Skip to main content

Mooi zou je denken met een 4 Gbit/s glasvezel snelheid. Maar dat is maar schijn. De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen, omdat er nog helemaal geen computers zijn die een 4 Gbit/s lan-adapter hebben. De meeste oudere computers hebben “maar” een lan-adapter van max. 1 Gbit/s. De wat nieuwere computers hebben dan weliswaar een 2,5 Gbit/s  lan-adapter aan boord maar dan verlies je nog steeds 1,5 Gbit/s snelheid waar je dus niets aan hebt…….. Zodra je een 5 Gbit/s lan-adapter (nog niet erg gangbaar) in een computer hebt zitten èn de andere onderdelen kunnen dan ook 5 Gbit/s bijbenen heb je pas wat aan die 4 Gbit/s…….

Onnodige uitgaven en onwetendheid……………. Hiermee sla je de spijker op z'n kop. We zijn het nu wel "verdacht” met elkaar eens 😉 Je haalt nu twee treffende dingen aan. Het is hier vaak vechten tegen de bierkaai.

We moeten wel reëel blijven. Je weet immers niet of mensen onwetend zijn, en je weet ook niet of de 4Gb/s onnodig is. Dat is aan de abonnee om te bepalen.

Kijk, er zijn mensen die meer dan duizend euro uitgeven aan een smartphone, en die telefoon gebruiken voor simpele appjes, en spelletjes. Kan je van alles van vinden. Of mensen abonneren zich op Office 365 en gebruiken 95%+ van de functionaliteiten niet. Kan je ook van alles van vinden.

Uiteindelijk bepaalt te burger wat zij wil kopen, en wat niet. Heel wat mensen kopen allerlei zaken die je misschien niet nodig zou vinden, maar dat is irrelevant. Want niet door jou te beoordelen.

Leven en laten leven zou ik zeggen!


Er zijn nu genoeg use-cases gebleken dat de hogere snelheden wel degelijk bruikbaar (of nodig) zijn. 

Ik heb hier nog geen enkele use-case gezien waaruit dat gebleken is. 

 

En waar keuze is, staat het vrij om te kiezen wat je wil.

Klopt helemaal en ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo zou zijn.

 

Bangmakerij op basis van eigen inzicht en aannames helpt daar totaal niet bij.

Wat een vreemde opmerking, welke bangmakerij?

Wat heeft bangmakerij te maken met het tot nadenken aanzetten van mensen om voor hunzelf vast te stellen of 1Gbps en/of 4Gbps wel interessant voor ze is.

 

Jij hebt een FRITZ!Box en dus kan jij hier vast en zeker wel eens een screenshot plaatsen van jouw werkelijke verbruik zonder dat je daarbij speedtests uitvoert.


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps en daar ben ik heel tevreden mee. (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Ik neem aan dat jij ook niet vooraan in de rij stond om 4Gbps te bestellen 😜

Klopt.


Nee ik weet niet welke infrastructuur de mensen thuis of op het werk hebben. Er zullen maar weinig mensen thuis een 10 Gbit/s infrastructuur hebben. Bij bedrijven kan en is dat vaak anders. Maar we praten nu over thuis en niet over bedrijven.

Als je niet weet welke infrastructuur mensen thuis hebben, dan moet je je daar ook niet op baseren. De eerste WiFi access punten waren, meen ik, 11Mb/s. Dat vonden we destijds heel wat. De techniek schrijdt voort en nu zijn er andere mogelijkheden. Nodig of niet, mensen investeren in nieuwe apparatuur, jij ook, zoals je al meldde.

Veel van die “deskundigen” apen anderen na om interessant te lijken naar buiten.

En dit zegt overigens veel over jezelf. Waarom heb je steeds de behoefte om te (ver)oordelen?

> Als je niet weet welke infrastructuur mensen thuis hebben, dan moet je je daar ook niet op baseren.

Dat heet tegenwoordig vooruit kijken en dat doen nu niet veel mensen meer. Een heleboel mensen hier kijken niet verder dan hun neus lang is. Ik maak de aanname dat veel mensen thuis echt nog geen 10 Gbit/s infrastructuur hebben maar op z'n hoogst een 1 of 2,5 Gbit/s infrastructuur. En waarom deze aanname? 2,5 Gbit/s routers/adapters zijn nu langzaam betaalbaar geworden voor de particulier laat staan bij 10 Gbit/s routers die vaak verward worden met switchen. 10 Gbit/s switchen zijn nu heel langzaam voor een redelijke prijs te koop maar je moet er dan wel erg goed naar zoeken, want een switch is een heel ander apparaat dan een een router. Of wist u dat verschil al wel?


