Skip to main content

algemene vraag,

 

de modem v10a met 3 superwifi punten, de super wifi punten zouden toch de ingestelde 2,4 ghz kanaal moeten aannemen die je in de modem hebt ingesteld, bij de 5ghz gebeurt dat namelijk wel.

de nieuwste update zit in de modem en de modem is dus de hoofd van het mesh systeem.

 

*admin: afgesplitst

algemene vraag,

 

de modem v10a met 3 superwifi punten, de super wifi punten zouden toch de ingestelde 2,4 ghz kanaal moeten aannemen die je in de modem hebt ingesteld, bij de 5ghz gebeurt dat namelijk wel.

de nieuwste update zit in de modem en de modem is dus de hoofd van het mesh systeem.

Na de update zou je één netwerknaam moeten hebben, @oeps-ie. Hieronder vallen dan het 2.4 en 5 GHz wifi netwerk.


algemene vraag,

 

de modem v10a met 3 superwifi punten, de super wifi punten zouden toch de ingestelde 2,4 ghz kanaal moeten aannemen die je in de modem hebt ingesteld, bij de 5ghz gebeurt dat namelijk wel.

de nieuwste update zit in de modem en de modem is dus de hoofd van het mesh systeem.

Na de update zou je één netwerknaam moeten hebben, @oeps-ie. Hieronder vallen dan het 2.4 en 5 GHz wifi netwerk.

na de update is het 1 netwerk idd en dat werkt wel, behalve de 2,4 ghz kanaal neemt de superwifi punten niet over de rest van de instellingen wel.


@oeps-ie, de superwifi Punten zouden automatisch het beste 2,4ghz kanaal moeten kiezen, dit is niet persé dezelfde voor ieder apparaat omdat ze allemaal op een andere plek staan. Zo kan het dat je bij de experiabox in de meterkast het beste kanaal 4 kunt gebruiken maar elders in huis beter kanaal 8 (om maar wat te noemen).


ja dat weet ik als hij op automatisch staat dan kan de kenaal per superwifi verschillen, maar als ik de instelling handmatig zet van kanaal 1 tot kanaal 11 dan nemen de superwifi dat prima over maar zodra ik hem op 12 of 13 zet doet de superwifi dat niet.

 


@oeps-ie ik heb hier even een los topic voor aangemaakt. 
Veel apparatuur ondersteunt de kanalen 12 en 13 niet. Specifiek Amerikaanse apparatuur van Apple.
Ik vermoed dat ze om die reden deze kanalen niet over nemen. Of je in kunt loggen op je superwifi punten en ze daar handmatig op kunt zetten zou ik zo snel niet weten maar als je die kanalen graag wilt gebruiken kun je dat proberen.


@oeps-ie ik heb hier even een los topic voor aangemaakt. 
Veel apparatuur ondersteunt de kanalen 12 en 13 niet. Specifiek Amerikaanse apparatuur van Apple.
Ik vermoed dat ze om die reden deze kanalen niet over nemen. Of je in kunt loggen op je superwifi punten en ze daar handmatig op kunt zetten zou ik zo snel niet weten maar als je die kanalen graag wilt gebruiken kun je dat proberen.

top thomas, zou wel fijn zijn als dat mogelijk is. ik hoor graag van u.


Hallo @oeps-ie  gewoon proberen, instellen, opslaan en via de wifi-analyzer kijken of de kanalen opgepakt zijn.

 


Hallo @oeps-ie  gewoon proberen, instellen, opslaan en via de wifi-analyzer kijken of de kanalen opgepakt zijn.

 

beste jan,

als u even goed leest is wat u noemt al gedaan.


Of je in kunt loggen op je superwifi punten en ze daar handmatig op kunt zetten zou ik zo snel niet weten maar als je die kanalen graag wilt gebruiken kun je dat proberen.

@oeps-ie kun je dit eens proberen? Dan weten we meteen of dat werkt. In het onderstaande topic kun je vinden hoe dit werkt:

 


Of je in kunt loggen op je superwifi punten en ze daar handmatig op kunt zetten zou ik zo snel niet weten maar als je die kanalen graag wilt gebruiken kun je dat proberen.

