Skip to main content

Een vraag over de overgang DSL naar glasvezel: Vorige week heeft Glaspoort de FTU gemonteerd.

Via de chat iemand gesproken die het abonnement omgezet heeft en binnen twee dagenĀ  is een TV+ ontvanger geleverd.

Geen ONT, dus dezelfde weg gevolgd en doorverwezen naar KPN Netwerk.

KPN site meldt: Je huidige netwerk: glasvezelnetwerk beschikbaar op jouw adres

Glaspoort site meldt: Je huidige netwerk: glasvezelnetwerk beschikbaar op jouw adres

KPN Netwerk site meldt: Op dit moment is er nog geen glasvezel beschikbaar op jouw adres

Wegens lange wachttijd heb ik kpn netwerk nog niet gebeld maar vraag ik het even hier:

loopt KPN.com niet op de feiten vooruit>Ā  Wanneer kan ik een ONT verwachten en moet ik daar nog achteraan en zo ja, bij wie?

Ā 

Ā 

Ā 

Na doorverwijzing naar KPN Netwerk die doorverwees naar Glaspoort toch maar de KPN servicelijn gebeld. ONT wordt opgestuurd. Deze post kan gesloten worden.

Ā 


Dat klinkt gunstig. Laat nog even weten of het daarna ook werkt, @hmmsjan_2Ā .


Ik zal melden als alles OK is.

Voorlopig staat mijn bestelling nog op "Alles werkt" terwijl alles werkt via DSL, alleen niet via glasvezel bij gebrek aan ONT. Nog niets in bestelstatus te zien.

Ik moet toegeven dat ik het wel ingewikkeld heb gemaakt door contractwijziging terug te draaien wegens niet gemeld twee-jarig contract, dus veranderd inĀ  simpel verlenging origineel contract met overgang DSL naar glasvezel.Ā 

Van de KPN site:

Krijg ik een nieuw jaarcontract?

Je krijgt geen nieuw jaarcontract als je overstapt op glasvezel.
Ā 
Ik wacht nog even, anders maar weer bellen. Ik weet nu in ieder geval dat ik met "1" die vreselijke muziek kan uitschakelen tijdens wachtenā€¦.
Ā 
Ā 
Ā 
Ā 

Ā 

Ā 


Ik zal melden als alles OK is.

Voorlopig staat mijn bestelling nog op "Alles werkt" terwijl alles werkt via DSL, alleen niet via glasvezel bij gebrek aan ONT. Nog niets in bestelstatus te zien.

Ik moet toegeven dat ik het wel ingewikkeld heb gemaakt door contractwijziging terug te draaien wegens niet gemeld twee-jarig contract, dus veranderd inĀ  simpel verlenging origineel contract met overgang DSL naar glasvezel.Ā 

Van de KPN site:

Krijg ik een nieuw jaarcontract?

Je krijgt geen nieuw jaarcontract als je overstapt op glasvezel.
Ā 
Ik wacht nog even, anders maar weer bellen. Ik weet nu in ieder geval dat ik met "1" die vreselijke muziek kan uitschakelen tijdens wachtenā€¦.
Ā 
Ā 

Ā 

Ā 

Goed dat je nog even vermeld want die nieuwe order is dus op dsl geleverd. En er staat nu geen migratie van de koper naar glas in het systeem.Ā 

Dus als we dit zo laten, is het een kwestie van afwachten tot je automatisch meegenomen wordt.Ā 

Ik stuur je even een privĆ©bericht.Ā 


Nog een keer gebeld en toen eenmaal duidelijk was wat ontbrak is het onderdeel de volgende dag geleverd. Installatie zonder probleem, alleen zou ik op de volgende batch installatiekaarten expliciet vermelden dat het zwarte dopje verwijderd moet worden en in ieder geval dat het blauwe kapje van de FTU naar beneden opengeklapt moet worden en niet dicht.Ā  Een erratum was op zijn plaats, maar ik was door een helpdeskmedewerker al gewaarchuwd. Bedankt voor de hulp !

Ā 


en in ieder geval dat het blauwe kapje van de FTU naar beneden opengeklapt moet worden en niet dicht.Ā 

Ā 

Het blauwe klepje hoort officieel dicht te zitten als je de ONT eroverheen schuift. Daardoor klapt het klepje vanzelf open.

Maar.. in sommige gevallen stagneert de ONT, en wil hij er alleen op als je het klepje handmatig open zet.

Het blijft een raar systeem die FTU's.Ā 


Alles draait goed, snelheid volgens abonnement, 142 uur online dus geen resets o.i.d.

Voor de finishing touch:

  • "MijnKPN - abonnementsgegevens - IP adres" is het modem kwijt, kijkt waarschijnlijk nog richting DSL.
    Is geen probleem, gegevens staan ook in het modem.
  • Glas zenders ontbreken. Zitten die ook op TV+?Ā  Ook geen probleem, oude ogen en oude TV zullen het verschil niet zienā€¦.

Heb je de tv-ontvangers al eens helemaal uit en weer aangezet? Wellicht dat daarmee de glaszenders wel verschijnen. Die zenders zijn zeker niet voorbehouden aan tv+, al zitten ze daar wel vanaf 1 en bij de klassieke ontvangers vanaf 601.

Dat het verschil niet zo duidelijk is ben ik wel met je eens, als ik tenminste afga op wat ik zie bij mensen die die zenders wel hebben. Ik heb zelf nog geen glasvezel.Ā 


Dat ā€˜probleemā€™ met het tonen van het IP-adres had ik afgelopen maand na de migratie ook.
De MijnKPN app gaf aan: "Opnieuw proberen"
MijnKPN op de website: "We kunnen uw modem niet bereiken.
Controleer of uw modem aan staat en/of probeer het later opnieuw."

Na zoā€™n 10 dagen was dat voorbij en werd het correcte, nieuwe IP-adres getoond.


Wellicht ook dat het probleem met het IP-adres ook het probleem met HD Glas veroorzaakt. In dat geval is geduld blijkbaar een schone zaak.Ā 


Bedankt! Ik lees net dat kanaal 1 tot10Ā  al met "glas" bandbreedte aangeleverd worden op TV+ dus ik moet al nog beter beeld hebben.Ā  Eens vergelijken met de NPO-GOS kanalen om te kijken of ik het kan zien.

Ik zal over een tijdje nog even kijken of het mijnkpn probleempje zichzelf oplost. Het is puur administratief, de gegevens staan in het modem, zijn opvraagbaar op internet en de IPv6 prefix komt vanzelf binnen.

Ā 

Ā 


HoiĀ @hmmsjan_2Ā 

Is het probleempje met het (niet) tonen van de IP-adressen bij jou inmiddels ook (vanzelf) opgelost?

Ik heb nog deze feedback gekregen via Ć©Ć©n van de moderators:

Het was wellicht een tijdelijk issue. Wij hebben deze week geen generieke issues gezien voor deze functionaliteit.


Dit heeft zichzelf opgelost. Blijkbaar duurt het even voordat alle systemen dezelfde kant op kijkenā€¦. Alles werkt.

Bedankt!

Ā 

Ā