Skip to main content

Gisteren is mijn modem vervangen door een monteur van Roamler Tech voor een Experia 10. Ik heb samen met de monteur de snelheden van de wifi en de andere netwerkpunten gemeten en daar kwamen door het hele huis veel betere resultaten uit dan met het oude modem (Experia v8).

Vanmorgen heb ik even opnieuw een speedtest gedaan en toen kreeg ik ineens een veel lagere snelheid (van 50 mb p/s naar 4 mb p/s) op mijn bedrade computer (via DVS650 verbindingsset), de Wifi gaf wel dezelfde snelheden overal. Hoe kan het dat mijn bedrade verbinding ineens veel slechter scoort met de speedtest? Ik gebruik de speedtest van KPN zelf en heb niets gewijzigd aan het modem of het netwerk.

Wat mij bevreemdde is dat bij andere speedtesten wel werd aangegeven dat ik een snelle verbinding had, met deze testen haalde ik wel hoge snelheden (36 mbps down / 31 mbps up):

https://speed.measurementlab.net/#/

https://www.internet-snelheid.nl/

Hi @Alain Raap, bedankt voor jouw bericht. Ik wil je graag helpen om uit te zoeken hoe dit kan worden opgelost. Je geeft aan dat de snelheid via de wifi geen problemen geeft, maar dat de snelheid op de pc die aangesloten is op de DVS650 lager is geworden. Ik wil daarom graag eerst de draadloze verbindingsset uitsluiten als mogelijke oorzaak van de snelheidsverlaging. Als je op de link klikt, dan zie je een aantal tips om eventuele problemen met de draadloze verbindingsset op te lossen. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn? Ik hoor het graag van je.


@Ron Vanmorgen deed ik opnieuw een speedtest via de DVS650, en nu kreeg ik weer deze (hogere) snelheid.  Hoe kunnen deze schommelingen optreden?


Dat is een goede vraag. Als je gebruik maakt van een draadloze verbindingsset, dan loopt het signaal via het stroomnetwerk van het huis. De kwaliteit van dit signaal kan gevoelig zijn voor storingsbronnen, zoals verlengsnoeren, transformatoren en zelfs het stroomnetwerk van de buren kan invloed uitoefenen. Het kan zijn dat er een apparaat aangesloten is op het stroomnetwerk, wat de snelheid beïnvloed.

Het is in ieder geval zaak om de draadloze adapters rechtstreeks in het stopcontact in de muur te plaatsen. Als de lampjes op de adapters anders gaan branden op het moment dat de snelheid lager is, dan kan het helpen om een ander stopcontact te proberen. Ook is het raadzaam om te controleren of de laatste software is geïnstalleerd op de draadloze verbindingsset. Op de pagina in mijn vorige bericht staat uitgelegd hoe je dit kunt controleren.


@Ron ik heb beide zaken gecontroleerd en die kloppen. De software van de adapters had al de laatste versie volgens het update programma. En de adapter zit in het stopcontact. Vanmorgen had ik weer een lage snelheid met de speedtest. 
 

 


Heb je al getest  zonder de draadloze verbindingsets? Laten we eerlijk zijn..die moet je gewoon niet gebruiken als je probleemloos internet wil.


Als de snelheid zo wisselt via de draadloze verbindingsset, dan lijkt het er toch op dat er iets op het stroomnetwerk zit wat de stabiliteit en kwaliteit van de onderlinge verbinding beïnvloed. Wat @Joep1965 zegt, is wel een hele goede. Een rechtstreekse kabel tussen de pc en de Experia Box is de beste verbinding. Deze is niet beïnvloedbaar door het stroomnetwerk.