Skip to main content

Sinds Corana volgen onze kinderen online onderwijs. Daarvoor hebben wij 2 nieuwe laptops gekocht.

Nu geven ze beide aan dat regelmatig internet even uitvalt.

Ik heb een speedtest gedaan en ik betaal voor 100/100 , maar er komt max 54mb/s binnen.(met kabel)

Verschillende tests via KPN website gedaan, maar dat helpt niet veel.

Krijg als oplossing een Wifi versterker (draadloos € 149) maar ik betaal toch voor 100mbs ?

Waarom komt dat niet binnen ? We zitten op glasvezel.

Nu heb ik per laptop een test gedaan. Op mijn werk laptop komt ca 30mbs binnen bij de kinderen rond de 20mbs. Waar kan dat aan liggen ? en hoe zou ik dat kunnen oplossen ?

Hoor graag wat we aan bovenstaand probleem kunnen doen.

 

Zijn alle snelheden bekabeld gemeten? Terwijl alle andere apparatuur uit was of losgekoppeld was? Ook de tv ontvangers? Weet u zeker dat u een 100 mbit abonnement heeft en geen 50 mbit abonnement?

Een wifi versterker haalt niets uit om uw bekabelde snelheden omhoog te krijgen.


Op mijn laptop heb ik de bekabelde test gedaan, alles stond verder uit. Op mijn kpn factuur heb extra kosten voor 100/100 intenet snelheid. Hoogste gemeten download snelheid was 54.

laptops van de kinderen heb ik onbekabelde tests gedaan . Veel verschil tussen verschillende tests met download snelheid.

binnenkort kpn maar eens bellen.

bedankt voor je reactie Nick


Weet u zeker dat u glasvezel heeft?

Wat staat er precies aan extra kosten op uw factuur voor hogere snelheid? 


@JaapZ 

heb je de spullen ook eens stroomloos gehad

de experiabox en de NT (glasvezelkastje) even de stekker er uit (1 min.) en er in

en om welke experiabox gaat het ?

 


Nick, van glasvezel ben ik zeker. Op de factuur staat sneller internet 100/100 € 4,99 

Prime, bedankt ga ik zeker even proberen.


Experiabox is V8


Nick, van glasvezel ben ik zeker. Op de factuur staat sneller internet 100/100 € 4,99 

Prime, bedankt ga ik zeker even proberen.

Je hebt grote kans dat je glasvezel nog op een max 100Mbps ‘zwakste schakel zit’, en dat daardoor de achterliggende verbindingen ook magertjes waren en dus zijn (omdat er toch geen 500 of 1000 Mbps abos zijn b.v.). Een EBv8 moet zeker 100Mbps aankunnen, dat moet niet het probleem zijn.

Als je verder geen haperingen hebt in videobellen enz, is dat nog geen ramp, maar als zaken haperen schiet KPN tekort, even aangenomen dat er niet thuis in je ExperiaBox o.i.d. iets aan de hand is. Kun je nog terug naar 50Mbps?

Opschalen naar 200Mbps zou fysiek werk betekenen en dat doet KPN momenteel met lage prioriteit (niet dus). Als er geen kabelinternet mogelijk is, moet je wachten totdat KPN hier wel tijd aan gaat besteden.


Beste @JaapZ, welkom! Heb je nog telefonisch contact met ons gehad? Is daar wat uitgekomen? Als ik nog iets voor je kan doen, wil je dan je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ik help je er graag verder mee. 


Hallo Marcia, bedankt voor je bericht. Nee ik heb nog niet gebeld.  Ik betaal voor 100/100 maar krijg per kabel  max 54mb binnen. Ik heb mijn profiel aangepast, misschien wil je eens kijken?  Bedankt.


Ik zie niet meteen iets vreemds, dus ik heb nog niet meteen een antwoord. Had je het glasvezelkastje als eens twee minuten stroomloos gemaakt? En had je de Experia Box al eens gereset? Loop daarbij ook eens de kabels langs tussen de beide kastjes. Zitten deze er stevig in en zijn ze nog goed?

 

Je hebt grote kans dat je glasvezel nog op een max 100Mbps ‘zwakste schakel zit’, en dat daardoor de achterliggende verbindingen ook magertjes waren en dus zijn (omdat er toch geen 500 of 1000 Mbps abos zijn b.v.). Een EBv8 moet zeker 100Mbps aankunnen, dat moet niet het probleem zijn.

Als je verder geen haperingen hebt in videobellen enz, is dat nog geen ramp, maar als zaken haperen schiet KPN tekort, even aangenomen dat er niet thuis in je ExperiaBox o.i.d. iets aan de hand is. Kun je nog terug naar 50Mbps?