@oeps-ie kun je dit eens proberen? Dan weten we meteen of dat werkt. In het onderstaande topic kun je vinden hoe dit werkt:

 

Goedemiddag thomas,

DIt heb ik allemaal al geprobeert, de modem is primair en daar kan ik zowel via de app als via de webinterfase alles instellen en zo, maar rechtstreeks verbinden met een superwifi punt via webintaerfase is niet meer mogelijk zins de modem primair is geworden.


@oeps-ie, de superwifi Punten zouden automatisch het beste 2,4ghz kanaal moeten kiezen, dit is niet persé dezelfde voor ieder apparaat omdat ze allemaal op een andere plek staan. Zo kan het dat je bij de experiabox in de meterkast het beste kanaal 4 kunt gebruiken maar elders in huis beter kanaal 8 (om maar wat te noemen).

Niet helemaal. In principe gaat alle wifi-apparatuur van KPN na een goede installatie binnen 15 minuten op dezelfde frequentieband werken. Dus bijvoorbeeld allemaal op kanaal 1 en kanaal 52.


@oeps-ie, de superwifi Punten zouden automatisch het beste 2,4ghz kanaal moeten kiezen, dit is niet persé dezelfde voor ieder apparaat omdat ze allemaal op een andere plek staan. Zo kan het dat je bij de experiabox in de meterkast het beste kanaal 4 kunt gebruiken maar elders in huis beter kanaal 8 (om maar wat te noemen).

Niet helemaal. In principe gaat alle wifi-apparatuur van KPN na een goede installatie binnen 15 minuten op dezelfde frequentieband werken. Dus bijvoorbeeld allemaal op kanaal 1 en kanaal 52.

Oke dan is het vreemd dat het bij mij niet helemaal zo werkt met de wifipunten.

als ik de wifipunten reset en die opnieuw probeer is dat voldoende of moet de modem ook gereset worden.


In principe gaat alle wifi-apparatuur van KPN na een goede installatie binnen 15 minuten op dezelfde frequentieband werken. Dus bijvoorbeeld allemaal op kanaal 1 en kanaal 52.

Wel een beetje vreemd voor een mesh systeem om alle nodes op hetzelfde kanaal te laten werken. Je zou juist verwachten dat er verschillende kanalen gebruikt worden door aangrenzende nodes.


Oke dan is het vreemd dat het bij mij niet helemaal zo werkt met de wifipunten.

als ik de wifipunten reset en die opnieuw probeer is dat voldoende of moet de modem ook gereset worden.

Die vraag ik mij ook af, ik kan namelijk in de WebGUI van de Superwifipunten wel kiezen voor kanalen 12 en 13.  Ik denk dan ook eerder dat dit misschien een bug in de software is. Ik heb geen V10a dus ik kan het niet proberen helaas.

 

Wel een beetje vreemd voor een mesh systeem om alle nodes op hetzelfde kanaal te laten werken. Je zou juist verwachten dat er verschillende kanalen gebruikt worden door aangrenzende nodes.

Jup, dat zou je wel verwachten. Waarom ze dat niet doen is mij niet bekend..


Oke dan is het vreemd dat het bij mij niet helemaal zo werkt met de wifipunten.

als ik de wifipunten reset en die opnieuw probeer is dat voldoende of moet de modem ook gereset worden.

Die vraag ik mij ook af, ik kan namelijk in de WebGUI van de Superwifipunten wel kiezen voor kanalen 12 en 13.  Ik denk dan ook eerder dat dit misschien een bug in de software is. Ik heb geen V10a dus ik kan het niet proberen helaas.

 

Wel een beetje vreemd voor een mesh systeem om alle nodes op hetzelfde kanaal te laten werken. Je zou juist verwachten dat er verschillende kanalen gebruikt worden door aangrenzende nodes.

Jup, dat zou je wel verwachten. Waarom ze dat niet doen is mij niet bekend..

als je geen v10a hebt met de nieuwste update dan kan je de primaire wifipunt bereiken, met de v10a is dat de primaire wifipunt en kan je de wifipunten zelf niet bereiken dat gaat via de v10a die is leidend. 


als je geen v10a hebt met de nieuwste update dan kan je de primaire wifipunt bereiken, met de v10a is dat de primaire wifipunt en kan je de wifipunten zelf niet bereiken dat gaat via de v10a die is leidend. 

