Skip to main content

Gisteren is glasvezel hardware (V10 met glasvezelinterface) door een KPN monteur aangelegd. Ik ging akkoord met het voorstel van KPN om over te stappen van adsl koperverbinding naar glasvezelverbinding met behoud van mijn oude Telfort adsl internet abbo. Ik neem geen telefoondiensten of TV af, alleen internetdienst. Ik zei de monteur dat ik mijn V8 wil behouden omdat daarin 2 telefoon SIP accounts staan gedefinieerd door mij zodat ik met Budgetphone abbo een VOIP vast telefoonnummer heb om ingebeld te kunnen worden op mijn Dect huistelefoons (een op elk van de 3 verdiepingen), en een Frynga/Voipbuster sip-account om voor minder dan 1 cent per minuut naar buiten Europa te kunnen bellen met familie. De monteur kwam echter met een V10 aanzetten en zei dat de V8 niet zou werken en dat ik het door mij ge-savede V8 configuratie backup bestand gewoon kon inlezen/uploaden in de V10 zodat de V10 precies zo zou werken als mijn V8. Na een uurtje of wat gepuzzeld te hebben is mijn conclusie dus dat de monteur een sprookje vertelde. Nu zit ik, welliswaar met een goed werkende, V10 in mijn maag waarmee ik alleen maar kan internetten en geen eigen SIP accounts voor in- en uitbellen kan aanmaken omdat deze KPN modem dit niet toestaat of mogelijk maakt. Ik heb voorlopig maar mijn budgetphone inbelnummer online ingesteld zodat alle inkomende gesprekken naar mijn mobiel worden doorgestuurd en ik heb Mobilevoip app op mijn mobiel geinstalleerd en op die van mijn vrouw zodat ik met die Frynga/Voipbuster goedkoop kan blijven bellen met familie. Ja ik weet dat dat natuurlijk ook met Skype, Whatsapp, Facetime etc. kan. Maar dan geef je dus wel het comfort van je Dect thuistelefoons op. Ik wil thuis niet constant hoeven denken of ik mijn mobieltje wel bij me heb om inkomende gesprekken niet mis te lopen, dus dan zijn die drie vast telefoons op elke etage heerlijk. Lang verhaal, maar misschien wel nuttig voor anderen, deze ervaring. Ik voel me dus een beetje op het verkeerde been gezet door deze verandering en ik moet ook nog alles zelf opnieuw ophangen in mijn meterkast. Vindt dit slordige service. Klagen vraagt om oplossingen die ik zelf kan uitvoeren, zonder monteur dit keer. 

  1. Kan ik de V10 loskoppelen en de V8 ervoor in de plaats zetten. Ik hoef dan maar alleen dikke oranje UDP kabel van de V10 WAN poort de V8 WAN poort te steken en mijn Dect telefoon kabel te verhuizen van de V10 phone poort naar die van de V8. Indien dat gewoon kan, wat moet ik in de V8 aan configuratiesettings veranderen om hem op de glasvezellijn te kunnen laten werken? Overigens, mijn V8 werkt prima (soms valt WIFI wel eens weg, maar dat is zelden) en geen reden om door een V10 te vervangen voor het soort gebruik dat ik maak (geen TV via glasvezel, maar via Ziggokabel).
  2. Werkt mijn ADSL koperlijn verbinding nog, zodat ik eenvoudig terug kan naar de oude toestand door mijn V8 weer daarop aan te sluiten, of heeft KPN dat kanaal nu afgesloten voor mij? Ik vind dat ik terug moet kunnen naar de koperlijn.
  3. Ik kan natuurlijk een eigen modem (Fritzbox bijv.) aanschaffen met toegang tot eigen SIP accounts definitie mogelijkheden, maar werkt dat dan wel over de KPN glasvezel lijn. Het zou kunnen dat KPN dat op hun servers blokkeert, of gebeurd dat niet. Ik zit natuurlijk niet op deze oplossing te wachten, mocht dat kunnen. Kost me onnodig geld en veel moeite om de boel weer aan de praat te krijgen met die DECT huistelefoons. Glasvezel is leuk als je de snelheid nodig hebt, maar dat heb ik dus niet nodig. Netflix, internetten met google, inloggen en werken op PC op mijn werk, etc., dat werkte vlekkeloos met ads koper. 

Ben het meest geinteresseerd in tips die me helpen om mijn V8 te laten werken op de glasvezellijn (‘meetbaar’ sneller met speedtest, maar echt niet ‘merkbaar’ sneller met het soort gebruik dat ik er van maak). Alvast dank voor wat tips.

 

Inderdaad, ik heb gewoon een analoog systeem , 3 DECT telefoons, waarvan 1 op het basisstation beneden staat en een handset op de 1ste en op de 2de. Die Gigaset N300E IP is dus iets vergelijkbaars als een ATA en die verbonden is met 2 Gigaset handsets, jammergenoeg geen 3. Helaas werkt die N300E met een beperkt aantal (Gigaset) handsets, niet met andere merken/typen. Dus ik moet de oude Panasonic systeem helemaal vervangen door een nieuwe complete set. Als ik een losse 3de bijkoop kost me het me zo’n 240 euro. Als een goede Fritzbox eenvoudig aan de praat te krijgen is achter de V10 of zelfs in plaats van de V10, dan kan dat ook (maar dan moet ik meer huiswerk doen..). effe pauze nu. 


Een Fritzbox kun je “in de plaats” van een Experia Box gebruiken.
Is toch wel interessant voor je om te overwegen.

Afhankelijk van het type, hebben die namelijk bovendien een VOIP DECT basisstation ingebouwd.
En werken samen met Gigaset DECT handsets. De meeste ervan kun je er zo op aanmelden.
(Alle twee Duitse bedrijven. Er is onderling technische uitwisseling om juist dat te ondersteunen).

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7360/knowledge-base/publication/show/136_Draadloze-telefoon-bij-FRITZ-Box-aanmelden/

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/


mocht je de v8 nog willen gebruiken dan kan je ook de reset knop tegelijk met de wps knop een zogenoemde monteursreset geven en dan haalt hij als het goed is kpn firmware op. dit werkt ook om een kpn v8 te gebruiken voor een telfort of budget alles in 1 verbinding