Skip to main content

Hallo, ik woon in buitengebied en heb dus geen kabel. Ik heb internet over een adsl lijn via een experia box v10 met een 4g router eraan om genoeg snelheid te behalen.  Normaliter gaat dit best goed,  gemiddeld 50 Mb , de afgelopen dagen valt het internet steeds weg en dan de wifi natuurlijk ook, een ramp met de online lessen van mijn Kids...Als ik dan test op bekabelde pc met de kpn speedtest kom ik op 5 a 6 Mb....dan reset ik de boel, soms een paar keer en dan komt het weer goed maar dit werkt natuurlijk niet zo....wat zou er aan de hand kunnen zijn? Groetjes Femke 

Heb je zo'n combinatie internet connectie “KPN 4G buitengebied” ?

Het zou kunnen zijn dat bepaalde services niet via de 4G verbinding willen lopen?
Eerder heb ik bijv. ook wel eens gelezen dat bepaalde VPN-connecties niet mogelijk zijn via 4G.
Door ontbreken van UDP support via zo'n 4G verbinding?

In dat geval val je terug op de ADSL-verbinding.

Er zullen mogelijk best nog wel reacties komen door gebruikers met een vergelijkbare set-up.
Wacht die even af, wat die met hun ervaring aan info kunnen geven.


Hey @femke3012! Heb je al eens wat geëxperimenteerd met de locatie van het 4G modem? 
Als de snelheid erg dropt, dan kan het modem het signaal niet goed vasthouden.  


Als je de 4G modem naar “boven” zou kunnen verplaatsen (beter mobiel bereik), en/of met een extra buitenantenne, zou dat een goed alternatief kunnen zijn. Zie een onderwerp enkele maanden terug met toen een heel opmerkelijke oplossing:

 


Ik heb de 4g router gekoppeld aan een buitenantenne,  dat werkt allemaal perfect. Het werkte ook allemaal perfect tot een paar dagen geleden, toen viel het internet steeds uit en nog en moet ik de exoeriabox steeds resetten om weer internet te krijgen...dat was daarvoor nooit...misschien exoeriabox vervangen???


Vervang eens als test de ethernet kabels tussen die apparaten onderling.
En de Experia Box eens “Herstellen” met de hersteltoets. Is een soort van reset, maar blijven alle zelf aangepaste instellingen in ieder geval wel gewoon behouden.