Er zijn nog maar enkelen die de update nog niet gehad hebben. Het overgrote deel zou ondertussen die update gehad moeten hebben. Ik gebruik hier echter een Experiabox V10 dus ik krijg die update sowieso niet 😉


als je geen v10a hebt met de nieuwste update dan kan je de primaire wifipunt bereiken, met de v10a is dat de primaire wifipunt en kan je de wifipunten zelf niet bereiken dat gaat via de v10a die is leidend. 

Er zijn nog maar enkelen die de update nog niet gehad hebben. Het overgrote deel zou ondertussen die update gehad moeten hebben. Ik gebruik hier echter een Experiabox V10 dus ik krijg die update sowieso niet 😉

idd met een v10 krijg je de update niet, wel jammer dat je geen v10a hebt 


Ooh nee hoor, mijn hele netwerk draait in een apart subnet om eventuele IP-conflicten te voorkomen als ik met een VPN naar mijn thuisnetwerk verbindt. De V10a heeft die functie niet. Ik zou zelfs de hele Experiabox de deur uit kunnen doen omdat ik een eigen router gebruik. Ik houdt mijn eigen netwerk echter liever gescheiden van algemene netwerk waar ook mijn huisgenoten op zitten. 

 

Plus dat ik er nog een 4G-dongle in heb zitten als back-up verbinding, dan blijven mijn webserver, NAS en VPN tenminste gewoon bruikbaar als de vaste verbinding eruit ligt. 


Hallo @oeps-ie ,

Volgens mij een bug in de firmware van de v10A en ik gebruik geen Superwifi of iets degelijks.

Mijn ervaring is dat ook voor de 2.4 GHz de keuzeknop niet werkt. Ik heb ingesteld voor WiFi4 dat kanaal 12 de beste oplossing is (Volgens de wifi analyzer). Een tijdje later staat die op kanaal 1 en dit kanaal heeft meerdere gebruikers en is ook niet het advies van de wifi analyzer. Later staat die op kanaal 11. Bij instelling “auto” kan ik me dat voorstellen. Na de Experia Box v10A uit en aan gezet te hebben blijft het kanaal 11.

Als ik zeg kanaal 12 dan moet die dat toch doen?

 

 

Bij de vorige firmware werkte dat wel. De firmware is  v5.00.52 build493-owl.

Groet Bart


Hallo @oeps-ie ,

Volgens mij een bug in de firmware van de v10A en ik gebruik geen Superwifi of iets degelijks.

Mijn ervaring is dat ook voor de 2.4 GHz de keuzeknop niet werkt. Ik heb ingesteld voor WiFi4 dat kanaal 12 de beste oplossing is (Volgens de wifi analyzer). Een tijdje later staat die op kanaal 1 en dit kanaal heeft meerdere gebruikers en is ook niet het advies van de wifi analyzer. Later staat die op kanaal 11. Bij instelling “auto” kan ik me dat voorstellen. Na de Experia Box v10A uit en aan gezet te hebben blijft het kanaal 11.

Als ik zeg kanaal 12 dan moet die dat toch doen?

 

 

Bij de vorige firmware werkte dat wel. De firmware is  v5.00.52 build493-owl.

Groet Bart

goedemorgen, 

de kanalen kan ik insyellen van 1 tot 11 dan gaan de superwifi ook mee, maar 12 en 13 dan gaat de superwifi niet mee, de firmware van de v10a is wel oke maar de superwifi firmware is niet helemaal compleet kwa kanaal 12 en 13


Hallo @oeps-ie ,

Het kan te maken hebben dat in de Amerika kanaal 12 en 13 wel toegestaan zijn, maar minder sterk mogen zijn. Dit geldt niet voor Europa. Ik heb altijd kanaal 12 kunnen gebruiken op de Experia Box v10A.

Groet Bart

 


@oeps-ie was het ook nog gelukt je experiabox en superwifipunten te resetten?


@oeps-ie was het ook nog gelukt je experiabox en superwifipunten te resetten?

goedemorgen,

dat is allemaal gelukt, en alles werkt vrijwel goed op 1 ding na, de 2,4 ghz staat op kanaal 4 vast en dat nemen de wifi punten ook over, de 5 ghz staat vast op kanaal 132 en dat nemen de wifipunten ook over maar zo nu en dan gaat 1 wifi zijn eigen gang en gaat naar kanaal 40 of 36. na even in de primaire wifi opnieuw safe aanklikken dan gaat het weer een halfe dag tot een dag goed en dan even weer in de primaire op safe klikken.