Beste forumleden,
Sinds een aantal dagen heb ik een Box 12 van KPN die mijn eerdere Experia box V10a heeft vervangen. Hij is geïnstalleerd door een KPN-monteur, die de settings van de oude box heeft overgezet.
Helaas kan ik sindsdien geen verbinding meer maken met de L2TP VPN-server op mijn Synology DSM218+. Om dit te verhelpen heb ik op advies van de servicedesk de modem een paperclip-reset gegeven (om de nieuwste firmware te installeren) en het glasvezelaansluitpunt een aantal minuten van de stroom afgehaald (om de verbinding opnieuw op te bouwen).
Helaas heeft dit niet geholpen, ik kan nog steeds geen verbinding maken, merkwaardigerwijze ook niet meer via het lokale netwerk. Ik heb daarom VPN Server op mijn DSM opnieuw geïnstalleerd en ingesteld, alle settings meerdere malen gecontroleerd maar niets helpt.
Om een verbinding te maken moeten UPnP uit staan en de poorten 1701, 500 en 4500 voor UDP open staan. Dat is het geval. In de Help-pagina van Synology wordt gesuggereerd dat sommige modems zelf deze poorten gebruiken voor een on-board vpn-server en dat je in dat geval een vpn passthrough functie moet gebruiken. Zo’n functie kan ik in de GUI van de Box 12 niet vinden.
Kan het zijn dat KPN deze poorten zelf gemapt heeft om instellingen e.d. te pushen? Wanneer ik de port-forwarding regels namelijk weghaal zie ik via de website check-host.net dat die poorten nog steeds worden weergegeven als “open of gefilterd”.
Wie kan me hierbij helpen? Alvast bedankt!