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps en daar ben ik heel tevreden mee. (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Ik neem aan dat jij ook niet vooraan in de rij stond om 4Gbps te bestellen 😜

Klopt.

Er zullen altijd wel mensen zijn èn blijven die geld teveel hebben en niet weten wat ze met dat te veel geld hebben moeten doen………...


Aan de abonnee om te overwegen of die wel of geen gebruik maakt van het aanbod.

Precies, een spijker op z’n kop, het is aan de abonnee om te overwegen om daar wel of niet gebruik van de maken. Maar nu de vraag op basis waarvan die abonnee een weloverwogen keuze zou kunnen maken. Is dat op basis van die publicaties/advertenties of op basis van kennis over het werkelijke verbruik. Ik weet het wel, een weloverwogen keuze is mijns inziens alleen te maken o.b.v. kennis over het werkelijke verbruik. Dat is feitelijk ook het enige wat ik in dit topic maar blijf zeggen, krijg inzicht in jouw werkelijke verbruik en geloof niet wat die marketeers je doen willen laten geloven.

Wat bedoel je eigenlijk met je werkelijke verbruik?

Ik vind dat helemaal niet relevant. Als ik data sneller kan ontvangen en zenden (het kost minder tijd), dan is dat voor mij relevant onafhankelijk van het verbruik. Een back-up window kan dan misschien van 60 minuten terug naar 15 minuten, om eens een voorbeeld te noemen. Daarvoor hoef ik die verbinding in de overige tijd niet 100% te belasten. Met verbruik heeft het dan weinig te maken.

Andere use-case: ik wil, onafhankelijk van ander gebruik thuis, over een stabiele en zeer snelle Internet verbinding beschikken ten behoeve van mijn werk. Een snellere verbinding zou dat mogelijk kunnen maken doordat je, als voorbeeld, het hele huis aansluit op 1Gb/s, maar je werkplek bekabeld ook op 1Gb/s aansluit op de router (of een 10Gb/s switch er achter). Zo heb je nooit meer stotterende teleconferences, zelfs als de pubers weer eens aan het klooien zijn met games, of data sharing. Zonder ingewikkelde QoS configuraties. Heeft weinig met daadwerkelijk verbruik te maken (volume), maar meer om het zekerstellen van uitstekende condities om thuis te kunnen werken.

En zo kunnen er zoveel meer use cases zijn die jij niet kan weten en beoordelen.


Onnodige uitgaven en onwetendheid……………. Hiermee sla je de spijker op z'n kop. We zijn het nu wel "verdacht” met elkaar eens 😉 Je haalt nu twee treffende dingen aan. Het is hier vaak vechten tegen de bierkaai.

We moeten wel reëel blijven. Je weet immers niet of mensen onwetend zijn, en je weet ook niet of de 4Gb/s onnodig is. Dat is aan de abonnee om te bepalen.

Dat het merendeel van de mensen geen flauw benul heeft van het werkelijke verbruik (onwetend is) is echt een feit en niet een aanname maar goed, ook daarin hoef je me niet te geloven.

Mij gaat het er dus om dat mensen wel “wetend” worden en op basis daarvan te bepalen welke bandbreedte voor hun voldoende is. Niets meer en niets minder.


Er zijn nu genoeg use-cases gebleken dat de hogere snelheden wel degelijk bruikbaar (of nodig) zijn. 

Ik heb hier nog geen enkele use-case gezien waaruit dat gebleken is. 

Hier op het forum al wel degelijk, gebruik de zoekfunctie maar eens, of lees het aankondigingstopic van KPN eens door.

 

En waar keuze is, staat het vrij om te kiezen wat je wil.

Klopt helemaal en ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zo zou zijn.

 

Bangmakerij op basis van eigen inzicht en aannames helpt daar totaal niet bij.

Wat een vreemde opmerking, welke bangmakerij?

