Skip to main content

Ik maak gebruik van de hoogste internetsnelheid die theoretisch haalbaar is namelijk 4GB verbinding. Dat ik deze snelheid bij lange na niet haal is te verwachten. Nu heb ik mijn huis via glasvezelnetwerk aangesloten tot aan mijn meterkast maar vandaar uit gewoon via  de oude telefoonkabel doorgezet naar de huiskamer. Daarnaast heb ik meerdere Wifi versterkers aangeschaft voor de Mesh verbinding. 

Op kantoor (1ste etage)  heb ik mijn computer via kabel verbonden met zo'n wifi versterker. So fa so good. De internet snelheid op kantoor varieert echter van +/- 90mb (onacceptabel) tot over de 600mb (prima :)  . Een reboot van het systeem werkt maar het is toch niet de bedoeling dat ik dagelijks moet rebooten? 

De internet en Wifi snelheid is dus zeer onbetrouwbaar. Hoe kan ik deze betrouwbaarheid verbeteren. Het is onmogelijk om contact te krijgen met medewerker van KPN. Verder dan hulpdiensten op internet ben ik niet gekomen. Mogelijk is een van de oplossingen het vervangen van de oude telefoonkabel in een modernere versie. Maar ja, is dit DE oplossing?

Misschien is het een idee om die oude kabel te vervangen door een kwalitatief uitstekende utp kabel.  Ik neem aan dat alle wifipunten met een goeie utp kabel aangesloten zijn op het modem. 

Beste ​@Sir Mumble ik ben het eens met ​@Joep1965 die oude telefoonkabel van de meterkast naar de PTT/KPN-aansluiting in de woonkamer is ongeschikt voor dit doel.

Ik begrijp dat je glasvezelkast in de meterkast hangt. Van daaruit leg je een netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT6 of 6A naar de router die waarschijnlijk elders staat.

Om 4 Gigabit te kunnen meten moet je een geschikte LAN-kabel op de juiste poort van het modem aansluiten en op een PC met eveneens een LAN-poort die minimaal 4GB aan kan.

Verder un je via onderstaande link je snelheid controleren en optimaliseren:

Succes.

Reageer