Opschalen naar 200Mbps zou fysiek werk betekenen en dat doet KPN momenteel met lage prioriteit (niet dus). Als er geen kabelinternet mogelijk is, moet je wachten totdat KPN hier wel tijd aan gaat besteden.

Dit klopt overigens. Jij hebt op dit moment een max van 100 Mbit/s. Als we hiervoor weer monteurs aan kunnen sturen, dan kunnen we dit ook regelen voor je.


Hallo Marcia,  het glasvezelkastje is al stroomloos geweest en de experiabox ook. Hoe reset ik die ? 

Het is heel vervelend dat mijn kinderen hinder ondervinden van een haperend internet bij het online onderwijs. Opschalen naar 200mb vind ik geen optie, ik betaal nu al extra voor iets dat ik niet geleverd krijg. Max 54mb aan de kbael gemeten, terwijl ik voor max 100 mb betaal, dan zou dat toch dichter bij de 100mb mogen zitten lijkt me. En voraal dat haperen is erg storend.


Sorry voor de late reactie! Je kunt de Experia Box op verschillende manieren terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Als je bekabeld meet, heb je dan alle andere apparatuur uit staan/wifi uit gezet? Dan zou dat zeker dichter bij de 100 moeten komen.


Is het nog gelukt, @JaapZ? Hoe staat het er nu voor? Als ik nog iets voor je kan doen, laat je het dan weten?


Hi  Marcia, nee ben ik nog niet aan toegekomen helaas. Van de kinderen begreep ik dat t internet nog steeds hapert.

 

ik houd je op de hoogte.

 


Oké, geen probleem! Heb je hun laptops inmiddels bekabeld? Heb je die mogelijkheid, al is het maar voor het schoolwerk? Ik ben benieuwd of het dan ook hapert of dat het minder wordt. 


Hi, bekabelde test gedaan. Er komt ca 92 mb binnen.

beneden draadloos op ca 1 m van de experiabox blijt 52 mb over.

bovenverdieping blijft ca 30 mb over.

bekabelen voor de  kinderen is geen optie. Zij zitten boven, experiabox staat beneden en t heet niet voor niets wifi toch.?

hoe los ik dit op ? Zie op kpn website : 

Razendsnel KPN  internet, Overal in huis, waar je ook bent…...


Razendsnel KPN  internet, Overal in huis, waar je ook bent…...

Dit is gewoon op niveau van wasmiddelen reclame. Het is in mijn ogen min of meer naief om hierin te geloven. Jouw beeld/perceptie van WiFi is te rooskleurig. Die 100Mbps waarvoor je betaald is tot aan de router. De rest in jouw huis/woonomgeving zijn voor eigen verantwoordelijkheid. KPN en ook de andere providers willen natuurlijk niet voor elkaar onder doen, vandaar de mooie beloftes.

Wat je beschrijft zijn in ieder geval een vrij standaard symptomen. De goedkoopste en meest stabiele oplossing is die laptops via een kabel aan te sluiten, dan ben je van al dat WiFi gezeur af. Kost kant en klaar een halve euro de meter voor een kabel van 30 meter. Kijk maar bij allekabels.nl. Of een rol van 300 meter a 50 euro, moet je wel zelf de connectoren aanknijpen. Maar dat kunnen de kinderen misschien zelf wel als ze op youtube even bekijken hoe dat moet met de aderkleuren.


92Mbit/sec is inderdaad wat je mag verwachten bij een 100Mbit/sec verbinding. Er is namelijk altijd overhead aanwezig. V

Via WiFi is je snelheid afhankelijk van een heleboel factoren: Hoeveel andere WiFi's zijn er in de buurt, hoe dik zijn muren/vloeren, wat is de kwaliteit van de WiFi van de clients (laptops, telefoons), etc…

Oplossingen?

  • De laptops toch van een verbinding met een kabel voorzien
  • Dichter bij de Experiabox gaan zitten
  • Extra WiFi punten aanbrengen (bijvoorbeeld dmv SuperWiFi)

Dit is overigens wel iets wat onder de eigen verantwoordelijkheid valt. Je kan evt. nog de KPN Thuis app installeren om je kwaliteit van je WiFi netwerk te checken en kijken wat daar voor adviezen uitkomen.


...bekabelen voor de  kinderen is geen optie. Zij zitten boven, experiabox staat beneden en t heet niet voor niets wifi toch.?

