draadloos). Wat zou een monteur nog kunnen doen, of valt dit binnen ‘de geaccepteerde afwijking’? 


Bedankt voor het uitproberen. Gezien de te verwachten downloadsnelheid van 46 Mbit/s op jouw adres, is een bekabeld gemeten snelheid van 43 Mbit/s een prima resultaat. Mijn inschatting dat een monteur in deze situatie weinig toegevoegde waarde zal bieden en mogelijk extra kosten voor jou met zich mee zal brengen. Er kan altijd enig snelheidsverlies optreden, bij jou lijkt dit nu binnen de marges te vallen. :slight_smile:


Reageer