Skip to main content

Ik heb na mijn verhuizing in april Sneller internet van KPN bij m'n pakket genomen. Ik betaal daar ook voor.

Maar nu blijkt dat ik tot ongeveer 40mbit kom. Meet ik verkeerd (ookla) of betaal ik voor iets dat ik niet ontvang? 

Kijk eens op deze site:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Wat staat er hier als u uw adres invoert?


Koper MDF
Beschikbaar groen

Koper/DSL3 Mbit/s
Bonded Koper/DSL-

FttH REGG
Beschikbaar groen
Fiber 524 Mbit/s

Sneller Internet Buitengebied 4G
Beschikbaar rood.
Uitvalredenen Snelheid >= 2Mbps, Geen buitengebied, FttH gebied

 

Wat zegt dit u? 

Ik heb glasvezel 


Weet u zeker dat u ook daadwerkelijk via glasvezel verbonden bent? En meet u via een pc of laptop die via een kabel met de Experiabox verbonden is? Niet via wifi dus? Terwijl alle andere apparatuur in huis geen internet gebruikt?


KPN heeft de aansluiting gedaan, voorzover ik weet aangesloten op glasvezel... 

Ik heb de meting gedaan met m'n smartphone en de app van Ookla.

Alleen via WiFi. 

Dus ik haal hieruit dat ik moet meten via een kabel? Maar ook via WiFi moet de snelheid toch hoger liggen bij zo'n abonnement?


Begin eerst even met bekabeld. Dan doen we Wi-Fi later. 


Hoi @Annejovo, welkom op het forum. Net als Joep en Nick ben ik ook benieuwd wat de snelheid via een kabel doet. Op die manier gaat de verbinding namelijk via een afgeschermde tunnel naar jouw apparaat en zie je een realistisch beeld van de snelheid. Het WiFi signaal gaat door de lucht, waardoor het gevoeliger is voor omgevingsfactoren die de snelheid kunnen beïnvloeden. Ik hoor de uitkomst van de bekabelde speedtest graag van je :slight_smile:


Ik heb geen idee waar ik zo'n kabel heb liggen. Ik ga op zoek en kom er op terug. 

Dank jullie wel! 


Heeft u ook interactieve tv van KPN?


Ik heb geen idee waar ik zo'n kabel heb liggen. Ik ga op zoek en kom er op terug. 

Dank jullie wel! 

Die zat in de doos bij het modem. Een langere voor interactieve tv (indien van topassing) en een kortere voor dit soort zaken.


Inmiddels de kabel gevonden (dank voor de tip), speedtest nu op de laptop gedaan (laptop op schoot, 2m verwijderd van de box) en de snelheid is nu wat het zou moeten zijn.
Download 186 Upload 223.

Ik zit nu met de laptop nog steeds op schoot, zojuist kabel verwijderd uit de laptop en de speedtest nog een keer gedaan.
Download 57 Upload 47.

Is dat normaal?!


Nee, is niet normaal. Heb je ook nog een andere laptop?

Wat doet de snelheid op je mobiele foon?


Beetje normaal is het wel. Het hangt natuurlijk af van hoever je van het modem zit.  Als je echt overal in huis een hoge snelheid wil via Wi-Fi zal je moeten investeren in apparatuur. Met alleen een modem ga je dat niet meer redden anno 2019. Het Wi-Fi netwerk slibt langzaam maar dicht.


ik zit op 2m afstand van de box.

Met m'n smartphone (Ookla) 'haal’ ik 43 Download 54 Upload.

Tablet (Ookla) '’ haal’ ik 9 Download 41 Upload

Geen andere devices beschikbaar


Welke modem heb je?


Welke modem heb je?

Experia Box v10A (arcadyan), voor zover ik weet nieuw in april 2019.


Dat vermoede ik al. Heb je het modem al een harde reset gegeven?


Dat vermoede ik al. Heb je het modem al een harde reset gegeven?

Al heel vaak, want soms is er gewoon domweg geen internetverbinding. Zeker eens per 2 weken. Soms is uit en aanzetten genoeg, meestal van het stroom af. Snelheid verandert niet.


Heb je de Wi-Fi tuner al gedaan?https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow


Heb je de Wi-Fi tuner al gedaan?https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow

In juni, geen effect


Nou dan heb je zelf alles wel gedaan. Ik denk dat @Jasper  hier in moet gaan duiken. Hij reageert vast binnenkort.


Je hebt al een hoop gedaan inderdaad, de test met de kabel geeft aan dat de verbinding in ieder geval goed aankomt in de Experia Box. 

Zou je de WiFi Tuner nu nog eens kunnen doen? Juni is alweer een aantal maanden geleden, in die tijd kunnen er dingen bij andere netwerken in de buurt veranderd zijn, wat weer een effect kan hebben op jouw netwerk. Ik ben benieuwd wat daar nu uitkomt.


Hallo @Annejovo , via de 2,4-band zul je geen echt hoge snelheid halen, via de 5.0-band moet je wèl een hoge snelheid kunnen halen, mits goed ingeregeld.

 


Hoi @Annejovo, ik heb nog geen reactie van je gezien. Heb je de tuner nog eens kunnen doen en de tip van Jan kunnen bekijken?


Hoi@Annejovo, ik heb nog geen reactie van je gezien. Heb je de tuner nog eens kunnen doen en de tip van Jan kunnen bekijken?

Mijn excuses @Jasper en @Jan-D. Telkens wisselende resultaten dus niet echt geschikt om hier een reactie te geven en toen gedoe met inloggen, geen internetverbinding, herstarten van de box, en dan heb ik 'm alweer zitten…

Maar goed, WiFi tuner van 2 weken terug heeft itt juni nu wel wat effect. Zojuist de snelheid gemeten met Ookla en dat kwam uit op download 53 upload 110 op m'n Motorola telefoon. Download begon keurig met 118 maar zakte ineens terug. Nou ja, wat heet keurig, het zou tegen 200 moeten zijn...  Tablet (maar die is oud, maakt dat uit?) is bedroevend (down en up 36). 

Als ik het goed zie kan ik uitsluitend op 5.0, ik weet niet wat @Jan-D bedoelt met in regelen...?

 


Hallo@Annejovo ,

Als ik het goed zie kan ik uitsluitend op 5.0, ik weet niet wat@Jan-D bedoelt met in regelen...?

Met inregelen bedoel ik optimaal afstellen.

Kies bij de 5.0-band voor de kanalenreeks 36-48 en niet voor AUTO of een hogere kanalenreeks.

Indien mogelijk, ik ken de V10a niet, zelf heb ik de V10, de bandbreedte op 80 zetten of kiezen voor AC of een combinatie A/N/AC en niet alleen A/N

Zelf heb ik het ook zo gedaan en haal ook draadloos 100Mbit/s via de 5.0-band net als bekabeld, maar nu heb ik geen beton in huis en dat scheelt.

Succes.