Skip to main content

We hebben net - oktober 2021 - een brief gekregen van T-Mobile dat ze vanaf volgende maand een netwerk gaan aanleggen in Rotterdam Alexander waar we wonen.

1) Uit de brief kun je opmaken dat KPN straks de diensten ook via hun aansluitpunt gaat leveren cq kan gaan leveren; en dat als je nu niet ja zegt tegen hen, je later zelf de kosten van het aanleggen tot in de meterkast moet betalen. Er wordt dus commerciële druk uitgeoefend door ja me moeten zeggen op het aanbod. 

2)Als bestuurder van een VVE wil ik graag weten welke rol een VVE heeft, welke voorzieningen we beschikbaar moeten maken, en hoe het aansluiten gaat naar de afzonderlijke appartementen vanaf een centraal punt in de gemeenschappelijke ruimte.  Er is nu een eigen groene CAI van UPC/Ziggo naar elk huis met voor de appartementen boven elkaar een eigen goot. Ook loopt de blauwe telefoon twisted pair gelust door het gebouw, in een eigen kabelbuis. Die buizen moeten natuurlijk (her)gebruikt worden. Tenslotte is er een kabelgoot van elke garage naar de meterkast in het appartement van de eigenaren; in nood is die bruikbaar. 

Het is onduidelijk of er een, twee of meer netwerken komen in de straat, met andere woorden, we weten helemaal niet wat T-Mobile precies voorstelt aan de bewoners. KPN Netwerk NL geeft geen inzage in de planning. Gemeente Rotterdam ook niet. 

→ het zou mooi zijn als KPN Netwerk NL een ‘handleiding VVE’ zou maken . .  

Mod: Misschien beter als nieuw onderwerp? Bevat twee vragen . .  

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Die 1x aansluiten bevalt me wel, per appartement komt er dan een fiber endpoint.

  • maar dan gaat de VVE een actieve rol spelen en ook de kosten dragen van aansluiten. En voor kosten van wijziging opdraaien als er meer moet gebeuren dan een patch. 

. .  T-Mobile is voor het hele pakket (internet, TV, vaste telefoon) ook gewoon aan de prijs. Wie neemt internet nou los? Bedrijven . . 

Per huishouden is een aansluiting met bijna € 1.000 per jaar op levensbasis wel belangrijk voor KPN. 


Wie neemt internet nou los?

Tegenwoordig steeds meer mensen. En dan nemen ze er Netflix en eventueel NLziet bij ofzo. En dat zal in de toekomst steeds meer worden. Juist glasvezel bied die mogelijkheid door de hoge bandbreedte. 

Hier op het forum komen ook steeds meer topics voorbij met mensen die alleen internet hebben. Geen tv.


Ja natuurlijk, geen vaste lijn, geen ‘vaste TV’ maar een app en AppleTV, Spotify/Qobuz, en dan verder een mobieltje of twee, drie. En de krant ook via de draad als er nog een krant is. . .

Eigenlijk een goed idee. :kissing_smiling_eyes:


En trouwens...

45 euro per maand. Internet en tv. Daar heb je bij KPN nog niet eens alleen internet voor. Dus wat bedoelt u eigenlijk met 

... T-Mobile is voor het hele pakket (internet, TV, vaste telefoon) ook gewoon aan de prijs.

 


Alternatief is een eigen server ruimte aanleggen van waaruit de VVE zelf de infra met glas verzorgd naar de verschillende huizen, met in de kelder een soort patch kast waar iedere provider op kan inprikken en in het appartement vervolgens het modem kan plaatsen.

 

Hierdoor hoeft maar 1x de infra aangelegd te worden. Wiet niet of deze situatie werkbaar is voor @Ward_ …?

Dit staan wij niet toe behalve in hoge uitzonderingen zoals complexen voor ouderen.

Vanuit onze eisen is het niet toegestaan dat er meerdere aansluitingen in 1 ruimte zitten waar meerdere mensen toegang tot hebben. Daarnaast is het administratief een recept voor problemen, evenals voro monteurs van een provider die nietsvermoedend op bezoek komen bij een nieuwe klant in het pand.

 

@albert-kui Wat jij vraagt is vrijwel onmogelijk. KPN zal niet bevestigen dat ze gebruik gaan maken van de glasvezels van Open Dutch Fiber. Voor Ziggo kan ik niet spreken maar die kans lijkt me nog kleiner.

