Skip to main content

De laatste weken heb ik zeer trage wifi. Meerdere keren met wifimanager geprobeerd dit te verhogen maar kom nu niet hoger dan 50 Mbit. In het verleden ook al vaker problemen mee gehad, wifi versterkers ontvangen. toen ging het lange tijd goed maar nu weer terug naar een lage snelheid.

Goedemiddag @Sjaak Ozinga en bedankt voor jouw bericht :)

Op zich is 50 Mbit/s voor wifi nog steeds een prima snelheid, ik zou het zeker niet traag willen noemen. Welk type wifi versterkers gebruik je? En wat is de snelheid van je abonnement? Houd er wel rekening mee dat de snelheid die bij je abonnement hoort, de snelheid is die binnenkomt op het modem. Zodra je via de wifi gaat werken, lever je in principe snelheid in omdat een wifi signaal zich door de lucht verplaatst. 


Ik betaal voor een 100mbit abbonement dus als ik 50% inlever door de lucht lijkt mij een beetje veel. En dan heb ik het over begane grond niveau 


Ik betaal voor een 100mbit abbonement dus als ik 50% inlever door de lucht lijkt mij een beetje veel. En dan heb ik het over begane grond niveau 

Dat is nu eenmaal hoe wifi werkt @Sjaak Ozinga. Hoeveel snelheid je inlevert, is per omgeving nu eenmaal verschillend, daar heeft je provider geen enkele invloed op.


Het klopt gewoon niet, voorheen nergens last van en een snelheid rond de 100 Mbit. 


Het klopt gewoon niet, voorheen nergens last van en een snelheid rond de 100 Mbit. 

Het kan zijn dat er mensen bij jou in de omgeving bijvoorbeeld wifi versterkers zijn gaan gebruiken wat invloed kan hebben op jouw signaal @Sjaak Ozinga. Dat is slechts gissen hoor, op afstand kan ik daar eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Dat de snelheid via de wifi ooit 100 Mbit/s is geweest, is met wifi helaas geen garantie dat het ook altijd zo zal blijven. Houd er rekening mee dat je wifi signaal uiteindelijk niks meer is dan een radiosignaaltje dat zich door de lucht verplaatst. Er zijn allerlei zaken in je omgeving die hier invloed op kunnen hebben. Je kunt hierbij denken aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, deuren, muren, plafonds etc etc. Daarom heeft de snelheid waarvoor je een contract afsluit ook nooit betrekking op de snelheid van je wifi signaal maar gaat het om de snelheid die binnenkomt op je modem (Experia Box). 


Okay, helder. Kan het verbeteren als ik betere versterkers neem?


Okay, helder. Kan het verbeteren als ik betere versterkers neem?

Welk type versterkers gebruik je op dit moment @Sjaak Ozinga?


Moet ik even nakijken. Heb ze een jaar of twee geleden via kpn ontvangen. 


Ik heb het even nagekeken. Ik heb nu 2 experia wifi versterkers. 


Ik heb het even nagekeken. Ik heb nu 2 experia wifi versterkers. 

Kan heel goed kloppen @Sjaak Ozinga, enkele jaren geleden kon je deze gratis ontvangen wanneer je de KPN wifi manager doorliep. Op zich nog steeds hele goed apparatuur maar de ontwikkeling staat natuurlijk niet stil. Tegenwoordig kun je Super wifi 2 punten aanschaffen en deze werken met mesh. Bij een mesh netwerk staan 2 of meer wifi punten met elkaar in verbinding. Zo heeft ieder station altijd verbinding met minimaal één ander station. Deze werken dus continu samen. Dat zorgt voor beter draadloos internet. Dankzij mesh wordt de belasting van je wifi netwerk verdeeld. Zo blijft je netwerk sneller. Ook heb je dankzij 2 of meer wifi stations betere dekking in je huis.


Dank voor de info. Ik ga er naar kijken 


Dank voor de info. Ik ga er naar kijken 

Super, en mocht je toch nog vragen hebben, laat het ons hier dan vooral weten @Sjaak Ozinga