In de openingspost: De huidige infrastructuur (computers, lan-adapters, wifi-adapters, cat5e, routers, switschen en vaste ssd-schijven) kunnen dit nog helemaal niet bijbenen,

Wat heeft bangmakerij te maken met het tot nadenken aanzetten van mensen om voor hunzelf vast te stellen of 1Gbps en/of 4Gbps wel interessant voor ze is.

Dat heeft juist alles met elkaar te maken, door in te spelen op onwetendheid maak je mensen bang met halve waarheden en aannames.

 

Jij hebt een FRITZ!Box en dus kan jij hier vast en zeker wel eens een screenshot plaatsen van jouw werkelijke verbruik zonder dat je daarbij speedtests uitvoert.

Dat kan ik zeker maar dat voegt *niets* toe aan dit onderwerp. Het komt zelfs wat aanmatigend over, geheel in lijn met het betuttelende toontje dat hierboven ook al is benoemd.


Een heleboel mensen hier kijken niet verder dan hun neus lang is.

[...]

Er zullen altijd wel mensen zijn èn blijven die geld teveel hebben en niet weten wat ze met dat te veel geld hebben moeten doen………...

Wat heb jij toch een negatief beeld van je medemens. Is het afgunst?


Onnodige uitgaven en onwetendheid……………. Hiermee sla je de spijker op z'n kop. We zijn het nu wel "verdacht” met elkaar eens 😉 Je haalt nu twee treffende dingen aan. Het is hier vaak vechten tegen de bierkaai.

We moeten wel reëel blijven. Je weet immers niet of mensen onwetend zijn, en je weet ook niet of de 4Gb/s onnodig is. Dat is aan de abonnee om te bepalen.

Kijk, er zijn mensen die meer dan duizend euro uitgeven aan een smartphone, en die telefoon gebruiken voor simpele appjes, en spelletjes. Kan je van alles van vinden. Of mensen abonneren zich op Office 365 en gebruiken 95%+ van de functionaliteiten niet. Kan je ook van alles van vinden.

Uiteindelijk bepaalt te burger wat zij wil kopen, en wat niet. Heel wat mensen kopen allerlei zaken die je misschien niet nodig zou vinden, maar dat is irrelevant. Want niet door jou te beoordelen.

Leven en laten leven zou ik zeggen!

Helemaal mee eens en mooi dat KPN dit nu beschikbaar stelt.

 


Dat het merendeel van de mensen geen flauw benul heeft van het werkelijke verbruik (onwetend is) is echt een feit en niet een aanname maar goed, ook daarin hoef je me niet te geloven.

Mij gaat het er dus om dat mensen wel “wetend” worden en op basis daarvan te bepalen welke bandbreedte voor hun voldoende is. Niets meer en niets minder.

Ik krijg eerlijk gezegd het gevoel dat jij niet erg veel weet over het verband van ‘verbruik’ en bandbreedte. Leg eens in jouw woorden uit wat het verband is tussen ‘verbruik’ en bandbreedte?


Een heleboel mensen hier kijken niet verder dan hun neus lang is.

[...]

Er zullen altijd wel mensen zijn èn blijven die geld teveel hebben en niet weten wat ze met dat te veel geld hebben moeten doen………...

Wat heb jij toch een negatief beeld van je medemens. Is het afgunst?

Negatief beeld van de medemens? Ja, dat klopt dat ik niet meer zo'n positief beeld van de medemens heb en die corona waanzin heeft dit beeld alleen maar versterkt.

Afgunst? Waarop moet ik afgunstig zijn?


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps en daar ben ik heel tevreden mee. (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Ik neem aan dat jij ook niet vooraan in de rij stond om 4Gbps te bestellen 😜

M.b.v. een aantal slimme aanpassingen (bijv. slimme keuze van programmas) heb ik de prestaties van mijn systeem nog behoorlijk weten op te krikken. En dat komt ook - raar maar waar - tot uitdrukking in een hogere downloadsnelheid.

Of je wel of niet dingen nodig hebt is ook een kwestie van ervaring. Ik hou er nog wel van om te expirimenteren en dan bouw je heel snel kennis op wat je wel of niet moet doen en wat wel of niet goed uitpakt.


Wat bedoel je eigenlijk met je werkelijke verbruik?

Ik vind dat helemaal niet relevant. Als ik data sneller kan ontvangen en zenden (het kost minder tijd), dan is dat voor mij relevant onafhankelijk van het verbruik.

