Skip to main content
Vraag

Voorbereiding overstap Freedom naar KPN

  • 6 September 2024
  • 10 reacties
  • 116 keer bekeken

Om de overstap van Freedom (via het netwerk van KPN) naar KPN zo soepel mogelijk te laten verlopen, wil ik mij voorbereiden. Destijds heeft een monteur voor mij de installatie verricht. Het leek een eenvoudige klus, maar ik durfde het als leek niet aan om met de glasverbinding in de weer te gaan. 

 

Dit heeft hij er van gemaakt: blauw is waar de glaskabel binnenkomt en geel is waar de kabel naar de modem is aangesloten: dat is een Fritz!Box 5530 Fiber.  Het KPN abonnement betreft een internet only 100Mbit/s en daar blijft het ook bij. 

(tekst gaat verder onder de 2 plaatjes)

 

Ben nu vooral op zoek naar ervaringen van anderen, tip & trucs en linkjes naar pagina's of video's waar goede informatie is te vinden om de twee vragen die ik heb te kunnen beantwoorden.

Vraag 1: kan ik de KPN Experian Box 12 straks gewoon op dat witte kastje aansluiten m.b.v. de door KPN meegeleverde netwerkkabel en gaat dat dan vervolgens gewoon werken? Zo nee, waar moet ik rekening mee houden?

Vraag 2: Of kan ik beter instellingen van mijn eigen Fritz!Box modem aanpassen volgens de instructies van KPN “eigen apparatuur instellen"? Al dan niet met hulp van KPN Service Plus?

 

 

Hallo @Esther_van_Susteren 


Antwoord op vraag 1: Dat gaat niet omdat het een glasvezel connector is, de Box 12 werkt via UTP en dat past niet bij elkaar (totaal verschillende techniek).
Je krijgt normaal een glasvezelmodem geleverd van KPN, die komt dan in de plaats van dat witte gedeelte aan de linkerkant, op dat KPN glasvezelmodem zit wel een UTP aansluiting waarop je de KPN Box 12 kan aansluiten.

Antwoord op vraag 2: Als die Fritz!Box van jou is dan zou je die om kunnen zetten naar het KPN profiel, de Fritz!Boxen die je bij KPN kan huren hebben geen glasvezel aansluiting.
Om daar een Service Plus abonnement voor af te sluiten lijkt mij zonde van het geld, dat is heel eenvoudig.
Het KPN glasvezelmodem en de Box 12 blijven dan ongebruikt.


Dankjewel GeSp! Dan ga ik inderdaad proberen om de instellingen van mijn Fritz!Box aan te passen. Mijn overstap duurt nog even, dus ik heb tijd genoeg om me hier verder in te verdiepen.


Graag gedaan @Esther_van_Susteren 
Je kan hier alvast wat leesvoer vinden: https://nl.avm.de/service/fritzbox/knowledge-base/?product=FRITZ-Box-5530&category=202&query=


Check! Handig!


Dankjewel GeSp! Dan ga ik inderdaad proberen om de instellingen van mijn Fritz!Box aan te passen. 

Die Fritzbox is uw eigendom? 


@Nick83 ja, ik heb deze gekocht.


Dan op de Fritzbox gewoon KPN profiel kiezen en klaar. Maar niet nu al. Pas bij de overstap uiteraard. 


Ben benieuwd! Dat klinkt redelijk dummyproof😁


Dan wil ik je alvast welkom heten bij KPN @Esther_van_Susteren! En ik wil iedereen bedanken voor de hulp en goede suggesties. Mocht je ter zijner tijd tegen zaken aanlopen post dan gerust nog even een bericht of topic. De Community denkt graag met je mee!


Dank!


Reageer