Skip to main content

Wanneer ik inlog met een VPN netwerk dan valt mijn internet weg.

dit kan volgens mijn IT afdeling aangepast worden door routing van de experiabox aan te passen zodat ik beide verbindingen tegelijk kan gebruiken.

hopelijk kunnnen jullie mij hierbij helpen

Hoi @J. Neijmeijer, welkom op het forum! Als jij verbinding maakt met een VPN dan is dat uitgaand verkeer. Er wordt dan een tunnel opgezet tussen jouw computer en de VPN server. Al het verkeer loopt dan door die tunnel. Daar doet de Experia Box niets mee. Als je problemen ondervindt met VPN dan zit de oorzaak hem eigenlijk altijd in een van twee dingen: 1) de instellingen van de VPN software op je computer, of 2) de instellingen van de VPN server. Ik raad je dan ook aan om nogmaals contact op te nemen met je IT afdeling hiervoor.  


Alle verkeer gaat inderdaad door de VPN tunnel. Dus ook het normale webbrowsen en email ophalen. Dat komt bij het bedrijf de tunnel uit, en gaat van daaruit het internet op. Mogenlijk hebben ze op het bedrijf die toegang tot internet beperkt. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat computers van VPN gebruikers spam via deze tunnel versturen en vervolgens het ip van het bedrijf op allerlei blacklisten komt te staan enzo...


Het lijkt er eerder op dat IT iets moet aanpassen in de VPN setup. Het klinkt alsof alle verkeer richting de VPN wordt gerouteerd waarna het ‘internet verkeer’ kennelijk in het niets verdwijnt.

De VPN die ik hier heb van het werk staat in ‘split mode’ waarbij alleen het verkeer voor het intranet van het werk de VPN ingaat, maar het normale internet verkeer door de eidgen router wordt afgehandeld.

 


Als je wil dat Internet niet via de VPN tunnel loopt dan zal je in de VPN cliënt split-tunneling moeten instellen waarbij je aangeeft welke IP subnetten door de tunnel moeten lopen.

Alle andere subnetten blijven dan buiten de tunnel en lopen gewoon rechtstreeks naar internet.


Het zou mogelijk ook genuanceerder kunnen liggen?

Een VPN-tunnel alleen bedoeld om vanuit je huis-adres via VPN bij een file-server te kunnen komen (bijv. van het werk), maar al het andere internetverkeer van een webbrowser wel via de gewone internet connectie te laten lopen. Daarbij bedoeld dat het browserverkeer dus NIET via de VPN loopt.

Bij een VPN-connectie kan ook ALLE data-verkeer via de VPN-tunnel lopen.

Beide mogelijkheden zijn gerelateerd aan de instellingen van de VPN-Client (en/of VPN-server).
En tevens afhankelijk welk VPN-protocol wordt toegepast.
Verdere aanpassingen aan instellingen in een router zijn daarvoor echter niet nodig.

Als het je te doen is om vanuit een externe locatie via VPN bij je eigen thuis netwerk te komen,
en je hebt thuis dus een eigen VPN-server draaien, gelden feitelijk dezelfde mogelijkheden. Alleen bij een VPN-server thuis zijn er wel aanvullende “port forwarder” instellingen in de router nodig die naar de VPN-server verwijzen (bijv. geïnstalleerd op een NAS of Raspberry Pi).

edit] - twee personen met vergelijkbare ideeën en uitleg.


Ik heb ook een soortgelijke situatie,

Setup:
KPN Experia box (netwerk: 192.168.3.x) =>kabel => Asus AC86U (2e netwerk 192.168.5.x)

Voor mijn thuis werk maken we verbinding met Cisco VPN en dan RDP naar workstation. Als ik de laptop verbind (wifi) met de asus en verbonden ben met de VPN heb ik toegang tot internet.

Echter als ik de laptop verbind met de Experia box (wifi of kabel) en dan de VPN verbind heb ik geen toegang tot internet meer.


Ik heb ook een soortgelijke situatie,

Setup:
KPN Experia box (netwerk: 192.168.3.x) =>kabel => Asus AC86U (2e netwerk 192.168.5.x)

Voor mijn thuis werk maken we verbinding met Cisco VPN en dan RDP naar workstation. Als ik de laptop verbind (wifi) met de asus en verbonden ben met de VPN heb ik toegang tot internet.

Echter als ik de laptop verbind met de Experia box (wifi of kabel) en dan de VPN verbind heb ik geen toegang tot internet meer.


Ik vermoed dat je werkgever ook de ip range van de experiabox gebruikt en het verkeer dan de vpn in gaat in plaats van naar de experiabox.


Ik heb ook een soortgelijke situatie,

Setup:
KPN Experia box (netwerk: 192.168.3.x) =>kabel => Asus AC86U (2e netwerk 192.168.5.x)

Voor mijn thuis werk maken we verbinding met Cisco VPN en dan RDP naar workstation. Als ik de laptop verbind (wifi) met de asus en verbonden ben met de VPN heb ik toegang tot internet.

Echter als ik de laptop verbind met de Experia box (wifi of kabel) en dan de VPN verbind heb ik geen toegang tot internet meer.


Ik vermoed dat je werkgever ook de ip range van de experiabox gebruikt en het verkeer dan de vpn in gaat in plaats van naar de experiabox.

Ik heb de EB al omgezet naar 192.168.2.x en 192.168.15.x maar dat heeft geen invloed. Voor beide routers gebruik ik x=1-254. Waarom dan wel internet icm de Asus router? Die zou dan toch ook in hetzelfde ip bereik issue moeten hebben?


De experiaboxen die ik ken hebben een vaste range voor het netwerk, maar goed.

Zo op afstand kan ik hier niet goed een uitspraak over doen, het antwoord zit hem meestal in de ‘routing table’. Als je geen internet hebt kan hoogst waarschijnlijk de default gateway van de experiabox niet bereikt worden.

Command prompt → netstat -r

Maar VPN’s zijn soms rotdingen …


Als het subnet van de Experia Box anders is dan het subnet dat op jouw werk gebruikt wordt dan zou het gewoon moeten werken.

Zo te lezen heb een een V10 (zonder a), klopt dat?

Staat op de Experia Box IPv6 aan?

Zo ja, zet deze eens uit en herstart de Experia Box.

Werkt de VPN verbinding dan wel als de computer aangesloten is op de Experia Box.

Als je een VPN verbinding actief hebt is jouw publieke IPv4 adres dan anders als zonder actieve VPN verbinding?