Als de bandbreedte die je nu verbruikt bijvoorbeeld 60Mbps is en je een internetaansluiting van 1Gbps hebt, dan zal de verbruikte bandbreedte niet ineens 240Mbps worden als je een 4Gbps aansluiting hebt. Nee, die zal gewoon 60Mbps blijven. Er zal geen bitje sneller binnenkomen want anders was die bij een 1Gbps verbinding ook wel sneller binnengekomen.

 

Een back-up window kan dan misschien van 60 minuten terug naar 15 minuten, om eens een voorbeeld te noemen. Daarvoor hoef ik die verbinding in de overige tijd niet 100% te belasten. Met verbruik heeft het dan weinig te maken.

Als de andere zijde ook die hoge snelheid voor jou beschikbaar kan maken (wat nog maar de vraag is) dan gaat die back-up inderdaad sneller in tijd. Maar als je tijdens het maken van de back-up niet de maximale bandbreedte verbruikte dan geldt opnieuw dat er geen bitje sneller binnengekomen zou zijn.

Pas als er congestie ontstaat en de data dus niet meer real-time verwerkt kan worden zal je daar wel iets van merken.

 

Andere use-case: ik wil, onafhankelijk van ander gebruik thuis, over een stabiele en zeer snelle Internet verbinding beschikken ten behoeve van mijn werk. Een snellere verbinding zou dat mogelijk kunnen maken doordat je, als voorbeeld, het hele huis aansluit op 1Gb/s, maar je werkplek bekabeld ook op 1Gb/s aansluit op de router (of een 10Gb/s switch er achter). Zo heb je nooit meer stotterende teleconferences, zelfs als de pubers weer eens aan het klooien zijn met games, of data sharing. Zonder ingewikkelde QoS configuraties. Heeft weinig met daadwerkelijk verbruik te maken (volume), maar meer om het zekerstellen van uitstekende condities om thuis te kunnen werken.

Ook ik werk regelmatig thuis terwijl anderen ook stevig gebruik maken van de Internetverbinding maar dat kan ook probleemloos op een 1Gbps of 200Mbps verbinding zolang de maximale bandbreedte maar niet verbruikt wordt en er dus geen congestie ontstaat en alle data dus real-time verwerkt kan worden.

 

En zo kunnen er zoveel meer use cases zijn die jij niet kan weten en beoordelen.

Die zullen er vast en zeker zijn maar dat laat onverlet dat, naar mijn mening, voor het merendeel van de consumenten een 4Gbps abonnement anno 2023 echt weggegooid geld is.

Nogmaals, ik spreek niet over de individu maar over “de consument”, wij allemaal dus.

En zolang de consument maar goed naar de bandbreedtebehoefte kijkt behorende bij zijn/haar use-case dan is dat prima.


Negatief beeld van de medemens? Ja, dat klopt dat ik niet meer zo'n positief beeld van de medemens heb en die corona waanzin heeft dit beeld alleen maar versterkt.

Afgunst? Waarop moet ik afgunstig zijn?

Misschien dat je afgunstig ben omdat je vindt dat mensen kwistig met geld omgaan?

Hoe dan ook: het is misschien handiger om het vraagstuk positief te benaderen (zoals ik eerder schreef bijvoorbeeld in de vorm van een poll of een enquete). Het houdt de sfeer, ook voor jezelf, veel aangenamer denk ik.


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps (is vaak aan het werk op de achtergrond) en daar ben ik heel tevreden mee (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

 

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

> Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Kijk hier eens iemand die het begrijpt! :-)


Negatief beeld van de medemens? Ja, dat klopt dat ik niet meer zo'n positief beeld van de medemens heb en die corona waanzin heeft dit beeld alleen maar versterkt.

Afgunst? Waarop moet ik afgunstig zijn?

Misschien dat je afgunstig ben omdat je vindt dat mensen kwistig met geld omgaan?

Hoe dan ook: het is misschien handiger om het vraagstuk positief te benaderen (zoals ik eerder schreef bijvoorbeeld in de vorm van een poll of een enquete). Het houdt de sfeer, ook voor jezelf, veel aangenamer denk ik.

> Misschien dat je afgunstig ben omdat je vindt dat mensen kwistig met geld omgaan?

