Skip to main content

Sinds de overstap van Ziggo naar KPN hapert de streaming radio. Ik gebruik WIFI voor de streaming van internet naar de NAIM MuSo. Bij Ziggo was dit probleemloos. Indien ik vanaf de laptop via WIFI stream, (gedigitaliseerde CD's met hoge resolutie) heb ik geen probleem. Evenzo als ik via Tidal stream. Het lijkt erop dat binnen de WIFI/Router de koppeling tussen ethernet en WIFI niet lekker loopt.

Het TV-signaal is oké en dat vergt een veel bredere bandbreedte dan sec geluid. Raadselachtig.

Hoi RuurdO, welkom op ons forum!

Erg irritant natuurlijk als het geluid hapert wanneer je naar de radio luistert. Ik heb het vermoeden dat we het ergens in je wifi signaal moeten zoeken. Test de NAIM voor de zekerheid dan ook eens tijdelijk op een andere plaats en bij voorkeur iets dichter bij de Experiabox. Mocht die daar wel goed werken, laat dan eens onze: Wifi Manager draaien. Die kan op afstand het signaal optimaliseren en bij geen verbetering een passende oplossing aanbieden.

Ik ben benieuwd of het is gelukt en hoor het graag van je!


Hi Robin,

De NAIM staat in dezelfde kamer op minder dan 3 meter van de router. Het WIFI signaal is perfect (nagemeten met Netgear, WIFI  Analytics). Mijn laptop op 8 meter afstand functioneert uitstekend op WIFI. Ik kan niet anders dan concluderen dat het intern in de router fout gaat met het signaal. Zoals ik al in de initiële melding schreef: “Het lijkt erop dat binnen de WIFI/Router de koppeling tussen ethernet en WIFI niet lekker loopt".

Groet,

Ruurd


In dit geval zal de afstand het probleem niet zijn. Het lijkt me niet dat er met een koppeling iets niet lekker loopt, dan zou die voor mijn gevoel helemaal niet werken. Ik heb online nog wel een gebruiksaanwijzing voor de NAIM MuSo gevonden. Daaruit maak ik op dat ze adviseren om het apparaat eerst terug naar de fabrieksinstellingen te zetten voor je die met een nieuw netwerk gaat verbinden. Probeer dat vooral dan ook nog even.


Goeie tip, maar actie had ik al veel eerder genomen!


Vermoedelijk ben ik iets te snel door de bocht ben gegaan en zit ik in de verkeerde richting te zoeken. Als je radio vanaf de tv ontvanger streamt, dan hapert het. Wanneer je het geluid van de tv streamt, dan werkt het goed. Zet in dit geval de tv ontvanger ook eens terug naar de fabrieksinstellingen en pas daarna nog de audio opties aan. Ga voor het laatste naar Menu > Instellingen > Geluid.


De tv is geen onderdeel van de keten. De NAIM krijgt via WIFI het signaal direct vanuit de router. Het geluid van de tv loopt via glasvezel van de tv-ontvanger naar de NAIM. Dus je suggestie lijkt geen hout te snijden.


Als ik naar streaming radio luister, dan is de gebruikte bandbreedte van m'n WIFI circa 192 Kbps. Dit levert de hapering op. Als ik vanaf m'n laptop stream via WIFI, dan gaat dit probleemloos. Ik gebruik dan minimaal 320 Kbps (van laptop naar router) plus 320 Kbps (van router naar NAIM) dus in totaal minimaal 640 Kbps, zonder hapering. Meestal stream ik in FLAC, dat is een uncompressed format dat een hoge (variabele) bitrate kent.


Reageer