Skip to main content

ik heb 2 maanden geleden mijn abonnement veranderd van 100 mbps naar 200 mbps maar kom bij een meting met de kpn Speedtest nooit boven de 100 mbps op een bedrade aansluiting. op WiFi blijf ik rond de 60 hangen. Via de KPN-thuis app het systeem getest en opnieuw ingesteld. verbetering is marginaal en advies is om contact op te nemen met KPN. Moet ik mijn abonnement weer veranderen naar het 100 Mbps abonnement of is er een andere oplossing?

Heb je glasvezel? Welk modem heb je? 


@Brandaris

Lijkt er op dat je nog op een 100mbit verbinding zit 

Op de NT (glasvezel kastje) Branden er 3 groene lampjes of 2 groen en 1 oranje ? 

3 groen is 1gbit verbinding 

2 groen 1 oranje is 100mbit verbinding 

Dit is de verbinding tussen pop station (wijkkast) en je huis 

Als er een lampje op het glasvezelkastje oranje brand

Dan moet de verbinding nog omgezet worden 

 

 


100mbit verbinding 

1gbit verbinding 

 


....daarnaast als er één kerndraadje van een ethernetkabel defect is, gaat de snelheid van een
1 Gigabit ethernet-verbinding  direct terug naar maximaal 100 Mbps.

Idem als je van slechte kwaliteit “no name” CCA kabels gebruik maakt, die na wat buigen e.d. een te hoge demping hebben.

Wissel eens van ethernetkabel van NT naar router (als alle lampjes op de NT verder wel groen zijn). Verder wat er achter de router is aangesloten.


@Babylonia

Je hebt 1 punt dat kan 

Maar hetzelfde geldt dan ook voor de netwerk kaart als die max 100mbit is haal je ook niet meer (in de meeste smart tv’s) ook 

Maar ook veel nieuwere laptops als die al een netwerk aansluiting hebben 

Ik zeg maar zo op afstand is het altijd een beetje gissen 

 


Inderdaad op afstand is het altijd koffiedik kijken.

Het zijn slechts suggesties om aan te geven waar mogelijke problemen te vinden kunnen zijn.
En een hint waar de gebruiker op kan controleren / testen.

Slechte kabel is statistisch gezien een zeer vaak voorkomend euvel (zo niet het grootste probleem?) waar mensen mee te maken hebben. Dus eigenlijk niet zo vreemd om juist dat te benoemen.

Netwerk adapters. Afgezien van een KPN TV-ontvanger, netwerk printer of bijv. een VOIP ATA-adapter vind je tegenwoordig nauwelijks nog 100 Mbps netwerk aansluitingen?

Nieuwere laptops die je benoemt, als ze nog een netwerk-adapter hebben lijkt me ook wel 1 Gbit?
Als ze géén aparte netwerk-adapter meer hebben (wat tegenwoordig vaak voorkomt), en je gebruikt een USB 3.0 naar ethernet adapter, geeft dat ook een 1 Gbit aan verbindingssnelheid is mijn ervaring.


Zie de data overdracht van NAS naar een laptop middels zo'n USB 3.0 naar ethernet adapter.
Snelheid weergegeven in MegaBYTE p/s  (met 8 vermenigvuldigen voor waarde in Megabit p/s).

Het is dezelfde snelheid die ik ook heb met een PC met “echte” ethernet netwerk-adapter.
 

 


Ter illustratie welke snelheid de USB 3.0 poort geeft in samenhang met een Sandisk SSD.
 

 


Ach ja via de nas synology haal ik ook niet meer 

Komt meer dat ik tussen pc en nas 50 meter kabel heb zitten en 3 switches 

 


@Babylonia

Als je met een laptop gemak de 500/500 glasverbinding kan halen via wifi ga ik niet met kabels werken 

De laptops zijn allemaal draadloos 

De desktops zijn wel bedraad 

En trouwens de nieuwe smart tv’s zijn de meeste 100mbit (netwerk poort) 

Ruim voldoende voor Netflix videoland enz. 

 

 


Voor een laptop werk ik normaal ook niet met een USB naar ethernet adapter.
Het is slechts ter illustratie wat de mogelijke snelheid “bekabeld” ermee is.
(Heb die adapter overigens altijd bij de hand, in geval van nood).

Voor media streams gebruik ik een NVDIA Shield met 1 Gigabit netwerk verbinding.


voor een laptop werkt een wifi verbinding op zich goed

ik heb met mijn hp elitebook 1030 x360 g2 (ook al een oudje) niet eens een netwerk aansluiting

kan ik de usb-c thunderbold gaan gebruiken maar echt niet wifi is prima

mediaplayers hebben gigabit vaak voor het over zetten naar een interne hdd/ssd

voor streamen heb je geen gigabit nodig en is 100mbit voldoende ook voor 4k

@Babyloniajou verbinding is niet echt stabiel als ik dit zo bekijk

 

 


jou verbinding is niet echt stabiel als ik dit zo bekijk

Net als elke verbinding die je deelt met meerdere mensen die op dat moment tevens ook gebruik maken van de NAS, zal dat in het bandbreedte gebruik terug te lezen zijn.
Het is slechts een momentopname.

Het kan onregelmatiger als data-verkeer van andere gebruikers op hetzelfde moment sterk varieert.
 

 

Of erg strak wanneer ik de enige gebruiker ben die data van de NAS afneem,
en er geen ander dataverkeer in het netwerk aanwezig is ('s nachts):
 

 

Dat zal bij jou en iedere andere gebruiker onder vergelijkbare situaties niet anders zijn.

Een aardige hint in het algemeen voor iedere gebruiker die testen doet en bijv. zijn internet verbinding wil testen met een test website zoals:   https://speedtest.net

De bovenstaande test met die schermafdrukken is dat niet. Dat betreft de snelheid die mogelijk is binnen het interne thuisnetwerk tussen twee apparaten onderling, via switch / router omweg.
Maar het geeft wel aardig weer wat de problematiek is om goed te kunnen testen.

Voor het best mogelijke resultaat om te weten wat je echt aan verbinding in huis hebt.
Zorg dat geen andere apparaten op dat moment ook bandbreedte gebruiken.
Ofwel test met één apparaat.  En doe dat bekabeld, niet via WiFi.

Bij gezinnen met opgroeiende pubers, zullen goede test-momenten moeilijk te kiezen zijn. :sunglasses: