Skip to main content

Op het moment heb ik de Experiabox V10 en hieraan een versterker op de 1e verdieping (bedraad aangesloten), dit omdat boven het signaal zonder versterker waardeloos is,

Het probleem is nu dat als ik met mijn apparaat beneden verbinding heb via de Experiabox en naar boven ga, hij niet automatisch overschakeld naar het sterkere WIFI signaal.

Is het mogelijk om een instelling te doen in de Experiabox / Versterker zodat er sneller wordt overgeschakeld?

 

Hoor graag of er een oplossing is.

 

Alvast bedankt!

Hallo @jeroen.kouwenberg78 , welk type versterker heb je aangesloten op de V10? de zwarte of de witte?

Normaal gesproken wordt bij de zwarte versterker de wifi binnen de V10 automatisch uitgeschakeld.

 


Hallo @Jan-D , Ik heb nog een witte van KPN aangesloten.

Ik heb via KPN 2 nieuwe versterkers opgestuurd gekregen (Experia WIFI), alleen moet ik een van deze versterkers naast de Experiabox op begane grond aansluiten. Deze schakelt dan inderdaad de WIFI van de Experiabox uit. Wat ik niet ideaal vind aan deze oplossing is dat ik weer een extra apparaat in mijn woonkamer heb (wordt erg rommelig in de kamer), en bovendien, waarom zou je een goed WIFI signaal op de begane grond uitschakelen voor een nieuwe?

 

Zou er geen andere oplossing zijn zodat mijn bestaande WIFI signaal van de experiabox blijft werken en dat ik op de 1e verdieping (en misschien ook zolder) een versterker via netwerkkabel aansluit?


Hallo @jeroen.kouwenberg78 , de zwarte niet aansluiten, dan blijft de wifi op de modem gewoon werken. Je hebt dan 2 apparaten minder, beter gezicht en ook minder stroomkosten.

Er zijn nieuwere technieken die ondersteunen wat jij wilt, maar de modem en de witte versterker ondersteunen dat niet.

Je kunt het op 2 manieren oplossen:

geef de 2,4- en de 5.0-band een verschillende naam binnen de V10 en geef diezelfde namen ook aan de witte versterker.

Of geef de 2.4- en de 5.0 band een verschillende naam binnen de V10 en geef tevens verschillende namen aan de  de witte versterker bij de 2,4- en de 5.0-band

En dan gewoon in de praktijk uitvinden wat het fijnste werkt in jouw geval.

Succes.

 


... en bovendien, waarom zou je een goed WIFI signaal op de begane grond uitschakelen voor een nieuwe?

En daar zit hem nu net de crux t.a.v. dat sneller schakelen en de reden waarom de wifi van de Experia Box V10 (zonder a) uit gezet wordt.

De Experia WiFi ondersteunt smart roaming (802.11k) en dat is het mechanisme om apparaten sneller naar het beste wifi toegangspunt te laten schakelen. De V10 (zonder a) ondersteunt geen smart roaming en dat betekent dat apparaten verbonden met de V10 langer daarmee verbonden blijven.


@wjb , bedankt voor je antwoord.

 

Zoals ik begrijp uit jouw antwoord ondersteund de V10 geen smart roaming en de V10a wel.

Is het in mijn geval dan misschien een idee om de V10 te laten vervangen door een V10a?

Boven sluit ik dan een Experia WIFI aan zonder dat dit de WIFI van de (nieuwe) V10a uitschakeld.


@Jan-D , ook bedankt voor je bericht.

Mijn voorkeur gaat uit om de namen hetzelfde te houden, mocht er geen andere optie zijn dan zal ik jouw oplossing zeker proberen.


De wifi van de V10a blijft inderdaad aan staan aangezien deze wel smart roaming ondersteunt.


 

Is het in mijn geval dan misschien een idee om de V10 te laten vervangen door een V10a?

Dat lukt niet. Want KPN vervangt geen modem wat niet kapot is.


Hoi Jeroen, welkom op het forum! Goede vragen, en ik zie ook al goede antwoorden. Ik kan in ieder geval bevestigen wat Nick aangeeft dat we je Experia Box niet omruilen als deze niet defect is. Ik zou je in dit geval dan toch aanraden om de beide Experia Wifi aan te sluiten.

 

Als het je voornamelijk of alleen maar om mobiele apparaten gaat, daar zijn vaak ook apps voor verkrijgbaar waarmee je kunt instellen wanneer (qua veldsterkte en bereik) je toestel moet overspringen op een ander netwerk. Wellicht is dat nog een alternatieve optie voor je.