Skip to main content

Na mijn overgang onlangs van 500/500mbit glasvezel naar 1000/500mbit glasvezel is mijn maximale download snelheid behoorlijk omlaag gegaan. Voorheen haalde ik de volledige snelheid van 500mbit, nu kom ik niet meer verder dan 340mbit. Je zult begrijpen dat dit nogal een tegenvaller is.

Ik gebruik een eigen router (Mikrotik) waarin geen enkele verandering heeft plaats gevonden.

 

Admin: titel aangepast ivm vindbaarheid

Kun je de Experiabox eens aan het NT hangen en hiermee een speedtest doen? Op die manier kunnen we zeker zijn dat het niet toch de Mikrotik is waar iets in mankeert.

 

Ik neem ook aan dat je de snelheid test met een bekabeld apparaat?


Je snapt wel dat dat echt een absurde vraag is, toch ? Ik heb de aanvraag voor gigabit gedaan, de mikrotik heeft heel kort geen internet gehad bij omzetten en daarna weer gewoon connectie. Wat in dit verhaal geeft je het idee dat de mikrotik hierin een probleem is ? Verandert er wat aan de MTU size bij gigabit ? Verandert de PPPoE verbinding ? Zo niet dan snap ik werkelijk niet wat je denkt met deze wissel te bewerkstelligen. Bovendien heeft de mikrotik eerder dus hogere snelheden zonder enig probleem aangekund.


Is het een absurde vraag? Ik probeer alleen te helpen om zaken uit te kunnen sluiten. Dat de MikroTik het aan kan daar twijfel ik niet aan maar aangezien ik geen metingen op afstand kan verrichten of kan inzien welk profiel er op de poort in de centrale er actief is op je verbinding moet het op een andere manier getest worden. 

 

Het is een standaard vraag als iets niet helemaal werkt zoals het hoort en een klant eigen apparatuur gebruikt. Sluit je Experiabox eens aan en kijk of het probleem dan nog steeds bestaat. Kost je misschien tien minuten en zo kan je heel makkelijk bepalen of het probleem in het KPN domein ligt of in het klantdomein.


Excuses, uiteraard geen absurde vraag.

Laat ik de vraag dan anders stellen: zijn er wijzigingen te verwachten met gigabit die ik zelf door moet voeren op mijn verbinding ? Zoals MTU size, PPPoE compressie etc ?