Skip to main content

Op mijn oude Telfort lijn 100 Mbit, kreeg ik op de V10 103 Mbit binnen en haalde ik 99.95 mbit download snelheid.

Nu heb ik gehusseld naar KPN 200 Mbit, bonded total 190 Mbit, 1 keer na een modemreset 193 gehaald, maar dan zakt het na enkele dagen weer naar 190. Kan ik nog enigszins mee leven.

Maar dan kom ik met een speedtest, bekabeld, rechtstreeks op modem. Met 2 pc's en met laptop geprobeerd, niet boven de 170 Mbit uit. Da's een verlies van nog eens 20 Mbit, waardoor ik dus 30 Mbit onder de snelheid kom te zitten. 

 

De monteur die hier enkele weken geleden de pairbonding heeft aangesloten, heeft de lijn doorgemeten en zei dat ik zowel op lijn1 als op lijn2 111 Mbit binnen krijg en dat die 200 Mbit dus makkellijk haalbaar moet zijn. Dus waarom traint modem in op 95 a 96 op beide lijnen en krijg ik daar nog niet eens 90% van?

 

Alle instellingen in Windows 10 inmiddels geoptimaliseerd.

Enkel op huidige pc. TV ontvangers staan uit.

2 uur 48 geleden restart modem gedaan, komt eigenlijk weer op hetzelfde uit als daarvoor.

Hielp dus ook niet. Afgelopen weken al een paar factory resets gedaan ook + de lijn is vanaf de helpdesk kant ook nog een keer gereset.

Zou het profiel eventueel wat naar boven geschroefd kunnen worden?

Want met 100 Mbit verbindig ook 100 halen met speedtest, en met 200 Mbit maar 170 vind ik niet echt acceptabel.

*Admin: titel aangepast voor een betere vindbaarheid

Een enkele verbinding is vaak stabieler dan bonding. Om de lijnen stabiel te houden heeft de Dslam de snelheid iets omlaag gebracht. Dat lijkt mij tenminste de logische verklaring. Misschien dat @NHendriks daar meer over vertellen. 


Die bekabelde versterkers voor Wifi bedoel je? Maar de Wifi maakt met niet zoveel uit, want ik doe alles met (cat6) kabels.

 

En over de stabiliteit. Snelheid is wel heel stabiel tussen 169.8 en 170.6. Hij komt alleen niet hoger.


Dat over die bekabelde Wi-Fi versterkers staat er standaard. Dankzij deze snelheid is je verbinding stabiel. Als die hoger wordt waarschijnlijk niet. Dat wordt automatisch geregeld. 


Ik heb liever dat ik wat meer krijg dat wat minder stabiel is en automatisch met stapjes naar beneden wordt bijgesteld tot het stabiel is, dan dat ik bij voorbaat al minder krijg, omdat het anders misschien niet stabiel is.

 

Zeker gezien de lage dB waardes kan je aannemen dat hij best wat meer aankan.

Dat modem intraint op 190 begrijp ik best, als zou hoger altijd fijner zijn. 

Het verbaast mij dat ik met moeite de 170 haal op welke speedtest dan ook. Als modem intraint op 190 zou ik zeker 185 moeten kunnen halen.

Oftewel WAAR blijft die 20 Mbit die magisch verdwijnt ergens in de modem?


Zoals je hebt gezien heb ik een hulplijntje naar iemand uit gegooid.  Hij is monteur en weet daar vast wat meer over. Ik ben ook benieuwd wat hij van het aantal fec errors vindt.


Hoi @Maarten Botterman, ik heb ook nog even naar jouw lijn gekeken. Ik zie dat er 183 Mbit/s mogelijk is. Daar is de lijn op gebaseerd. Er komt al iets meer totaal binnen zie ik, dus dat heb je al gewonnen. En met koper heb je vaak wat verlies, dat zie je ook terug. Daar is niet veel aan te doen ben ik bang. 


Hoi Bart,

Hoe komt het dan dat de monteur ter plaatse doormeet dat ik op zowel lijn 1 als lijn 2 111 MBit krijg en tegen mij dus zegt “die 200 moet je makkelijk halen”.

Ook het verschil tussen de KPN meting (183, ik mat laatst 185) en de meting van fourstack (194) vind ik dan vreemd.

Bij KPN met aanvragen van de lijn zeiden ze ook dat er 195 beschikbaar was, dus waarom nu ineens 185? Verschilt dat per dag ofzo?

 

Dat even terzijde, de lijn is nu 191. Ookla geeft op verschillende servers maximaal 171 (bekabeld, cat6 rechtstreeks op modem). Waar zijn die 20 gebleven? 

 

Op de oude “enkele” lijn had ik 103 inkomend en kreeg ik strak 100.

Een lijn kan toch iets aangepast worden qua profiel, dat er meer binnenkomt? Modem past het uitendliejk toch wel aan tot het weer stabiel is.