Als jullie niet willen dat de zaken twee keer opengaan, 1 keer voor Open Dutch Fiber en 1 keer later voor KPN Netwerk NL dan is er maar 1 oplossing die ik zie: Probeer Open Dutch Fiber te dwingen om kabelgoten aan te brengen met dubbel capaciteit. Daar kan KPN dan later gebruik van maken zonder alles weer opnieuw open te trekken. Dus de simpele stelling: Ja, je mag dit zo aanbrengen MITS het extra ruim wordt uitgevoerd voor een latere andere aanlegger (waarbij de naam van KPN niet perse genoemd hoeft te worden).

De onderlinge toestemming die daarvoor later nodig is komt wel, daar ben ik niet bang voor. Is ook een verplichting in de Telecomwet (indien technisch mogelijk moet de ene beheerder de andere toestaan om gebruik te maken van goten buizen etc...)

 

Uit nieuwsgierigheid: Buitenom met kabelgoot en dan direct met een kabeltje naar binnen bij elk appartement om zo in de woonkamer te monteren, is geen optie?

 

En laatste opmerking: De KPN winkel is de commerciële kant van KPN die meestal vrij weinig weten van de aanleg van glasvezel…. Niets van wat daar gezegd is klopt zo te lezen.

KPN wil wel degelijk zelf ook glasvezel aanleggen ter vervanging van haar kopernetwerk (in heel nederland de komende 8 jaar nog). Waar mogelijk in samenwerking met anderen, en waar niet, dan toch zelf. Er is geen sprake van concessies of zoiets. Zo werkt de Telecomwet ook helemaal niet. 

Wij hebben onze eigen plan van uitrol en onze eigen volgorde. Die is zo ver vooruit gepland dat we niet eens snel kunnen acteren op de aanleg van een andere partij.

Dus als wij ons melden bij een gemeente met de mededeling dat ook wij willen aanleggen, dan moet de gemeente dat toestaan. Met frissen tegenzin en waarschijnlijk ook niet met gunstiger voorwaarden, maar het moet wel.


 

De wildgroei ertussen wat alleen maar tot hogere abonnementskosten leidt.

En juist T-Mobile is heel goedkoop. Volgens mij heb je daar internet voor 25 euro per maand. Dus een beetje lullig om die tegen te houden.

Het gaat om de mogelijkheid dat er nu of later dubbele glasvezel wordt aangelegd, wat bij diverse gemeentes al is gebeurd (en nog).  Het kostenplaatje van onnodig meervoudige “zelfde” netwerkstructuren aanleggen voor “hetzelfde aantal abonnees” die er gebruik van kunnen maken, zal uiteindelijk linksom of rechtsom toch betaald moeten worden.


 

De wildgroei ertussen wat alleen maar tot hogere abonnementskosten leidt.

En juist T-Mobile is heel goedkoop. Volgens mij heb je daar internet voor 25 euro per maand. Dus een beetje lullig om die tegen te houden.

Het gaat om de mogelijkheid dat er mogelijk nu of later dubbele glasvezel wordt aangelegd, wat bij diverse gemeentes al is gebeurd (en nog).  Het kostenplaatje van onnodig meervoudige “zelfde” netwerkstructuren aanleggen voor “hetzelfde aantal abonnees” die er gebruik van kunnen maken, zal uiteindelijk linksom of rechtsom toch betaald moeten worden.

Klopt. Maar dan zal de telecomwet aangepast moeten worden en daarmee indirect de “vrije markt”. 

Is heb daar verder geen openbare mening over maar dat ligt toch niet echt bij ons maar meer in Den Haag zou ik zo zeggen...

 


Ward, Ik denk dat het tussen de providers hoort te gaan. Dan moeten partijen zich wel duidelijk uitspreken. De overheid kan het niet reguleren.

Mij verbaasde het dat de manager groene winkel zei dat hier in Rotterdam Alexander het recht op het fiber netwerk was verkocht aan T-Mobile. Alsof het om een concessie ging (dat zou lucratief zijn voor steden ...)


Mij verbaasde het dat de manager groene winkel zei dat hier in Rotterdam Alexander het recht op het fiber netwerk was verkocht aan T-Mobile. Alsof het om een concessie ging (dat zou lucratief zijn voor steden ...)

Dat heet "eigen straatje schoonvegen".


Of onvermogen :disappointed_relieved:


Laten we het netjes een gebrek aan voldoende kennis noemen. En in alle eerlijkheid: de kennis die de meeste mensen van KPN Netwerk hebben wordt niet altijd gedeeld met KPN de provider. En vice versa..