Skip to main content

Hallo,

Ik maak gebruik van een KPN Box 12 in combinatie met superwifi punten van de eerste generatie.
Bij het gebruik van MS Teams treden er vaak haperingen op in zowel beeld als geluid ook als ik de enige ben die internet gebruikt). De snelheid van de draadloze verbinding is ruim voldoende. Als Teams happert heb ik als nog een snelheid van 170 Mbit Up/Down. In het verleden had ik de KPN Box 10 en trad dit probleem minder op. Maak ik gebruik een TP-link systeem Deco M4 dan werkt het geheel zonder problemen, maar dan dan hapert de televisie weer af en toe. Kan ik de instellingen van het modem/superwifipunten zo aan passen dat de poort die teams gebruikt een hogere prioriteit krijgt?

Groet,

Leo

P.S. Met de KPN box versie 10 en 2 super wifi punten had ik door het hele huis een 5GHz netwerk. Nu met 4 superwifipunten en de KPN Box 12 is dit niet meer het geval. Het lijkt er op dat de KPN Box niet (goed) downwards compatible is met de eerste versie van de superwifipunten

Voor een beroepsmatige verbinding beter bekabeld werken, stabieler en veiliger.

 


Beste Jan dank je voor het antwoord. Wat stabiliteit ben ik het volledig met je eens, wat veiligheid betreft niet zolang WiFi aan staat. Maar los daarvan is dit niet een antwoord wat met mijn vraag je maken heeft


Kan ik de instellingen van het modem/superwifipunten zo aan passen dat de poort die teams gebruikt een hogere prioriteit krijgt?

Hallo @LE6 jij bedoelt QoS, de modem/routers/versterkers van KPN ondersteunen dat (nog) niet, misschien wel de Deco's, zou je even in de documentatie na moeten zien.

Succes.

 


Beste Jan, Dank je voor dit antwoord. De Deco’s ondersteunen dat wel. In het KPN modem heb ik de setting helaas niet kunnen vinden maar dat is dus wat jij nu bevestigd. Het lijkt er op dat de combi nieuwe modem met oude superwifi punten minder optimaal is dan met het oudere modem. Hopelijk komt er binnen kort nog een update. Ik wil eigenlijk niet 300 euro investeren in 3 superwifi punten van de tweede generatie

 


Hallo @LE6 zie onderstaand een link naar de komende software-updates, binnen dit topic heb ik tevens de vraag gesteld of QoS ook ondersteund gaat worden:

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.22.23.14 | KPN Community


Het heeft helemaal geen nut om hier QoS voor in te richten. De beschikbare bandbreedte wordt bij lange na niet verbruikt met zo'n Teams sessie en dus moet je eerder aan andere zaken denken bij deze problemen.


Klinkt zeker niet als een bandbreedte probleem. Aangezien de v12 hierbij betrokken is in dit verhaal is in andere topics al regelmatig te zien dat hier aparte verschijnselen optreden. Andere personen zijn er in een dergelijke setup toe over gegaan om de wifi op de v12 expliciet uit te zetten en alleen te draaien op de wifi vanuit de superwifi,s. Er dient dan wel minimaal 1 superwifi via een ethernet kabel verbonden te zijn aan de v12. Effectief keer je dan terug naar de situatie met de v10 waar de wifi standaard uit gaat bij het gebruik van superwifi,s.

 

Â