Skip to main content

De uploadsnelheid van onze KPN Buitengebied 4G aansluiting is veel lager dan ik verwacht en wat werkbaar is. Vanmorgen heb ik de Experia Box v10A modem opnieuw opgestart en de SagemCom 4360 4G modem gereset en de SIM-kaart opnieuw geplaatst. 

Op de statuspagina van de modem zie ik de volgende waarden:

Downstream:
Data Rate 10527 kbps
MAX Rate 12253 kbps

Upstream:
Data Rate 131 kbps
MAX Rate 960 kbps
 

De Speedtest pagina geeft na meerdere keren testen 30-80 Mbps download aan en slechts 0,2 Mbps upload.
 
Kan hier s.v.p. naar gekeken worden? De uploadsnelheid zou naar mijn idee toch richting de 1 Mbps moeten liggen.

​Hoi @Sander van der Grind , welkom.

Totaal geen upload dus. 😞 Ook niet nadat je alles opnieuw hebt opgestart. Download is wel goed, alleen de upload niet. Hoe branden de lampjes op de Sagemcom? Kun je dat per lampje vertellen, eventueel aangevuld met een foto. 

​Hoor het graag.


Beste Bart,

Van links naar rechts:

Power: blauw
4G signaal: blauw, twee strepen
4G verbinding: blauw
Ethernet: blauw


Dat ziet er goed uit. Daar mag het niet aan liggen. 

Ervaar je die trage upload altijd? Of doe je iets speciaals? 

Want eigenlijk heb je alles al gedaan om het op te lossen. Hoor het graag, dan kunnen wij verder kijken. 


Gebruik je een buitenantenne?


Dat ziet er goed uit. Daar mag het niet aan liggen. 

Ervaar je die trage upload altijd? Of doe je iets speciaals? 

Want eigenlijk heb je alles al gedaan om het op te lossen. Hoor het graag, dan kunnen wij verder kijken. 


Er zijn al langere tijd problemen met de snelheid van de verbinding, echter niet in deze mate. Ik geloof niet dat ik iets speciaals doe.


Gebruik je een buitenantenne?


Nee, niet voor de 4G-verbinding. We gebruiken de Sagemcom zoals deze is geleverd door KPN.


Ga daar toch maar eens over nadenken.  Ik heb uiteindelijk wel een  buitenantenne genomen en een flinke sprong gemaakt qua snelheid.  Van ca 10/2 naar 50/25. Bovenop de gewone snelheid. Het was een aardige klus om de juiste plek te vinden maat het was het dubbel en dwars waard. 


Ga daar toch maar eens over nadenken.  Ik heb uiteindelijk wel een  buitenantenne genomen en een flinke sprong gemaakt qua snelheid.  Van ca 10/2 naar 50/25. Bovenop de gewone snelheid. Het was een aardige klus om de juiste plek te vinden maat het was het dubbel en dwars waard. 

 

Bedankt. Ik houd het in gedachten voor als de probleemanalyse van KPN niets oplevert.


Ik probeer dieper in de verbinding te duiken. Maar helaas lukt het mij door een interne fout niet verder. 😞 Al ben ik wel bang dat het niet veel uitmaakt. En dat mocht er een monteur mogen komen dat hij niet veel kan doen, beide modems werken en het signaal op de 4G modem is ook goed. Alleen waarom blijft die upload achter. Je kan nog eens met de locatie van het modem spelen. 


Ik probeer dieper in de verbinding te duiken. Maar helaas lukt het mij door een interne fout niet verder. 😞 Al ben ik wel bang dat het niet veel uitmaakt. En dat mocht er een monteur mogen komen dat hij niet veel kan doen, beide modems werken en het signaal op de 4G modem is ook goed. Alleen waarom blijft die upload achter. Je kan nog eens met de locatie van het modem spelen. 

Ik heb zojuist de eerder door KPN opgestuurd Experiabox 12 aangesloten met alleen met mijn laptop vast bekabeld eraan. Ik krijg een vergelijkbare uploadsnelheid, dus het probleem zit ‘m niet in het modem of netwerk achter de modem.
 
Wat is de volgende stap? Kan KPN de kwaliteit van de telefoonlijn doormeten? Wordt er gebruik gemaakt van een splitter en kan die invloed hebben op de upload?
 
Ik wil hier graag spoedig een oplossing voor, want effectief hebben we nu geen werkende internetverbinding en dat is niet acceptabel.


Zit er een splitter tussen modem en aansluitpunt? Dan mag die er meteen tussenuit. 

Maar als je enkel met ons modem de upload haalt lijkt het een beetje alsof het 4G modem daarin niet mee doet. 


Zit er een splitter tussen modem en aansluitpunt? Dan mag die er meteen tussenuit. 

Maar als je enkel met ons modem de upload haalt lijkt het een beetje alsof het 4G modem daarin niet mee doet. 

Volgens mij is de vraag niet of het 4G modem werkt, want die doet mee (zie eerste bericht). Het probleem zit ‘m in de uploadsnelheid, met of zonder 4G modem.
 
Wat kan daaraan gedaan worden?


Nou je geeft aan dat dat de upload niet omhoog gaat met het 4G modem erbij aangesloten. Deze lijkt mij dan niet mee te doen. Want de upload van de vaste lijn kunnen wij niet verhogen, want meer kan de lijn niet aan. 

4G modem nog eens herstart?