Skip to main content

Goede morgen,

Wij hebben nu naar tevredenheid een KPN glasvezel aansluiting/TV. We verhuizen in april naar de Achterhoek waar KPN geen glasvezel kan leveren; slechts 52 Mbit/s 10 Mbit/s. Deze snelheid staat niet in verhouding tot de 1000/1000 die we nu hebben. Het jaarcontract van het huidige adres zou pas in augustus beeindigd kunnen worden. Kan ik het huidige abonnement in april beeindigen zonder extra kosten? In de nieuwe woning hangt een glasvezelkastje met een sticker van Ziggo. Ik ga ervan uit dat KPN niet op dat netwerk een glasvezel aansluiting mag leveren?

Kpn levert inderdaad niet over het netwerk van Ziggo.  Omdat het geen vergelijkbare verbinding is kan je annuleren. Bel de klantenservice 0800-0402. 


Goede morgen,

<knip>

In de nieuwe woning hangt een glasvezelkastje met een sticker van Ziggo. Ik ga ervan uit dat KPN niet op dat netwerk een glasvezel aansluiting mag leveren?

Een glasvezelkastje van Ziggo?? Ik pretendeer niet om van alles op de hoogte te zijn, maar een glasvezelkastje in een woning of meterkast van Ziggo lijkt mij erg onwaarschijnlijk. 


@Berrie_Kaas Er zijn plekken waar Ziggo met nieuwbouw ook het laatste stukje inmiddels met glasvezel oplevert.


Als er nog een kijkmoment komt zal ik een foto nemen. Het is een klein wit kastje met een grote Ziggo sticker. Kan er niets anders van maken. Als ik de postcode check doe bij Ziggo krijg ik de melding:

Ja! Ziggo is bijna beschikbaar

Op jouw adres is binnenkort tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerkvan Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst. Plaats nu alvast je bestelling.

 

Bij KPN: 

Op jouw adres is standaard KPN Internet beschikbaar. Bestel het nu en kies jouw welkomstcadeau.

52 Mbit/s10 Mbit/s


@Berrie_KaasEr zijn plekken waar Ziggo met nieuwbouw ook het laatste stukje inmiddels met glasvezel oplevert.

Dat is nieuw voor mij, dank voor deze reactie!


Geen probleem. Maar blij word ik er niet van dat we over moeten naar Ziggo. Voorkeur nog steeds voor KPN. Voor ons vertrouwd. 

 


Ik zou het eerst een tijdje aankijken en kpn gewoon mee verhuizen. Het tv gedeelte is echt wel erg wennen namelijk. Een overstap is zo gedaan.  50MB is nog te doen bij normaal gebruik. 


Beste Joep, wat bedoel je precies met ‘wennen’. Is het echt zo veel anders…...


@rzw Glasvezel van Ziggo betekent tot straatkast. 

https://www.ziggo.nl/internet/glasvezel

Ons netwerk bestaat uit glasvezel-kabel en SmartWifi. Van onze datacenters tot de straatkast ligt glasvezel. Glasvezel is ideaal voor het afleggen van grote afstanden en het tegelijkertijd versturen van veel data. Van de straatkast tot je huis kiezen we voor kabel, de bewezen en betrouwbare techniek die op dit moment al naar de meeste huizen in Nederland ligt. Dankzij slimme software kunnen we steeds meer data versturen over dezelfde kabels. Dit maakt dat de vertrouwde kabel nog tot in de verre toekomst geschikt is voor stabiel en snel internet.

We leveren nu al tv, telefoon en internet tot 1 Gbit/s via ons glasvezel-kabel netwerk. We hebben ook succesvol getest met snelheden van 10 Gbit/s. Dit is 100 keer sneller dan wat het gemiddelde huishouden in Nederland nu heeft. En we kunnen door de steeds slimmere software zelfs nóg hogere snelheden halen.

Als KPN de snelheid van 1gb niet kan leveren op jouw nieuwe adres, mag je gratis opzeggen, je hoef niet tevreden geven met een snelheid 20x lager.


