Skip to main content

Na een update van mijn V10A router was mijn internet volledig weggevallen. Na 2,5 dag, 5 telefoontjes met KPN, een bezoek aan de KPN winkel en tussenkomst van een monteur leek het probleem opgelost: update was niet goed, V10A-modem eruit, V10-modem + één extra Experia wifi versterker erin.

Het resultaat leek goed, maar vandaag bleek de wifi op de 1e verdieping extreem slecht. De monteur had als tip meegegeven om ook een extra een wifi-versterker op de 1e verdieping te plaatsen (vergelijkbaar met de situatie op de begane grond en 2e verdieping), maar dat ik dan nog even moest bellen met KPN. In mijn eerste contact met KPN werd ik verwezen naar de Wifi Manager, die na wat aanpassingen mijn internetsnelheid van liefs 11 Mbit/s heeft 'verbeterd’ naar 5 Mbit/s. De tekst onder de melding (‘Het is beter dan het was, maar nog niet optimaal') zou humoristisch zijn als dit niet zo schrijnend en gênant was. Ik betaal zelfs extra om een snelheid van 100 Mbit/s te krijgen! Daar ben ik nu dus zo'n 95 Mbit/s van verwijderd, maar zou al tevreden zijn als ik op korte termijn 70% van die snelheid zou krijgen. 

Een tweede belletje met KPN werd voortvarender opgepakt, wat nu resulteert in dat iemand van KPN mij binnen 24 uur terugbelt. Een extra Experia wifi versterker toesturen blijkt sinds kort helaas niet meer tot te mogelijkheid te behoren, waarmee (een groot deel van) het probleem op korte termijn verholpen kan zijn. 

Is er iemand bij KPN gerechtigd en bereid om, gelijktijdig met eventuele andere problemen aan de installatie, in elk geval het eenvoudige advies van de monteur te opvolgen en een extra Experia wifi-versterker op te sturen? 

 

 

Laten we bij het begin beginnen.  Wat is desnelheid als je met een bekabelde pc of laptop direct op de experiabox meet? Als dat ook niet goed is dan is de wifi uiteraard ook niet goed.


Bekabeld is de snelheid vele malen hoger (67 Mbps upload en 18 Mbps download). Dat is ongeveer vergelijkbaar met de WiFi-snelheid die ik meet op de beneden- en bovenverdieping ( waar dus de experiaboxen staan).  Nog steeds geen 100 Mbps, maar ook niet de 5 Mbps van de 1e verdieping.


Dus eerder had je v10a, en dat werkte goed voor 3 verdiepingen?

En nu een v10 op beg gr. met 1 Experiawifi op 2e verdieping zoals ik het begrijp.

Wifi op v10 is uit dus de wifi komt enkel van de Experiawifi van 2e verdieping. 

 

Die storing kwam door de v10a update. Maar nu gaat het om wifi bereik.

De Experiawifi’s zijn er zo goed als uit, dus niet of nauwelijks leverbaar.

Superwifi’s daarintegen wel. 29,50 per stuk en ook nog eens sterker dan de Experiawifi’s. 

Kom je daar bij het doorlopen van de wifimanager niet op uit? Om die te bestellen.

 

 


Uiteraard vermeldt de wifimanager dat ik twee (!) superwifi’s kan bestellen om het probleem op te lossen, maar verwacht dat het met één opgelost kan zijn. Ik ben echter niet bereid om kosten te maken voor het verhelpen van een probleem die ik vóór de update door KPN niet had.
Ik sta open voor elke structurele oplossing die KPN me biedt (verouderde experiabox, nieuwe/betere superwifi), maar vind dat de kosten deze oplossing door KPN gedragen moeten worden. Enerzijds door het veroorzaken van het probleem, anderzijds als compensatie van twee weggegooide thuiswerkdagen en onnodig groot verbruik van mobiele databundels tijdens deze periode. De vergoedingen die KPN op de website heeft staan, dekken dit bij lange na niet. 


Sowieso betaal je niet voor wifi maar voor een bekabelde internetverbinding tot het modem. Om met wifi een snelheid te halen van rond de 100 moet je van goede huize komen. Je moet dan meten op de 5 ghz band en dichtbij het modem. De 2.4ghz band kan geen 100 aan. De vraag is of je de 100 wel kan halen. Met een verbinding overkoper wordt er gepraat over snelheden tot 100. Bij glasvezel is het gegarandeerd. Wil je overal goed wifi hebben dan zal je op iedere verdieping een bekabelde wifi versterker moeten plaatsen. Wifi versterkers worden steeds belangrijker omdat er steeds meer wifi in de lucht komt.


Het kan zijn dat ik in theorie niet voor de WiFi betaal, maar dat doe ik ook zeker niet voor het verhelpen van een probleem dat is veroorzaakt door een update van KPN.
Toch ben ik het niet volledig met je eens; aanbieders als KPN en Ziggo willen hun klanten goed internet bieden, die wordt beoordeeld obv WiFi-ervaring. Dat is m.i. de reden dat de versterkers een (steeds significanter) onderdeel uitmaken van de aanbiedingen. 


Wat het laatste betreft heb je gelijk maar daar gaat het ook meteen fout. Mensen beoordelen hun internetverbinding aan de kwaliteit van Wi-Fi. En juist Wi-Fi valt of staat met de omgevingsfactoren. Jij kan je huis vol zetten met Wi-Fi versterkers maar als je buurman een sterker wifisignaal weet te verkrijgen dan heb jij daar last van en duikt je snelheid naar beneden. Wi-Fi is leuk voor een beetje internetten met een laptop in de tuin of om je lampen of koffiezetapparaat aan te zetten. Het echte werk doe je bekabeld.  Het is niet voor niets dat veel bedrijven eisen dat je werkgerelateerde zaken met een veilige bekabelde verbinding doet. Zelf heb ik drie bekabelde Wi-Fi versterkers staan met als gevolg dat ik in en rond het hele huis fantastisch Wi-Fi heb. En dat kan bij jou dus ook😉


Dat is exact de situatie die binnen handbereik ligt. Vrijwel alle kamers in het huis zijn bekabeld, dus een extra WiFi-versterker op de eerste verdieping is bekabeld aan te sluiten en daarmee overal in het huis een sterk signaal. Nu die versterker nog.