Oh, nee hoor. Mensen die in mijn ogen veel onnodig veel geld uitgeven benijd ik echt niet. Moeten dat zelf weten. Ik ben al jaren gelukkig met het geld dat ik verdien en wanneer je je gaat meten aan die mensen die kwistig zijn met geld kom je zelf vroeg of laat van de koude kermis thuis.


Er zijn nu genoeg use-cases gebleken dat de hogere snelheden wel degelijk bruikbaar (of nodig) zijn. 

Ik heb hier nog geen enkele use-case gezien waaruit dat gebleken is. 

Hier op het forum al wel degelijk, gebruik de zoekfunctie maar eens, of lees het aankondigingstopic van KPN eens door.

Bedoel je met het aankondigingstopic het topic “4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14”?

Zo ja, dan ben ik benieuwd welke use-case daar in staat waaruit dit zou blijken.

Waarschijnlijk doel je op deze tekst…

...maar ik trek al die zaken sterk in twijfel.

Ook dit is mijns inziens meer een marketingverhaaltje dan dat zo’n 4Gbps werkelijk zou bijdragen aan het als sneller ervaren van de internetverbinding.


 

Ook dit is mijns inziens meer een marketingverhaaltje dan dat zo’n 4Gbps werkelijk zou bijdragen aan het als sneller ervaren van de internetverbinding.

Dat is werkelijk onzin. Het gaat om toepasbaarheid, en daar kan jij helemaal niets over zeggen. Feitelijk wordt er 4x meer bandbreedte geleverd, en dat kan van betekenis zijn.

Niet voor jou misschien, maar wel voor anderen. Mensen zijn vrij in hun keuze, en dat is prima!


Met een ethernet kabel haal ik 80 à 90 Mbps (download) en 20 à 30 Mbps (upload). Mijn (gratis) download manager is beperkt tot 10 Mbps en daar ben ik heel tevreden mee. (ben ook geen data-grootverbruiker). En desondanks zie ik dat regelmatig sommige videos worden “binnengetrokken” met een snelheid van minder dan 1 of 2 Mbps.

M.a.w. zelfs als er 4 GB beschikbaar zou op mijn adres, weet ik dat ik die 4 GB niet volledig zou gebruiken. Bovendien zou ik dan ook moeten investeren in apparatuur die veel hogere snelheden aankan.

Ik neem aan dat jij ook niet vooraan in de rij stond om 4Gbps te bestellen 😜

M.b.v. een aantal slimme aanpassingen (bijv. slimme keuze van programmas) heb ik de prestaties van mijn systeem nog behoorlijk weten op te krikken. En dat komt ook - raar maar waar - tot uitdrukking in een hogere downloadsnelheid.

Of je wel of niet dingen nodig hebt is ook een kwestie van ervaring. Ik hou er nog wel van om te expirimenteren en dan bouw je heel snel kennis op wat je wel of niet moet doen en wat wel of niet goed uitpakt.

Dàt is dan hartstikke mooi, maar de snelheid zal nooit hoger worden dan de lan-adapters door kunnen geven en dat is nu nog- in de meeste gevallen- 1 Gbit/s.

Volgens mij heb je (v)dsl en de snelheden zijn niet te vergelijken met glasvezel. Met glasvezel heb je een symmetrisch snelheid wat met (v)dsl niet het geval is. Je hebt dan een belachelijke lage upload.


Wat ik hier een beetje als diepere gedachte lees is dat mensen zichzelf proberen te overtuigen dat de bekabeling die ze in hun hele pand hebben aangelegd met 1Gb UTP nu toch niet echt eeuwigdurend blijkt te zijn. 

Misschien naar de verkeerde raadgevers geluisterd, want je hele pand vooraf bekabelen is al vele malen in de laatste 50 jaar zinloos gebleken. 

Vandaag was er iemand die schreef dat hij een probleem had met Box 14 maar dat hij wel een 10Gb kabel tussen zijn Glasvezel binnenkomst punt en zijn Box 14 had geplaatst en de rest de bekabeling waar het zat gelijk gelaten en de rest met Wifi 802.11. 

Hij heeft nu een probleem met de Box 14. maar ik dacht, ja waarschijnlijk wil ik dat straks ook (of met een toekomstige 802.13) 

Nu nog niet, maar KPN zet wel de stappen en biedt de ruimte om in eigen tempo mee te gaan.