Ja, dat wil nog niet zeggen dat het bereik van WiFi onbeperkt is ofzo. Een kabel door uw huis is essentieel. Dan kunt u op elke verdieping een versterker / accespoint neerzetten. Alleen zo krijgt u goed bereik door u hele huis. Anders niet. Ook niet met de SuperWifi's. Want die communiceren onderling ook gewoon via WiFi. Als u boven van uw 100 mbit maar 30 overhoud op uw mobiel of laptop, dan houd een SuperWifi draadloos aangesloten boven ook maar 30 over van de 100. En als die maar 30 binnen krijgt, dan zend die ook maar 30 uit, dat word nooit geen 100 meer. Dus kabel leggen. Dan blijft het 100 tot op de eerste verdieping. 


Precies, de kabel hoeft niet in de computer maar kan naar een lokaal wifi punt, zo doe ik dat hier.

Dat heeft dan een andere wifi naam en kanaalnummer, dus in een drukke omgeving neem je dan weer een extra kanaal in beslag, daar heb ik hier geen last van maar in een binnenstad kan dat lastig worden,  maar dan zo veel mogelijk overgaan op 5GHz.

bovenverdieping blijft ca 30 mb over.……

Dat is ruim meer dan waar ik jaren geen enkel probleem mee heb gehad, mits het stabiel is natuurlijk !

Denk aan de draagbare radio die je een beetje moet draaien/verplaatsen voor een goede ontvangst, zo is dat met wifi ook maar dan minder direct inzichtelijk.

 


Ik begrijp het helemaal nu. De tot 100 Mbit/s is inderdaad bekabeld. Daar kom jij met je 92 Mbit/s mooi aan. Je hebt de Experia Box beneden en de kinderen willen boven gebruik maken van internet. In sommige gevallen is de wifi toereikend om tot de volgende verdieping te komen. In veel gevallen niet. Daarom zijn de adviezen die hier genoemd worden: 1. kabels naar boven trekken, 2. de Wifi manager doorlopen, goede oplossingen.

 

De Wifi Manager raadt Superwifi punten aan, begrijp ik. Dit geeft dan eigenlijk al aan dat het op deze manier nooit goed gaat werken. Zoals Nick aangeeft, is het bereik van wifi niet onbeperkt. Je kunt dit oplossen door óf gebruik te maken van superwifi punten (of andere accespoints) of toch een kabel naar boven te trekken. Meer smaken zijn er in dit geval niet, ben ik bang. 


. . . Ook niet met de SuperWifi's. Want die communiceren onderling ook gewoon via WiFi. Als u boven van uw 100 mbit maar 30 overhoud op uw mobiel of laptop, dan houd een SuperWifi draadloos aangesloten boven ook maar 30 over van de 100. En als die maar 30 binnen krijgt, dan zend die ook maar 30 uit, dat word nooit geen 100 meer.

Daar wil ik toch een andere gedachte op los laten, het gaat om een wifi-doorgever, als je die halverwege zet dan schiet je daar zeker wel iets mee op.

 


. . . Ook niet met de SuperWifi's. Want die communiceren onderling ook gewoon via WiFi. Als u boven van uw 100 mbit maar 30 overhoud op uw mobiel of laptop, dan houd een SuperWifi draadloos aangesloten boven ook maar 30 over van de 100. En als die maar 30 binnen krijgt, dan zend die ook maar 30 uit, dat word nooit geen 100 meer.

Daar wil ik toch een andere gedachte op los laten, het gaat om een wifi-doorgever, als je die halverwege zet dan schiet je daar zeker wel iets mee op.

 

Ja "iets" ja. Dat zeg je goed. 😉

 


Ik bedoel, (bv) wifi gaat tot 10m goed, daar een doorgever, dan kom je tot 20m.

Of in praktijk, modem op bg, wifi doorgever  op 1e verdieping, gebruiker op zolder.

Het wordt nooit beter met die tussenstations natuurlijk, maar werkbaar is ook goed toch ?


De juiste plaatsing help natuurlijk enorm. Als de Experiabox in de meterkast staat, in de hal onder aan de trap, dan helpt het bijvoorbeeld al enorm als je de eerste bekabeld aangesloten SuperWifi buiten de meterkast plaatst, op de kapstok bijvoorbeeld. Op op een tafeltje / kastje / plankje aan de muur. Als je dan de tweede boven aan de trap zet, op een kastje ofzo, dan kan het heel goed werken.

Maar sommige mensen hebben hun Experiabox heel ergens anders in huis staan. Niet onderaan de trap. En als je daar dan ook de eerste bekabeld aangesloten SuperWifi neerzet, dan helpen ze niet zo heel veel hoor. Het signaal moet eigenlijk echt door het trapgat naar boven zeg maar.