Skip to main content

Hallo,

 

In verband met de COVID maatregelen werken we allemaal steeds vaker thuis. Nou heb ik een IT baan en kan dus makkelijk thuis aan de slag, dus doe dit al sinds maart. Het valt me alleen op dat er steeds vaker haperingen en storingen op mijn wifi thuis zijn. Helemaal nu steeds meer mensen thuis werken en vrijwel alles via teams en skype gaat voor meetings, begint dit toch wel frustrerend te worden.

Ik heb een glasvezel 100/100 abonnement, experia V10 box en 2 (oud model) KPN wifi versterkers in huis staan, waarvan 1 bedraad in het “kantoor”. Vanmorgen heb ik de speedtest van KPN gedaan, aantal keer en kwam qua download op 3-14 Mbps en qua upload op 3-32 Mbps, dit is niet eens in de buurt van de 100/100 waar ik maandelijks voor betaal. Vervolgens heb ik, zoals in het topic Trage en Wegvallende wifi (https://forum.kpn.com/internet-9/oplossingen-voor-trage-en-wegvallende-wifi-490779) de wifi manager doorlopen. Deze constateerde inderdaad een fout in de instelling van de xperia box (geen idee wat) en heeft dit op afstand aangepast. De tests waren voor deze aanpassing download 3-6 Mbps/upload 3-8 Mbps en zijn inderdaad verbeterd naar de download 8-12 Mbps/upload 12-32 Mbps, maar blijven dus mager. Ook vervolgens doorlopen dat er een KPN Wifi versterker (oude witte model) bedraad aanwezig is en daarna bleef die aangeven dat het toch tegenvallende resultaten waren ten opzichte van mijn abonnement. De laatste stap was “een gratis monteur afspraak”, welke ik geprobeerd heb in te plannen, maar die pagina geeft een error.

Ik heb vanmorgen weer 2 meetings niet kunnen volgen omdat de wifi/het internet het hier niet goed genoeg doet, wat zijn mijn opties? Kan ik nog iets nakijken in de instellingen? Kan KPN de Xperia box/wifi versterkers vervangen? Kan er toch een monteur langs komen?

(mijn laatste speedtest van KPN: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/f9609f80-2271-11eb-a3ab-f13762c7e928 )

Mvg,

Joel

Waarom sluit je de pc of laptop dan niet gewoon bekabeld aan? Het is toch van de zotte dat u meetings niet kunt volgen omdat uw wifi het niet doet? En dat voor iemand met een IT baan?


Waarom sluit je de pc of laptop dan niet gewoon bekabeld aan? Het is toch van de zotte dat u meetings niet kunt volgen omdat uw wifi het niet doet? En dat voor iemand met een IT baan?

Mijn werklaptops hebben geen netwerk aansluiting en ik heb geen dockingstation. Dat is op te lossen, maar niet de oplossing die ik nu zoek. Ik werk al 7 jaar bij hetzelfde bedrijf met laptops die op wifi prima werken op kantoor voor meetings en mijn werk, thuis heb ik een 100/100 glasvezel abonnement omdat dit meer dan genoeg moet zijn voor een Teams of Skype meeting en ik zit ongeveer naast een (bedraad) aangesloten KPN wifi versterker waar ik al genoeg voor betaalt heb… niet van plan ook nog bekabeling aan te gaan leggen en een dockingstation aan te schaffen.

Overigens geeft de speedtest van KPN zelf aan dat er iets niet goed is in mijn aansluiting een experia box, dat gaat met bedraad aansluiten dan niet opgelost worden. Ik betaal al 4 jaar voor een 100/100 abonnement, verwacht dus in ieder geval meer dan 12/32 te ontvangen..

Daarnaast doe ik nu net nogmaals de Wifi Manager, maar die komt nu weer op een max download van 2 Mbps en wil wederom mijn instellingen op de experia box aanpassen, iets wat die een uurtje terug ook al gedaan heeft en verbeterd zou moeten zijn. Moet ik me zorgen maken over mijn experia box, gezien die volgens de Wifi Manager steeds het probleem blijkt te zijn?


Update:
Ik heb 1 van onze KPN Wifi Versterkers verplaatst naar mijn kantoortje (we hebben er 2, 1x bedraad aangesloten op kantoor 1 en die andere wireless aangesloten, die ik nu dus verplaatst heb naar kantoor 2 en direct naast mijn laptop heb staan), dit geeft veel betere resultaten:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/acfe01c0-2283-11eb-a3ab-f13762c7e928
 

67Mbps down, 139 Mbps up. Toen ik echter een half uurtje weg was en weer terug kwam, was de verbinding verbroken van mijn laptop. Ik had wel verbinding met de versterker, deze had ook het blauwe/paarse lampje aan, maar geen internet meer. Nadat ik probeerde een webpagina te openen, leek de versterker de internet verbinding weer opnieuw op te zetten. Kan het zijn dat onze beide versterkers in een soort van “slaap” modus gaan indien te lang geen connectie? Of dat de Experia box de versterker disconnect indien te lang geen gebruik van de connectie?

67Mbps down en 139 Mbps up is nog niet de 100/100 die ik wil, maar als ik dit stabiel krijg is het meer dan genoeg en dan verlies ik 33 Mbps down gewoon op wifi door de muren/vloeren hier naar de Experia box. De vragen die ik alleen nog overhoud nu zijn:
1. Waarom als ik de Wifi Manager 2x/3x doorloop, blijft die altijd aangeven dat die een instelling op mijn experia box moet instellen, ook als die dat net gedaan heeft en ik niets gewijzigd heb? Reset mijn experia box zelf weer naar de “foute” instelling?
2. Mijn binnenkomende snelheid lijkt dus wel ok, maar hoe krijg ik mijn experia box en wifi versterkers zo ingesteld dat die stabiel online blijft en niet offline gaat na X tijd geen verbinding? Ik heb de beide wifi versterkers al een fixed IP gegeven op de experia box en grofweg zijn bijgevoegd nu de wifi versterker instellingen, welke ik volgens mij weinig aan kan veranderen? (hij geeft bij geavanceerde status aan dat de WAN verbinding kanaal 100-112 zit en signaal sterkte -65 dBm is)


Reageer