Beste Joep, wat bedoel je precies met ‘wennen’. Is het echt zo veel anders…...

Wat ik hoor is dat de beeldkwaliteit prima is maar dat het menu e.d. wel heel anders in elkaar zit en als minder fijn wordt ervaren.  Dat went natuurlijk ook wel weer.


 

Ja! Ziggo is bijna beschikbaar

Op jouw adres is binnenkort tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerkvan Ziggo.

Ziggo gebruikt deze term om de consument in verwarring te brengen. Er loopt glasvezel tot de  wijkkast. Het stuk vanaf de wijkkast tot de huisaansluiting is coax. Maar wel met een mooie downloadsnelheid.


Is dat echt zo? Ik vind dat geen verwarring maar oplichterij als het echt zo is


Klaar voor de toekomst

Ons netwerk bestaat uit ons glasvezelkabelnetwerk en SmartWifi. Van onze datacenters tot de straatkast ligt glasvezel. Glasvezel is ideaal voor het afleggen van grote afstanden en het tegelijkertijd versturen van veel data. Van de straatkast tot je huis kiezen we voor kabel, de bewezen en betrouwbare techniek die op dit moment al naar de meeste huizen in Nederland ligt. Dankzij slimme software kunnen we steeds meer data versturen over dezelfde kabels. Dit maakt dat de vertrouwde kabel nog tot in de verre toekomst geschikt is voor stabiel en snel internet.


@rzw Vanaf 2025 kan je met Ziggo nieuwe modem zelf betere upstream halen dan KPN

https://www.cablelabs.com/technologies/docsis-4-0-technology

The Evolution of DOCSIS

For mobile users, scroll left to view the table.

  DOCSIS 1.0 DOCSIS 1.1 DOCSIS 2.0 DOCSIS 3.0 DOCSIS 3.1

DOCSIS
4.0

Highlights Initial cable broadband technology, high speed internet access Added voice over IP service, gaming, streaming Higher upstream speed, capacity for symmetric services Greatly enhances capacity, channel bonding, IPv6 Capacity and efficiency progression, OFDM, wideband channel Symmetrical streaming and increased upload speeds
Downstream Capacity 40 Mbps 40 Mbps 40 Mbps 1 Gbps 10 Gbps 10 Gbps
Upstream Capacity 10 Mbps 10 Mbps 30 Mbps 200 Mbps 1-2 Gbps 6 Gbps
First Specification Issue Date 1996 1999 2001 2006 2013 2019

 


Ik vind dat geen verwarring maar oplichterij als het echt zo is

Ook als je aansluiting gewoon de snelheid levert die je beloofd wordt, en er nog zat ruimte is voor toekomstige groei? Ofwel: wat maakt het voor de gebruiker uit of het glasvezel is, of coax, of een rood en blauw koperdraadje van de oude PTT telefoonlijn?

Doe mij maar koper of coax, dat kun je tenminste zelf verplaatsen en repareren. Ik zie, vandaag de dag, ook geen voordeel van glasvezel boven koper/VDSL. En ik snap wel dat Ziggo reageert op de verheerlijking van glasvezel terwijl de meeste gebruikers geen idee hebben wat dat voor hun abonnement betekent. En ik ken mensen die, nu met veel spijt, zijn overgestapt van Ziggo naar KPN TV+, nadat KPN gratis en zonder verplichting glasvezel had aangelegd, waarna die mensen dachten dat ze wel moesten overstappen want “Ziggo zit niet op glasvezel bij ons”. Die zijn keihard in de marketingprietpraat getrapt en wachten nu tot hun contract afgelopen is.

 

@Berrie_KaasEr zijn plekken waar Ziggo met nieuwbouw ook het laatste stukje inmiddels met glasvezel oplevert.

Hoewel ik het allemaal maar marketingprietpraat vind, ben ik wel nieuwgierig of dit echt glasvezel is. Heb je een bron, @groen_duiven?


