Skip to main content

Sinds (ik schat) enkele weken is mijn voormalig Telfort DSL-verbinding traag buiten het KPN netwerk. Ik kom tot die conclusie op basis van speedtest.net en een bedraadde aansluiting. Ik begrijp dat een speedtest.net-test van allerlei factoren afhankelijk is, maar na enige tijd en vele tests lijkt er toch een heel duidelijk patroon in te zitten. Want:

Wanneer ik als test-endpoint een KPN server kies (Rotterdam of Amsterdam), dan haal ik steevast rond de 40 Mbit, wat passend is voor mijn verbinding. Iedere andere server blijft meestal hangen tussen de 5 à 7 Mbit.

Ik zeg meestal, omdat het na het rebooten van de Experiabox V10A even sneller lijkt te gaan. Daarnaast gaat het alléén om de downloadsnelheid; terwijl die op 5 Mbit schommelt, haal ik up wél gewoon ~9 Mbit. Dat is niet heel logisch voor DSL, lijkt me.

Komt iemand dit bekend voor?

Hoi @RoyT . Welkom op het forum.

Dat is een merkwaardig fenomeen. Ervaar je, los van de snelheidstesten, ook traagheid bij het dagelijkse gebruik van het internet?


Hoi @Erwin_ 👋🏻 Dank voor je reactie. Ja, het is echt onbruikbaar traag, helaas.

De resultaten blijven divers; niks is nu vooruit te branden, en ook een speedtest richting een KPN-server komt niet hoger dan 8 Mbit nu. Terwijl het een half uur geleden nog 42 Mbit was.

Zo valt niet te werken, maar Ziggo een kabel laten graven is ook gedoe (en duurt een tijdje). Geen idee of dit een issue met het modem kan zijn? Met m’n oude Telfort-modem had ik hier iig nooit last van; ik heb het idee dat het met de Experia altijd wisselender is geweest. Maar dat is vooral gebaseerd op onderbuikgevoel :)

Edit: En na nog eens testen, is het nu opeens weer 40 Mbit naar een KPN-server, en 6 Mbit naar een willekeurige andere (meerdere tests gedaan)… Met wederom gekke up en down; in de meest recente test haal ik 2,9 Mbit down en 9,7 Mbit up.


@RoyT . Vreemd dat het zo grillig is. Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt? Dan ga ik de lijn doormeten.


Gedaan, @Erwin_!


Kan ik jou zo even bellen?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.