Skip to main content

Ik heb voor de tweede keer problemen met de stroomadapter omdat de aardlekschakelaar de spanning uitschakelde maar na enkele uren van de spanning af resette de adapter weer en werkte hij weer zoals het hoort. Toch is het heel lastig als je uren zonder tv, telefoon en internet zit. De eerste keer dacht ik dat hij echt kapot was maar ik kreeg geen nieuwe toegestuurd na het chatten met de klantenservice. Als toen werd gezegd dat de adapter zichzelf reset na uren dan had dat mij veel stress gescheeld. Al begrijp ik niet dat KPN voor zo'n adapter kiest. Dat valt mij erg tegen van KPN. 

 

*Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

een stroom adapter resetten kan niet

die van jou is aan het eind de elektronica wat er in zit vaak elko,s is op het eind

deze zal binnenkort defect gaan

ander probleem wat voor kan doen is

heb je TL bakken met starters er in ?

ik heb mijn voeding van de ip camera opgeblazen in de paarden stal opdat ik hier nog van die tl bakken heb hangen

piek spanning is het probleem


Hoi Pioenroos, welkom op het forum! Bedoel je hier echt de stroomadapter van de Experia Box of bedoel je wellicht een draadloze verbindingsset adapter? Als je dat zou kunnen toelichten, en ook je forumprofiel in wilt vullen, dan gaan we dan kijken wat er aan de hand is, en of er dingen vervangen moeten worden.


Ja ik bedoel de stroomadapter van de Experiabox V10 met de verbinding is niets mis na enkele uren spanningsloos geweest te zijn werkt alles weer normaal. Het probleem is dus de lange resettijd van de adapter. Het treed alleen op als de aardlekschakelaar tript en er door wederkerige inductie (van andere apparaten met trafo's) een hoge piekspanning op de adapter komt.


Een aardlekschakelaar tript niet van inductie. Dan is de aardlekschakelaar defect. een aardlekschakelaar detecteert een verschilstroom in de heengaande en de terugkomende leiding. Is deze te hoog (bij een 30mA mag deze schakelen tussen de 15mA en m30mA) dan schakelt hij de spanning af. Misschien dat je de oorzaak moet zoeken bij apparaten met een lekstroom, dus niet naar de conventionele TL-bak met een starter. Denk aan buitenverlichting of een wandcontactdoos in de tuin voor een grasmaaier of iets dergelijks. Als daar water in staat kan de aardlekschakelaar schakelen.


Ik weet heus wel hoe een aardlekschakelaar werkt maar ik zeg ook niet dat de aardlekschakelaar door de inductie tript. Maar bij uitschakeling van de spanning ontstaat  in trafo's wel degelijk een inductiespanning die tegengesteld is en kan afhankelijk van het moment van de sinus de spanning een fractie van een seconde verhogen en dit gebeurd er volgens mij. 


Vroeger waren vele huishoudens uitgerust met Tl-armaturen en waren de TV's voorzien van lampen. Dat er toen niet meer TV's defect gingen als een TL werd uitgeschakeld. Volgens mij haal je zaken door elkaar. Inderdaad ontstaat er eer kleine inductiespanning bij het uitschakelen, maar deze is dusdanig klein dat hij geen schade kan veroorzaken. Bovendien haal jij de aardlekschakelaar erbij in je verhaal. Even theoretisch, op het meest ongunstige uitschakelen van de TL. Dan is de spanning 325V, maar op welke waarde is dan de stroom, ook maximaal of lager?


Het wordt wel een erg theoretische discussie zo. Het feit is dat ik tot twee keer toe problemen heb gehad met de adapter door het wegvallen van de spanning. De eerste keer ging ook een draadloze deurbel ( met ook gevoelige elektronische componenten) onherstelbaar kapot. Ik zou geen andere verklaring hiervoor kunnen geven dan het optreden van overspanning.  


Komt bij mij de vraag op, wat ging er defect bij de draadloze bel, de zender of ontvanger. Was er iets op het net aangesloten en je komt weer terug bij de aardlekschakelaar. Zoek het probleem in je installatie waarom de aardlekschakelaar uitschakelt. Hebben ander dingen geen gevoelige elektronica in zich met betrekking tot overspanning, bijvoorbeeld een PC, TV, magnetron?


De eerste keer ging de aardlekschakelaar door toevallige aanraking van de testknop uit en de tweede keer door een aardlek in een tosti-ijzer. De ontvanger van de bel ging stuk tegelijk met het uitschakelen van de adapter. Omdat ik dacht dat die ook stuk was ging ik chatten met KPN en de technicus zei toen dat ik de adapter een uur spanningsloos moest laten dit vond ik heel gek omdat ik doordat het groene ledje niet brandde er van overtuigd was dat deze stuk was. Hij wilde geen nieuwe sturen en ik besloot om met de adapter naar een KPN winkel te gaan maar toen ik nogmaals de adapter in een contactdoos deed toen deed hij het weer dus….

Op de installatie staan een koelkast, cv installatie, ventilatiesysteem en wat wekkers meer niet. Tv en pc stonden uit. 


Dus als ik het goed begrijp is je adapter niet defect. Je schrijf dat de TV en PC uit stonden. Stonden ze niet toevallig op stand-by. Normaal gesproken koppelt niemand zijn PC los van het net maar gebruikt de aan/uit-knop. dan zijn beide apparaten nniet uitgeschakeld maar in een stand-by functie. De PC om via een netwerk hem aan te kunnen zetten en de TV om hem met de AB aan te kunnen zetten.


Ja dat probeer ik duidelijk te maken. Het enige probleem is dus de lange resettijd en dan is met name het niet hebben van de vaste telefoon erg vervelend. Die is voor ons nog erg belangrijk door familie omstandigheden.

De pc wordt door middel van een stekkerdoos met schakelaar geheel uitgeschakeld ook de tv staat bijna nooit in de stand-by modus het enige dat wel stand-by staat is de tv ontvanger van KPN.

Als je op het forum van Telfortklanten kijkt zie je dat er daar heel veel problemen zijn met dezelfde adapters.


technicus zei toen dat ik de adapter een uur spanningsloos moest laten ???

wat een grootste onzin dit nooit van gehoord

het zelfde als je een lekke band hebt en een automonteur opbelt en hij zou zeggen wacht maar een paar uur en je band is weer vol en heel

maar even los van dit

ik zou jou meterkast eens na laten kijken er lijkt een en ander niet goed

nogmaals een adapter van kpn in ieder geval kun je niet resetten

bij deze kuren is de elektronica wat er in zit brak (een keer werkt het andere keer niet)

probeer eens een andere wcd (stopcontact) “misschien is deze wcd niet lekker”

ps alles stroomloos maken lijkt leuk maar is funest voor de elektroniche voedingen

voor alles dus ook tv dat ging vroeger op i.v.m. kans op brand