Skip to main content

Hallo,

Sinds een tijdje is mijn internet snelheid gezakt van 8.2 Mb naar 5.2 Mb

Ik woon in het buitengebied vandaar de wat lage snelheid.

Wat heb ik gedaan om weer de 8Mb te krijgen.

 

2x de test doorlopen op de Kpn website.

Modem heeft dus 2x een reboot gehad en 2x een reset.

Helaas geen verbetering.

Het modem een reset gegeven via de paperclip methode, geen resultaat.

Alle kabels van het modem verwijderd, dus alleen de aansluiting op muur.

Weer een reboot en reset gedaan maar helaas geen resultaat.

Wat mij opvalt dat de snelheid wel constant te laag is.

Heeft iemand nog een idee waar ik naar moet kijken ?

Ber

Hi @yamsa, wat balen dat je verbinding trager is geworden. 😞 Ik ga met je meekijken! Eerst wil ik even nagaan wat je precies al hebt gedaan. Heb je de servicetool op de website uitgevoerd? Wil je een speedtest uitvoeren op een bekabelde verbinding en me een screenshot sturen van het resultaat? Dan ga ik aan de slag. 


Hallo Job,

Bedankt dat jij mij wil helpen.

Ik heb de service 2x doorlopen. Vandaar dat het modem 2x een reboot en reset heeft gehad.

 

Modem info:

INTERNET
ADSL:  CONNECTED
Mode:  G.992.5 (ADSL2+)
Download:  6532 Kbps.
Upload:  931 Kbps.

 


Dank voor je screenshot en toelichting! Ik heb hier een meting uitgevoerd en zie dat er 6,53 Mbit/s beschikbaar moet zijn op je adres. Hetzelfde wat je ziet staan linksboven de speedtest die je stuurt. Helaas zie ik de 8,2 Mbit/s niet meer terug. Met een koperverbinding kan het zijn dat de verbinding van mindere kwaliteit wordt naarmate de tijd vordert. In jouw geval heeft dit direct een grote impact, ik wil even kijken of ik het wel naar 6,5 Mbit/s kan krijgen. Welk type Experia Box heb je nu aangesloten? Mijn systeem herkent het niet, zodra ik dit weet dan kan ik verder met de analyse. 


@yamsa  Kijk eerst in op de DSL statuspagina in de ExperiaBox modemrouter om te zien wat de lijnsnelheid is.


Job,

Ik heb een experia v8 modem.

In het verleden (2 maanden terug) haalde ik altijd rond 9500 Kb op het modem

Wat in de praktijk ongeveer 8.2-8.5 mb opleverde.

Ik neem aan dat het verlies in de koperenlijn gelijdelijk optreed en niet zo plotseling zoals nu.

 

 


In het verleden (2 maanden terug) haalde ik altijd rond 9500 Kb op het modem

Maar wat is het nu op die DSL status pagina?

Dat is van belang om te zien of het e.v.t aan de lijn ligt of aan hogere lagen.

Je kan opteren voor Sneller Internet Buitengebied denk ik. Let wel dat je daarmee een nieuw contract aangaat, dus evenuele voordelen uit bestaande situatie komen te vervallen.

Verder e.v.t. rondkijken of er andere partijen zijn die je sneller internet kunnen leveren.


Hmm ik zie deze snelheden nu echt niet meer terugkomen. Ik zie dat je op 19 november de WiFi Manager hebt doorlopen, ook toen was de maximaal gemeten snelheid 6,5 Mbit/s. Ik heb verschillende analyses uitgevoerd en navraag gedaan. Op je lijn is Dynamic Line Management (DLM) uitgevoerd. Dit gebeurt vaker bij ADSL-lijnen. Hierbij kiest het systeem ervoor om een lagere maximale snelheid te geven om stabiliteit van de lijn te garanderen. De vorige maximaal haalbare snelheid liet pieken en dalen zien en dat komt je verbinding niet ten goede. Dan past het systeem automatisch DLM toe. Ik besef me dat dit gelijk een invloed heeft op je abonnement, gezien de snelheid van 9,5 Mbit/s die je eerder haalde. We kunnen het echter niet terugdraaien, sorry! Je hebt nu wel een verbinding die een stuk stabieler is dan dat die eerst was.


Job,

Kun jij mij vertellen wanneer de DLM is ingeschakeld?

Het lijkt nu dat het gebeurd is na omschakeling  van Telfort naar KPN.

Waar kan ik mijn beklag doen want ik ben 30% van mijn snelheid kwijt. 

Mvg

 

 


In het verleden (2 maanden terug) haalde ik altijd rond 9500 Kb op het modem

Maar wat is het nu op die DSL status pagina?

Dat is van belang om te zien of het e.v.t aan de lijn ligt of aan hogere lagen.

Je kan opteren voor Sneller Internet Buitengebied denk ik. Let wel dat je daarmee een nieuw contract aangaat, dus evenuele voordelen uit bestaande situatie komen te vervallen.

Verder e.v.t. rondkijken of er andere partijen zijn die je sneller internet kunnen leveren.

Ik heb al rond gekeken voor een andere partij.

Maar helaas ze bieden allemaal  rond de 4-5mb aan.

Alleen T-mobile is een optie omdat die ook internet via 4G aanbieden.

Bedankt voor het meedenken.


