Skip to main content
Ik wil een verbinding via VPN maken met mn werk. Ik heb nul technisch verstand (geen idee wat voor kastje ik heb) en lees iets over pushen van firmware. Hoe regel ik dat?
Via kpn zelf kom ik niet verder. Heb allerlei topics gelezen over dit onderwerp, maar snap er weinig van en lukt me niet op die topics in te haken...
Hoi Olaf, welkom op het forum! Geen zorgen, we gaan je helpen 🙂 Je hebt waarschijnlijk dit topic gelezen wat betreft firmware. Het is namelijk zo dat de Experia Box V10A een issue heeft met twee specifieke VPN protocollen. Mensen die daar gebruik van maken hebben dan ook een firmware update nodig om verbinding te kunnen maken.



Je hebt je gegevens al ingevuld zie ik, dank daarvoor. Daarmee heb ik gelijk even gekeken en ik zie dan dat jij geen V10A. Jij hebt een Experia Box V10. Daarmee zijn geen problemen met VPN. Dat betekent dat als het niet lukt, het over het algemeen een probleem is met je instellingen, of je VPN provider.



Kun je aangeven welk VPN programma je gebruikt, en hoe je dit tot nu toe ingesteld hebt?
Hoi Erik,



dank voor je reactie! Bij migratie naar werkplek 2.0 is VPN als volgt ingesteld door IT.



Misschien kun je er wat mee?



Alvast bedankt,



Olaf


Hmmm, dit zijn niet direct de opties waar het om gaat. Als jij de VPN client start, en je klikt op verbinding maken. Wat gebeurt er dan?
Dan komt er een scherm met mijn gebruikersnaam, en 1e (combinatie van PIN-code en token via digipass app) en 2e password (eigen login) . Ik kom dan verder niet aan mn instellingen.....
Toevoeging: na opstarten komt automatisch de SharePoint van het kadaster naar voren. Zodra ik verbinding maak en krijg, doet de SharePoint het niet meer (kan ik geen apps openen) en krijg ik een melding over instellingen van DNS, firewall etc. dus misschien zit het niet in de instellingen van VPN maar van de firewall (geen idee welke er gebruikt wordt)
Een collega met hetzelfde probleem heeft een monteur van KPN op bezoek gehad en stuurt mij deze schermprint? Ik kan dit niet op mijn pc vinden en op basis van google vermoed ik dat dit instellingen van de experia box zijn. Ik heb alleen geen idee hoe ik daar bij kom....


De betreffende collega mailt mij net dat dit helaas ook niet het gewenste resultaat oplevert...
De Experia Box houdt niets tegen bij VPN. Dus je hoeft in de Experia Box daar ook niets voor in te stellen. Wat moet kloppen zijn de instellingen in je VPN Cliënt, en de instellingen aan de kant van je VPN provider. Dat eerste betekent dat je VPN software met de juiste VPN server verbindt en ingesteld staat op het juiste protocol dat door die server ondersteunt wordt en dat je de juiste inloggegevens hebt. Als je daar zelf niet bij kunt, dan is het waarschijnlijk dat die door de IT-afdeling van je werk zijn ingesteld. En dat zijn (waarschijnlijk) dan ook de mensen die gaan over de VPN server zelf. Ik raad je dan ook aan om met de IT-afdeling contact op te nemen om dit door te nemen.
Dank voor je reactie. Ik vind t vreemd dat t aan instellingen zou liggen, aangezien alle collega's met ziggo geen last hebben...



Ik begrijp dat ik eventueel mn mobiel als hotspot kan instellen en dan via de laptop niet met wifi maar 4g kan verbinden. Zou dat een oplossing kunnen zijn en zo ja, weet je de werkwijze?
Je zou inderdaad je mobiel als hotspot kunnen instellen, let dan wel op dataverbruik. Hoe je dat instelt hangt van je toestel af. Selecteer op deze pagina je toestel dan krijg je een stappenplan dat je kunt volgen om een hotspot in te stellen. Daarna kun je met de laptop verbinden met het wifpunt van je telefoon net zoals je met de wifi van de Experia Box verbindt.



Dit zou echter niet nodig moeten zijn. Heb je nog contact gehad met de IT-afdeling?
De hotspot werkte gisteren prima, inclusief dataverbruik op mn werkmobiel. Nadeel is echter dan ik dan niet kan printen, want die is weer via wifi verbonden.



Incident naar eigen IT-afdeling is aangemaakt, maar wacht nog op reactie.
reactie IT: Beste Olaf,



Zoals telefonisch besproken zijn er inderdaad verschillende problemen met telewerken in combinatie met een KPN modem. Echter Apps moeten wel kunnen starten los van het koppelen van de netwerkschijven. Graag verneem ik of het Windows Beveiligingsvenster op de juiste manier is ingevuld. In dit grijze venster dient de korte gebruikersnaam te worden ingevuld tenzij er boven in het venster duidelijk Outlook staat vermeld. Daarnaast is het goed om altijd direct na het starten INKA IE op te starten. Mogelijk volgt de pop-up dan opnieuw.



Ik hoor graag of deze actie zorgt dat je apps worden gestart.