Skip to main content

De uploadsnelheid op mijn laptop fluctueert enorm.

Een paar metingen:

  • Download en upload gemeten via telefoon ca 120 Mbps.
  • Download op laptop tussen 70 en 90 Mbps / jitter 8ms
  • Upload op laptop tussen 0,2 en 35 Mbps / jitter (10 -100ms)

Het ligt dus waarschijnlijk niet aan mijn WiFi maar aan mijn HP laptop. 

Waar kan ik naar kijken om de uploadsnelheid groter te maken?

Hallo @frentzk , heb je een glas- of een koperverbinding?

Indien glas, haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart dan weer, geef tevens de modem een fabrieks-reset.

Indien koper, geeft de modem eens een fabrieks-reset.

Succes.

 


Hallo JanD, Ik denk niet dat het aan het modem ligt. Het probleem zit in de Laptop. 

Het WiFi signaal is op andere apparaten (telefoon, andere laptops) prima.

Alleen op één laptop heb ik last van een bijzonder lage en instatbiele upload-snelheid.

 

Groeten,

Kees


Hallo @frentzk , je zou eens kunnen kijken of de WLAN-driver ge-updated kan worden via Windows update of bij de driver-fabrikant.

Je zou bij apparaat-beheer in het configuratiescherm de driver eens kunnen verwijderen, de pc opnieuw opstarten en de driver her-installeert zich dan weer en dan kijken of het beter c.q. goed gaat.

Succes.

 


Ik heb het WLAN apparaat (netgear) weggegooid. Na opnieuw opstarten werd deze weer gevonden.

Het probleem is alleen nog hetzelfde helaas.


Hallo @frentzk , het zou kunnen dat het een oudere laptop is die zulke hoge snelheden niet aan kan en alleen de B/G/N-band snelheid bij de 2.4-band ondersteunt en niet de A/N/AC-band die bij de 5.0-band hoort.

Je zou dan bij die laptop ook eens kunnen kijken bij de driver voor bekabeld internet, die kan dan waarschijnlijk ook hoogstens 100Nbit/s aan i.p.v. 1Gbit/s.

 


Hallo JanD,

Het probleem is niet dat de laptop het in principe niet aankan.

Ik heb ongeveer 5-10Mbps nodig voor mijn kantoorwerk. Soms krijg ik 30-40 Mbps op de upload, download is altijd ongeveer 80 Mbps. De hardware kan het dus wel aan wat ik nodig heb. Meestal is de upload minder dan 1 Mbps, tot wel 0,2 Mbps. De speedtest op mijn telefoon geeft dan nog steeds 50 Mbps upload op dezelfde plek in huis. 

Volgens mij is het iets met de software op mijn laptop. Misschien is die ergens anders mee bezig, hoewel ik in het venster 'prestaties’ van taakbeheer daar geen bewijs voor kan vinden.

bedankt voor het meedenken,

Kees


Hallo @frentzk , als je die laptop ook zakelijk voor het werk gebruikt, gewoon bekabeld aansluiten, dat is zakelijk de beste, degelijkste en veiligste oplossing.

Succes.

 


Hallo JanD,

Ik wil nog even laten horen wat uiteindelijk de oplossing voor mij heeft gebracht.

Ik heb ingelogd op MijnKpn en de probleemoplosser doorgelopen. Op een gegeven moment is er vanuit de KPN een reset en/of aanpassing van de instellingen uitgevoerd op mijn experiabox. Sindsdien is de snelheid stabiel op mijn werkplek ca 100 Mbps download en 110 Mbps upload.

Groeten,

Kees

Â