Wat ik hier een beetje als diepere gedachte lees is dat mensen zichzelf proberen te overtuigen dat de bekabeling die ze in hun hele pand hebben aangelegd met 1Gb UTP nu toch niet echt eeuwigdurend lijkt te zijn. 

Misschien naar de verkeerde raadgevers geluisterd, want je hele pand vooraf bekabelen is al vele malen in de laatste 50 jaar zinloos gebleken. 

Vandaag was er iemand die schreef dat hij een probleem had met Box 14 maar dat hij wel een 10Gb kabel tussen zijn Glasvezel binnenkomst punt en zijn Box 14 had geplaatst en de rest de bekabeling waar het zat gelijk gelaten en de rest met Wifi 802.11. 

Hij heeft nu een probleem met de Box 14. maar ik dacht, ja waarschijnlijk wil ik dat straks ook (of met een toekomstige 802.13) 

Nu nog niet, maar KPN zet wel de stappen. 

Maar je MOET meegaan in die stappen van de kpn, want anders zul je er vanzelf achterkomen dat de kpn je blij heeft gemaakt met een dooie mus voor erg veel geld. Want je bent er echt niet met alleen een Box 14 die een router van 10 Gbit/s heeft. Wanneer de andere apparatuur (o.a. adapters, kabels, switchen e.d.) niet die 10 Gbit/s snelheid kan verwerken omdat die “maar” van het 1 Gbit/s type zijn, komt er echt geen- in dit geval- 4 Gbit/s snelheid in je computer.


Maar je MOET meegaan in die stappen van de kpn, want anders zul je er vanzelf achterkomen dat de kpn je blij heeft gemaakt met een dooie mus voor erg veel geld. Want je bent er echt niet met alleen een Box 14 die een router van 10 Gbit/s heeft. Wanneer de andere apparatuur (o.a. adapters, kabels, switchen e.d.) niet die 10 Gbit/s snelheid kan verwerken omdat die “maar” van het 1 Gbit/s type zijn, komt er echt geen- in dit geval- 4 Gbit/s snelheid in je computer.

Niets MOET. Dat is, opnieuw, pertinent onwaar. Indien het kan, dan heb je een keuze.

Tha’s it.


Maar je MOET meegaan in die stappen van de kpn, want anders zul je er vanzelf achterkomen dat de kpn je blij heeft gemaakt met een dooie mus voor erg veel geld. Want je bent er echt niet met alleen een Box 14 die een router van 10 Gbit/s heeft. Wanneer de andere apparatuur (o.a. adapters, kabels, switchen e.d.) niet die 10 Gbit/s snelheid kan verwerken omdat die “maar” van het 1 Gbit/s type zijn, komt er echt geen- in dit geval- 4 Gbit/s snelheid in je computer.

Niks moet.

Er zitten vier LAN-poortjes in die router. Als je daar vier computers op aansluit met een 1Gbps LAN adapter, kunnen ze alle vier tegelijk op 1Gbps downloaden. Zonder enige verdere aanpassing aan je netwerk. Helemaal geen dode mus dus.


 

Ook dit is mijns inziens meer een marketingverhaaltje dan dat zo’n 4Gbps werkelijk zou bijdragen aan het als sneller ervaren van de internetverbinding.

Dat is werkelijk onzin. Het gaat om toepasbaarheid, en daar kan jij helemaal niets over zeggen. Feitelijk wordt er 4x meer bandbreedte geleverd, en dat kan van betekenis zijn.

Waarschijnlijk wil je het niet snappen, maar als je met het huishouden nu vrijwel nooit meer dan 200Mbps verbruikt (en dat zal voor het overgrote merendeel van de abonnees het geval zijn), laat staan 1Gbps dan kan KPN wel t.o.v. 200Mbps 20 keer meer leveren en t.o.v. 1Gbps 4 keer meer leveren, maar als je dat niet afneemt dan heb je er dus echt helemaal niets aan. 

Vandaar dat het cruciaal is om je werkelijke verbruik vast te stellen en niet klakkeloos achter die marketeers aan te lopen.

 

Mensen zijn vrij in hun keuze, en dat is prima!

Klopt helemaal en als mensen kiezen voor 4Gbps dan is dat prima. Maar nogmaals, ik pleit ervoor die keuze te baseren op kennis en niet op marketingpraatjes.


Reageer