Skip to main content

Ik wil in Spanje (als toerist) iTV kijken.    Met spaanse sim kaart van DIGI via Adroid Galaxy A50 hotspot blijkt dat onmogelijk.

VPN is niet van toepassing.

Zou het kunnen zijn dat deze simkaart niet werkt zolang ik in Spanje ben maar wel elders in de EU?  Het lijkt erop dat streaming binnen Spanje expliciet is uitgesloten op deze spaanse sim kaart.  Kan zoiets?

Moet ik dan wellicht een ander soort spaanse sim kaart kopen?

Hallo @schuc ,

Kijk je via WiFi? Dan heb je toch helemaal geen simkaart nodig? Dat kan toch ook zonder simkaartje? 

Wil je kijken via jouw KPN-mobiele abonnement? Dan heb je uiteraard jouw KPN-simkaartje nodig. 

 

Wat wel mogelijk is, is dat je in jouw hotel gebruik maakt van bv een Amerikaans of Engels WiFi-netwerk. Dan "denkt" jouw telefoon dat je in één van die landen bent. En KPN TV kun je alleen binnen de EU bekijken.  


Euh, Noordzee …..

Met spaanse sim kaart van DIGI via Adroid Galaxy A50 hotspot blijkt dat onmogelijk.

Dat zou wel mogelijk moeten zijn. Wat voor apparaat heb je verbonden met je Hotspot?


Ik logeer in een appartement zonder WIFI.

In zo'n geval verbind ik mijn mobiele Samsung A50 met mijn Lenovo laptop, zolang ik nog internet heb via mijn  abonnement van KPN. Dat is onbeperkt maar in het buitenland max 50 gb. Die waren op, dus kocht ik voornoemde DIGI simkaart. Die dus niet werkt voor TV kijken, alleen voor surfen enz.


Tja, veel gekeken zeker. 50 GB per maand is daarvoor niet zoveel. Het is al gauw 1,5 GB per UUR. Hele series / avonden kijken (of Netflix enzo) zou ik niet aanbevelen. Met je nieuwe factuurmaand heb je ook weer 50 GB overigens.

Op zich zou het via een Spaanse simkaart moeten werken. Of je nu met je NL/KPN kaart of een Spaanse sim met een Spaans netwerk gebruik maakt…. Maar mogelijk knijpt die Spanjaard de snelheid? Prepaid?

 


Hallo Peter.

Ik dacht eerst dat KPN het TV kijken vanuit Spanje blokkeerde, net zoals ze met VPN doet. Of dat de sim kaart via VPN werkt, of zoiets.

Inmiddels denk ik, na de voorwaarden van de sim kaart via Google Translate te hebben bekeken, dat deze kaart in de hele EU werkt, maar dat roaming in Spanje (en Roemenie) is uitgesloten.

Ik heb dus waarschijnlijk een verkeerde kaart. De vraag is dan wat voor soort kaart moet ik dan kopen???

 


Dat laatste zal hier niet beantwoord kunnen worden aangezien ik hier verwacht dat niemand op de hoogte is van het aanbod van Spaanse providers. 


De vraag is dus: wat voor soort sim kaart moet ik kopen om in het buitenland te kunnen streamen, wanneer ik geen internet meet heb.


Geen internet meer heb, bedoelde ik


Nogmaals. Geen idee. We zijn niet op de hoogte wat Spaanse providers aan aanbod en voorwaarden hebben natuurlijk.

Zit je daar voor langere tijd? Bv overwinteren. Neem dan een vaste aansluiting ter plekke. Dat lijkt mij het best.

50 GB wat je voor een maand hebt is niet om avond aan avond tv te kijken, Netflixen of wat dan ook. Want dat is er met zo'n 6 avonden doorheen. Dan moet je de rest van de maand Mensch erger je niet uit de kast halen.


Dank je wel, Peter.

Ik ben regelmatig enkele weken in het buitenland, in de EU.   Ik wil dan ook ned. TV kunnen kijken.

50 GB op mijn bundel is gauw op.

Steeds ter plekke een vaste aansluiting regelen vind ik geen optie.

Wie heeft een idee, hoe ik in het buitenland internet kan organiseren, nadat mijn bundel op is??

Alvast dank.


Zet in ieder geval de stream kwaliteit lager. Op 720p doe je al een stuk langer met data dan op 1080p. 

Via chromecast is het altijd 1080p. Dan kun je beter de laptop met een tv verbinden met hdmi kabel en dan op 720p kijken. Dan kom je op ongeveer 0,9 GB per uur.

Geen hele avonden tv, Netflix en dergelijke kijken zonder vast internet. Netflix verbruikt ook zo'n 1,5 GB per uur. 


Overigens zijn er sinds 5 februari nieuwe mobiele abonnementen. Waarvan 3 met in Nederland unlimited. En buiten NL resp. 40, 50 en Superunlimited is 75 GB per maand buiten NL in EU. Dus als je al buiten contractperiode* bent… 

*bij verlengen gaat het nieuwe abonnement pas in aansluitend op het einde van het oude contract van 1 of 2 jaar


Beste Peter,

Ik ben niet zo handig hiermee, dus:                Hoe zet ik de stream kwaliteit lager???

En ja, ik heb ook gezien dat KPN nu 75 GB heeft, dat kan ik wellicht met ingang van mijn volgende maand instellen.                  (Bij KPN kan men immers het abonnement maandelijks aanpassen. Maar daar heb ik in de huidige lopende maand niets aan).

Met meer GBs en lagere snelheid + zuinig gebruik, zou ik een heel eind komen.

 

Andere vraag: als ik mijn mobiel hotspot via bluetooth op mijn laptop gebruik gaat hij gewoon op internet, maar de verbinding met kabel wordt ineens Ethernet. Hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast dank


Hoe zet ik de stream kwaliteit lager???

In de app op tablet en smartphone. Tik tijdens tv kijken op het scherm. Dan op het tandwiel rechtsboven.

Nota Bene: in de tablet/smartphone app doe je het apart tijdens wifi verbinding danwel 4G verbinding. Hij houdt de instelling voor beide vast.

Via http://tv.kpn.com ook in scherm 'klikken’. Tandwiel dan echter rechtsonder.

 

Bij KPN kan men immers het abonnement maandelijks aanpassen. Maar daar heb ik in de huidige lopende maand niets aan

Die 75 GB is een heel nieuwe abonnementsvorm. Die bundel zit niet in de mogelijkheden van je huidige abonnement .


Stream snelheid verlagen is gelukt, dank je wel.

Heb je misschien ook een antwoord op mijn laatste vraag?

Zodra ik de mobiel en de laptop met een kabel verbind ontstaat alleen een Ethernet verbinding.

Ik heb geen idee wat dat inhoudt?

en wat er nu anders is dan de bluetooth verbinding via hotspot?

Alvast dank.


maar de verbinding met kabel wordt ineens Ethernet

Ethernet is gewoon de 'technische' term voor bekabeld / bedraad. 

en wat er nu anders is dan de bluetooth verbinding via hotspot?

Eh. Hotspot is een wifi verbinding. Voor internet te prefereren boven Bluetooth. 


Dank je wel Peter.