Dat is voor ons helaas niet inzichtelijk, anders had ik je het graag verteld. Ik weet wel dat de overzetting van Telfort naar KPN er geen invloed op had. Dat is namelijk een administratieve wijziging geweest; je abonnement staat nu in het systeem van KPN. Achter de schermen heeft je verbinding nog steeds een technische Telfortvlag. Pas volgend jaar maken we hier een KPN-vlag van in de techniek, om het maar even simpel uit te drukken. Door deze omzetting is het wel mogelijk om Sneller Internet Buitengebied aan te vragen, dat kon bij Telfort nog niet. Dit is een gratis extra optie in combinatie met een KPN-abonnement. Je krijgt dan een extra modem die het 4G-signaal uit de lucht haalt en deze via een internetkabel doorstuurt naar je huidige Experia Box. De snelheid wordt dan opgeteld bij je huidige snelheid. Het is dus afhankelijk van de 4G-dekking. Mocht je via 4G zo'n 30 Mbit/s halen dan wordt dit opgeteld bij de huidige 6,5 Mbit/s en haal je dus 36,5 Mbit/s.

Kun je eens een speedtest uitvoeren op je mobiel via een 4G-verbinding? Dan zie je wat de snelheid bij je binnen in huis is. Mocht je interesse hebben, dan moet je dus eerst een KPN-abonnement hebben. Je hebt nu nog een Telfort Internet Instap-abonnement waar je maximaal 20 Mbit/s kan halen. Ik kan je overzetten naar een KPN Hussel Internet-abonnement waarin je maximaal 50 Mbit/s haalt. Hierbij zit dan gratis Internet Buitengebied. Onderaan de streep ben je wel € 8,80 duurder uit per maand, maar daar staat dus wel een forse snelheidsverhoging tegenover via dat 4G-modem. Ik hoor graag wat er uit de speedtest komt en of je interesse hebt in deze wijziging. 


Fast.com geeft ongeveer 80Mb aan op het KPN netwerk met 4g.

Ik zal er eens over nadenken om mijn abo aan te passen. 

Bedankt voor de informatie  en hulp.

 


Top, laat het maar even weten of ik iets voor je kan doen! Je zal dus waarschijnlijk met dat 4G-modem wel de snelheid halen die maximaal in het abonnement mogelijk is: 50 Mbit/s. :smile:


Hallo moderators,

Ik wil graag gebruik maken van jullie hulp om mij  abonnement aan te passen.

Graag wil ik van de optie gebruik maken zoals hier boven aangegeven door "Job"

Dus een sneller intenet internet buitengebied abonnement. 

Ik ben op het ogenblik  in het bezit  van een V8 Experia modem.

 

Mvg


Hallo moderators,

Ik wil graag gebruik maken van jullie hulp om mij  abonnement aan te passen.

Graag wil ik van de optie gebruik maken zoals hier boven aangegeven door "Job"

Dus een sneller intenet internet buitengebied abonnement. 

Ik ben op het ogenblik  in het bezit  van een V8 Experia modem.

 

Mvg

Je kan ook gewoon zelf nu via www.kpn.com je abonnement aanpassen. Je moet ergens de optie SnellerInternetBuitengebied aanvinken, maar dat wijst zichzelf. Dan krijg je wel een 4G-modem en ExperiaBoxV10(a) toegestuurd en na aansluiten moet je binnen zo’n 48-uur sneller internet hebben.

Wachten op moderator duurt langer.


Dat klopt, maar ik lees ook vaak hier dat dan het V10a modem vergeten wordt. 

Vandaar dat ik voor deze weg kies.


Dat klopt, maar ik lees ook vaak hier dat dan het V10a modem vergeten wordt. 

Vandaar dat ik voor deze weg kies.

Volgens mij zit dat probleem bij de uitvoerders van de opdracht, weet niet of als een moderator voor jouw de bestelling doet, er dan wel garantie is dat je geen V12 krijgt toegestuurd (die kan geen SIB).


@yamsa en @tmoesel Het klopt inderdaad dat het proces gelijk is behalve dat het op een andere manier ingevoerd wordt. 

Maar ik vind het uiteraard geen probleem om sneller internet buitengebied aan te zetten. Zal ik dit direct in orde maken @yamsa ?


Rutger,

Als je dit wil doen graag.

Mvg


@yamsa Ik heb het voor je in orde gemaakt. Je ontvangt vandaag nog een e-mail met de bevestiging van de bestelling. 

In principe zou dit 26-02 in moeten gaan. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het natuurlijk graag! 


👍


Rutger,

Ik ben in de veronderstelling dat er deze week 2 modems worden geleverd  bij mij.

1x een V10 Experia en een 4G modem.

Helaas kan ik uit de bestellings informatie niet opmaken dat er al iets onderweg is.

Zou jij mij wat meer informatie  over de bestelling kunnen geven.

 

 

 

 

 


@yamsa Ik kan je inderdaad meer informatie over de bestelling geven en moet daarbij helaas constateren dat er iets mis gaat. 

Je abonnement is wel omgezet naar Hussel en hierbij heb ik ook aangegeven dat er sneller internet buitengebied bij moet. 

De omzetting naar Hussel is wel goed gegaan, de omzetting naar Sneller internet buitengebied niet. Morgen is de order wat betreft de omzetting naar Hussel afgerond. Dit betekent dat ik zaterdag weer een nieuwe order kan plaatsen. 

Ik zal dan ook zaterdag opnieuw de dienst aanzetten en verwacht dat de nieuwe apparatuur er dan in de loop van volgende week zal zijn. Excuses voor de vertraging! 


Oke, bedankt voor de info