Skip to main content

Ik heb een experia 12 en een 2.4 netwerk en een 5G gastennetwerk. Op deze manier kan ik zelf kiezen en schakelt mijn apparatuur niet steeds tussen 2.4 en 5.

Het 5G netwerk heeft een download snelheid van ongeveer 8 of 9 Mbps maar een uploadsnelheid van 200-250 Mbps. Iemand een idee hoe dit kan? En hoe ik beide kanten op een hoge snelheid krijg?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @Anax! Welkom op ons KPN Forum :smile:. De down- en uploadsnelheid komen zo te lezen niet bepaald overeen. Wat gek! Begrijp ik goed dat je op het 2.4 GHz netwerk wél een hogere downloadsnelheid haalt? 
Met wat voor apparaat meet je de snelheid? Meet je deze lage snelheid op alle apparaten die verbonden zijn met het 5G(Hz) netwerk? 

Vergeet het netwerk eens en verbind opnieuw. Ben benieuwd of dit iets oplevert! Heb je naast de Box 12 ook nog andere apparaten aangesloten zoals versterkers? 

 


Op het 2.4 GHz netwerk haal ik ongeveer 30 Mbps up en down. Daar is dat verschil er niet.

Ik heb twee laptops, twee Android telefoons en een iPad geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat.

Ik heb een glasvezel aansluiting met de box 12, geen versterkers ofzo.

Netwerk vergeten en opnieuw verbinden en resetten van het modem heb ik geprobeerd.


Volgens mij is een gastennetwerk sowieso trager dan je normale. Ik weet zo niet de max, en geloof ook niet dat je dit kunt aanpassen.

Is het geen optie om het om te draaien? 5ghz normaal, en de 2,4 alsgastennetwerk. 2,4 is sowieso al trager, en gebruik je als je verder weg staat van je box12.


Naar die info heb ik gezocht maar kon niks vinden. Het is ook wel vreemd om een maximum op de download te zetten maar niet op upload (een dan nog zou ik dat zelf willen bepalen). Ik kan het even omdraaien en kijken hoe snel het dan is inderdaad.


Als ik 5GHz aan zet op het gewone netwerk(niet gast) heb ik 198 down 255 up. Het lijkt dus inderdaad dat er een laag maximum down ingesteld is voor het gastennetwerk. Niet echt handig. Maar ik weet nu wel hoe het komt.


Met het gastennetwerk op 2.4 haal ik daar ook maar 9 down en 150 up. Dat maakt het dus niet goed mogelijk om met de 12 box twee fatsoenlijke netwerken te maken helaas. Hopelijk komt er een optie om die maximumsnelheid uit te zetten, dat lijkt me technisch niet heel ingewikkeld.


150 up op 2,4ghz vind ik wel vrij veel.

 

De optie om 2,4 en 5ghz van elkaar te scheiden gaat alleen maar verdwijnen. Daar willen ze dan wel weer een extra optie aan toevoegen, misschien.


Klopt, up is altijd hoog. Blijkbaar wordt dat niet beperkt op het gastennetwerk.

Ik vind het toch wel prettig om zelf te bepalen hoe ik mijn netwerk vorm wil geven en wie wel of geen maximum downloadsnelheid heeft.

Maar in elk geval snap ik nu wel waar dit vandaan komt. Bedankt.


Ik vind het toch wel prettig om zelf te bepalen hoe ik mijn netwerk vorm wil geven en wie wel of geen maximum downloadsnelheid heeft.

 

Denk eigen modemkeuze ipv of achter je KPN modem, dat het dan wel kan. Maar dat moet je maar net willlen.

 

Graag gedaan en succes.


Zoveel verschil daar geloof ik niet in. Er moet ergens iets mis gaan. Ooit was het gastaccount 10% van de normale snelheid.  Mijn ervaring is dat er nagenoeg geen verschil is.