Je verwoordt het zelf prima. Waarom al die onduidelijke informatie. Als er van de kast naar de woning een kabel loopt, laat dat dan gewoon weten en doe niet alsof er tot in de woning glas binnen gebracht wordt. Maakt mij verder niets uit maar wees duidelijk en eerlijk


@Berrie_KaasEr zijn plekken waar Ziggo met nieuwbouw ook het laatste stukje inmiddels met glasvezel oplevert.

Dat is nieuw voor mij, dank voor deze reactie!

Dus toch niet als ik alles lees, verwarrend allemaal. 


@TDN, Ziggo levert momenteel via DOCSIS 3.1 abonnementen met een maximale uploadsnelheid van 100Mbps. Dat is bij een lijncapaciteit van 1 à 2 Gbps (zie jouw tabel). Als je dat extrapoleert naar een lijncapaciteit van 6Gbps dan kom je uit op een uploadsnelheid van zo'n 400Mbps en dat is nog altijd lager dan bij de aanbieders op echte glasvezel zoals KPN.


@wjb Ik zei vanaf 2025, zie ook het artikel op tweakers.net

https://tweakers.net/nieuws/209990/ziggo-wil-vanaf-2025-internet-aanbieden-met-hogere-snelheden-door-docsis-40.html

Verder is docsis 4.0 symetrisch, 10G downstream en 6G upstream theretisch


Maar zullen we afstappen van ziggo en meneer of mevrouw gewoon proberen te helpen?

Wat doe je zoals met je internetverbinding en met hoeveel personen? Thuis heb ik zo’n 33 tot 40mb en hier kan ik alles mee doen, tv kijken, gamen of 4K streamen is geen probleem. Ook teams meetings gaan helemaal top. Het abonnement van KPN is altijd omhoog of omlaag te schroeven dus wanneer je deze verhuist dan wordt je uiteraard goedkoper omdat je minder snelheid krijgt. 


Precies en daarbij zal de maximale uploadsnelheid van de mogelijke abonnementen met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet boven de 400Mbps komen, een stuk lager dus dan die bij de glasvezel providers.


@wjb Bij huidige modem en asymetrisch docsis 3.1 is de upstream kunstmatig begrenst door ziggo om bandbreedte te reserveren voor upstream en TV. Denk aan paar honderd TV kanalen kost het ziggo al 0,5Gbs voor DVB-C. Bij toekomstige modem en symentrisch docsis 4.0 met maximale downstream 10gbs hoeft ziggo de upstream niet meer te knijpen. Het zal alleen een vraag tussen kosten en baten, als vele mensen wegen lage upstreams zouder overstappen, zal ziggo zeker ook de upstream limiet open gooien. 


Maar zullen we afstappen van ziggo en meneer of mevrouw gewoon proberen te helpen?

<knip>

Men luistert niet erg naar je @Ik_Combineer, of er wordt niet goed gelezen ….. 😉


@Berrie_Kaas @Ik_Combineer @rzw  verteld al dat op zijn nieuwe adres alleen KPN voor 52mbs/10mbs mogelijk. Daarom vind ik dat KPN geen optie meer is voor hem en overstappen is een heel goede oplossing. Omdat in zijn nieuwe woning al ziggo aansluiting ligt, is heel verstandig bij ziggo te kijken. Andere aanbieder kunnen ook alleen over KPN  koper aanbieden, dus kunnen ook niet beter dan KPN zelfs.


 

 

@Berrie_KaasEr zijn plekken waar Ziggo met nieuwbouw ook het laatste stukje inmiddels met glasvezel oplevert.

Hoewel ik het allemaal maar marketingprietpraat vind, ben ik wel nieuwgierig of dit echt glasvezel is. Heb je een bron, @groen_duiven?

Ziggo legt inderdaad in nieuwbouw wijken sinds eind 2021 glasvezel tot aan de woning.
Glasvezel komt binnen in de woning, daarna gaat er een omvormer op naar coax.
Echter blijft de snelheid maximaal 100/100 Mbits bij Ziggo middels een docsis modem.
Kortom, je wordt er nog steeds niet vrolijk van 😅

Zie heer een voorbeeld foto van de situatie: