Skip to main content

Ik ben al zeer lang klant bij KPN en heb jaren geleden het alles in 1 zilver abonnement afgesloten. Mijn eerste opmerking hierover was, dat ik de abonnement aangeboden kreeg ivm de glasvezel die bij mij zou zijn aangelegd. Tot mijn grote verbazing zie ik nu op de site van KPN dat op mijn adres een koperen aansluiting is. Dus ik ben al jaren voor de gek gehouden?

Mijn tweede opmerking is, dat de internetsnelheid in de loop van de jaren wel sterk achterloopt bij alle andere internet aanbiedingen en aanbieders. Ik zou op mijn adres ook graag sneller internet willen ontvangen, maar niet ten koste van een nieuw abonnement met de bijbehorende prijsstijgingen van tientallen procenten.

Ook zou ik graag mijn vaste telefoon opzeggen. Ook niet mogelijk bij dit pakket. Moet ik ook overstappen naar een ander pakket. Dus met een product minder zal ik dan veel meer moeten gaan betalen. 

Wat kan KPN hierin betekenen voor een trouwe klant. En ja, ik weet dat ik de luxe heb van allerlei extraatjes, maar ik vraag ook niet een formule 1 aansluiting voor mijn internet. 

Die glasvezel zal ook zijn aangelegd alleen niet tot in de woning maar tot aan de wijkkast. Daardoor kwamen er veel hogere snelheden beschikbaar. U heeft inderdaad een heel oud pakket. Dat heeft voor en nadelen. U betaald een verhoudingsgewijs een laag bedrag maar daar hoort dan ook een lagere snelheid bij. Wilt u echt een hogere snelheid dan zal u dus naar een nieuw pakket moeten. Wel zo eerlijk want de mensen die nu een hogere snelheid hebben betalen ook  meer. U kunt zich wel afvragen of  die hogere snelheid nodig heeft. Als u daar genoeg aan heeft kunt u alles laten zoals het is. Wilt u het nieuwste van het nieuwste dan zult u dus over moeten stappen. Wellicht is er een aantrekkelijk aanbod. U kunt dat dan vinden in mijnkpn. U betaald waarschijnlijk niets voor vaste telefonie dus dat zal geen invloed hebben op de prijs.


Mijn eerste opmerking hierover was, dat ik de abonnement aangeboden kreeg ivm de glasvezel die bij mij zou zijn aangelegd. Tot mijn grote verbazing zie ik nu op de site van KPN dat op mijn adres een koperen aansluiting is. Dus ik ben al jaren voor de gek gehouden?

Ja en nee. In die tijd is KPN begonnen met het vervangen van passieve straatkasten door exemplaren die op glasvezel zijn aangesloten (actieve straatkast, FttC, Fiber to the curb). Alleen het laatste stuk - dus van straatkast naar woonhuis - is dan nog koper. Hiermee werden (vaak veel) hogere snelheden mogelijk dan wanneer de straatkast ook via koperkabel nog was aangesloten op een wijkcentrale. Dus je bent indertijd wel aangesloten op glasvezel, maar niet helemaal.

Tegenwoordig zegt kpn in zulke gevallen niet langer dat je bent aangesloten op glasvezel; met dat laatste bedoelen ze nu dat je een glasvezelkabel tot in je huis hebt (FttH, Fiber to the Home).