Skip to main content

Goedendag, 

wij wonen in Edam. Aan de muur van mijn woonkamer staat een kabel verdeelkast. 
nu willen we een aanbouw laten plaatsen op de plek waar dit kastje staat. Het kastje zou zonder veel problemen in dezelfde hoek kunnen verplaatst. Via die kant lopen ook de kabels. Die zouden dan iets ingekort moeten worden. Is het mogelijk om contact te krijgen met iemand die mij kan vertellen hoe dit in zijn werk gaat. 
mvg larson s

Hallo @Larson s , kun je eens een foto plaatsen om te zien of het echt een kast van KPN is en niet van de lokale kabelboer, Ziggo bijvoorbeeld.

 


Op internet opgezocht . Daar kwam een kabel verdeelkast omhoog


Door de afstand en de lage resolutie is het moeilijk te zien, maar het zou een KPN kast kunnen zijn. Kan je zelf een foto maken en dan wat dichterbij?


Dat is inderdaad een actieve straatkast van KPN.

 


Ik had even een déjà vu, althans dat dacht ik, even creatief zoeken en zo waar ook nog gevonden :

https://forum.kpn.com/internet-9/is-het-mogelijk-een-straatkast-te-laten-verplaatsen-496252

Het lijkt er niet alleen op, het is dezelfde kast.


Dat is inderdaad een actieve straatkast van KPN.

 

Laat maar. Ik blijf bij mijn vorige advies van 5 maanden geleden in dat andere topic.


Dit lijkt me geen active kast maar een oudere kabel verdeler. Te klein voor een actieve kast.

 


@wjb Je was te snel... Toen ik dat oude topic opende zag ik dat ik daar zelfs de kastnaam bij had gezet en zelf had uitgezocht wat het was. Dus snel mijn reactie aangepast.

Niet snel genoeg 😁


Oké we zijn dr dus over uit wat het is . Maar zou deze dus naar de andere hoek verplaatst kunnen worden? En bij wie moet dit aangevraagd worden? 


Je kunt volgens mij 't beste contact opnemen met KPNNetwerkNL.


En besteed vooral aandacht aan bovenstaande opmerking van KPNNetwerk medewerker Ward

Ik blijf bij mijn vorige advies van 5 maanden geleden in dat andere topic. (klik hier)

waar hij zei:

Als je dit van de gemeente overneemt is het het gebruikelijk en ook handiger dat de gemeente contact opneemt met de Liaisonmanager van KPN. Die zou bekend moeten zijn binnen de afdeling Kabels en Leidingen van de gemeente.

Overigens kan dit een hele kostbare operatie worden. Verplaatsen van een kast inclusief koperkabels en glasvezel is geen kleine klus!

 


Het nieuwe feit tov 5 maanden geleden is wel dat er nu sprake is van aanbouwplannen:

Hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet kent een regeling voor het aanleggen en verplaatsen van telecomkabels. Op grond van deze regeling kan een grondeigenaar een telecomaanbieder verzoeken zijn in de grond aanwezige kabels te verleggen, wanneer dat nodig is voor het uitvoeren van werkzaamheden op die grond. De kosten van verplaatsing zijn voor rekening van de aanbieder als de verplaatsing noodzakelijk is voor de werkzaamheden van de grondeigenaar.


Het nieuwe feit tov 5 maanden geleden is wel dat er nu sprake is van aanbouwplannen:

Hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet kent een regeling voor het aanleggen en verplaatsen van telecomkabels. Op grond van deze regeling kan een grondeigenaar een telecomaanbieder verzoeken zijn in de grond aanwezige kabels te verleggen, wanneer dat nodig is voor het uitvoeren van werkzaamheden op die grond. De kosten van verplaatsing zijn voor rekening van de aanbieder als de verplaatsing noodzakelijk is voor de werkzaamheden van de grondeigenaar.

Kan jij aangeven in welk artikel van hoofdstuk 5 dat beschreven staat?


§ 5.3. Overige bepalingen

Artikel 5.8

  • De aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk is verplicht op eigen kosten over te gaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels ten dienste van zijn netwerk, waaronder het verplaatsen van kabels, op verzoek van:

     

    • a.degene op wie de gedoogplicht rust,

    • b.degene die van de rechthebbende een huurrecht, of een recht van erfpacht of opstal, of een gebruiksrecht strekkende tot de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken heeft verkregen,

    • voor zover deze maatregelen noodzakelijk zijn voor de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door of vanwege de in de onderdelen a en b genoemden.


Wat word verstaan onder "gedoogplicht"?


Wat word verstaan onder "gedoogplicht"?


Een perceeleigenaar moet toestaan dat op zijn grond werk wordt uitgevoerd ten behoeve van het openbaar belang.


Zorg er eerst voor dat je een bouwvergunning hebt immers artikel 5.8 lid 3 geeft aan dat de kosten voor de gedoogplichtige zijn als de werkzaamheden niet hebben plaatsgevonden.


Goed punt, er zijn nog veel meer voetangels en klemmen:

  • is de kast ooit geplaatst onder de gedoogplicht (of een voorloper hiervan)
  • wat is /wordt er in de koopovereenkomst geregeld over aanwezige kabels en leidingen
  • hoe werkt die overeenkomst dan weer door naar de Telecommunicatiewet
  • etc.

Veel ingewikkelder dan het citeren van 1 artikel uit een wet in ieder geval. Wat ik met mijn reactie naar voren wilde brengen is dat er een wettelijke basis ligt onder het uitgangspunt dat de telecomaanbieder als eerste partij naar voren komt om de kosten te maken/maatregelen te treffen voor het verleggen van kabels als daar een reden voor is vanuit de grondeigenaar. Dat is logisch, ze hoeven ook niks te vergoeden voor het gebruik van de grond. ("liggen om niet is verleggen om niet" heet dit grondbeginsel). Niet iedereen is zich hier van bewust. 

Dat miste ik nog in de eerdere reacties.