 


Een enkele verbinding is vaak stabieler dan bonding. Om de lijnen stabiel te houden heeft de Dslam de snelheid iets omlaag gebracht. Dat lijkt mij tenminste de logische verklaring. Misschien dat @NHendriks daar meer over vertellen. 

Deze heb ik over het hoofd gezien blijkbaar maar ik ga eens even kijken!

 

Modem past het uitendliejk toch wel aan tot het weer stabiel is.

Helaas is het niet zo simpel, het modem doet in principe niets behalve intrainen op één lijn of twee lijnen. Als er bijvoorbeeld een modem ingesteld op pairbonding geleverd wordt en er wordt maar één lijn aangesloten dan gaat ie een kwartier zoeken naar de tweede lijn, daarna krijg je van het modem de spreekwoordelijke ‘zoek het maar uit’ en gaat ie alsnog op één lijn draaien. De stabiliteit wordt  echter geregeld door de DSLAM en dan nog specifieker de techniek die we DLM noemen die erin zit. Deze meet om de x-aantal dagen de lijn door en kijkt of er ergens instabiliteit is en corrigeert de snelheid aan. Als de lijn net is opgeleverd dan is de DLM nog niet ingeleerd en dan stuurt ie standaard de maximum snelheid uit wat met het 17a-profiel mogelijk is en dat is die 111Mbps die de monteur als meting had. Als na een paar dagen blijkt dat er toch veel ruis is op een specifieke frequentie dan gaat ie op die frequentie minder pakketten sturen, als dit op meerdere frequenties gebeurd (wat vaak zo is) kan dat dus resulteren in een lagere snelheid. Mede daardoor is de bandbreedte ook variabel.

 

Als er dus gedurende een paar dagen ruis is zoals ik al zei kiest de DSLAM dus voor stabiliteit over snelheid, beetje kwaliteit over kwantiteit verhaal. Liever dat alles goed aankomt dan dat er 5% verloren gaat.

 

Ook kennen we nog iets wat we power back-off noemen, als er op dezelfde kabel in de grond een ADSL-lijn actief is dan gaat de DSLAM automatisch op die frequentie wat minder hard uitzenden, ADSL gaat namelijk vaak over grotere afstanden dan VDSL en als je zelf een VDSL-lijn hebt die dan op dat frequentiegebied op volle bak aan het draaien is dan drukt ie de ADSL-lijn gewoon weg. Dan kiest de DSLAM er dus voor om iets minder hard uit te sturen om te zorgen dat die andere lijn wel stabiel blijft. Dit resulteert vaak ook weer in een aantal Mb's verlies. 

 

Als je alles bij elkaar optelt dan is het niet gek dat je snelheid iets lager uitvalt. Helaas niets aan te doen.


Dank, helemaal duidelijk, maar dat verklaart alleen niet waarom ik 20 Mbit verlies met input/output van modem. Ligt dat aan de V10, of hebben andere modems dat ook?

 

Misschien dat er een alternatieve modem is die niet maar 89.5% van de inkomende snelheid doorstuurt naar welk apparaat er ook aan hangt?

Met enkele lijn haalde ik ongeveer 95% van de snelheid, of is het nu gewoon 2x die 5%, wat dus neerkomt op 10%?

 


Dank, helemaal duidelijk, maar dat verklaart alleen niet waarom ik 20 Mbit verlies met input/output van modem. Ligt dat aan de V10, of hebben andere modems dat ook?

  Alle modems doen dit wel hetzelfde, hoe dit precies in elkaar zit kan ik ook niets over zeggen, ik kijk eigenlijk nooit in de status-pagina van een modem omdat ik deze standaard omwissel voor mijn meetapparatuur als ik een storing of installatie heb. Waarop het modem zijn snelheden baseert durf ik niet te zeggen. Mogelijk dat er in totaal wel een dergelijke snelheid binnenkomt maar omdat er een deel gereserveerd is voor interactieve tv krijg je die niet voor internet. Hoe dat technisch in elkaar steekt weet ik niet. 

 

Misschien dat er een alternatieve modem is die niet maar 89.5% van de inkomende snelheid doorstuurt naar welk apparaat er ook aan hangt?

Er is geen ander modem bij KPN in gebruik die pairbonding ondersteunt.


Ja de TV ontvangers snoepen wat eraf, maar dat is pas zodra ze aanstaan.

 

Met de enkele lijn kreeg ik altijd de maximale snelheid, tot tv ontvanger aanging. Zeg maar 6 Mbit per ontvanger eraf. Dus met 1 tv ging ik gewoon van 100 naar 94.

 

Nu krijg ik 171 en dat  zakt met 1 tv aan naar 165 en met 2 tv's naar 159.

Dus nee, denk niet dat dat van tevoren al van je snelheid af wordt gehaald als reservering.