Skip to main content

Hallo,

 

Ik ben een vooronderzoekje aan het doen voor particuliere aanleg van glasvezel. Een zoektocht via Google en andere wegen leverde nauwelijks concrete antwoorden, dus dan maar via deze weg.

Voorgeschiedenis:

In Naarden is momenteel sporadisch glasvezel. Er is door KPN op enkele plekken FttC gerealiseerd voor beter VDSL2 maar een groot zit nog met de hele lange koperkabels. ADSL/VDSL snelheden zijn dan ook belabberd. In 2013 was er wel een glasvezel project gaande, maar dat is beperkt gebleven tot Bussum, want een bepaald corrupt gemeenteraadslid die vriendjes had bij Ziggo heeft glasvezel voor heel Naarden toen gedwarsboomd. De plekken waar wel glasvezel beschikbaar is gekomen zijn sommige bedrijven, enkele scholen en een paar rijtjes huizen. Maar het gros van de woningen heeft geen aansluiting. Met name in de oudere wijken is het enige alternatief de (lange) koperlijn, het gebrekkige Ziggo netwerk of in speciale gevallen 4G.

Omdat op dit moment niet te verwachten valt dat de gemeente op relatief korte termijn alsnog over gaat tot aanleg en ook KPN lijkt geen enkele intentie te tonen om alle wijken echt te vernieuwen (dus FttH en geen FttC, en zelfs dat laatste staat al maanden stil), is de vraag hoe we alsnog glasvezel zouden kunnen realiseren als particulier. Ik denk dan aan gezamenlijke aanvraag door bijvoorbeeld meerdere VVE’s. Het lijkt mij dat als bijvoorbeeld een heel woonblok of een straat met gelijkgezinden prima de kosten kunnen verdelen voor de aanleg.

De vragen zijn dan ook:

  1. is het eerder gebeurt dat meerdere VVE’s glasvezel particulier hebben laten aanleggen? Kent iemand voorbeelden elders in Nederland?
  2. Hoe verloopt zo’n aanvraag incl. vergunningen? Zijn er bedrijven die dit volledig op zich nemen om vergunningen te regelen en aanleg te realiseren?
  3. Aan wie wordt gewoonlijk het onderhoud gegeven na oplevering? En wordt dit dan betaalt via de gebruikelijke bekende internet aanbieders?
  4. Is het noodzakelijk dat er een aparte stichting moet worden opgericht voor dit soort (kleinschalige) projecten?

Mocht iemand iets kunnen vertellen hierover, dan lees ik dat graag. Geldt ook voor KPN medewerkers hier, als er iets te melden is betreffende glasvezel (aanleg) in Naarden, lees ik dat graag hier. Via KPN Netwerken hoor ik al jaren niets, zowel email als telefonisch. Misschien is hier wat meer te vinden?

U bent hier bij de provider kpn.  Die heeft helemaal niets met de aanleg van glasvezel.  Daarvoor moet u bij kpnnetwerk.nl zijn. U heeft dat al geprobeerd lees ik maar tevergeefs.  Bijna het hele land zal tzt glasvezel krijgen maar ben bang dat u gewoon zal moeten wachten tot u aan de beurt bent. Misschien dat u via www.mijnaansluiting.nl iets voor elkaar krijgt.


@Joep1965 Klopt. Hier en daar heb ik al eens gehoord van particuliere projecten icm KPN, maar altijd via via gehoord. Dus vandaar een directe post hier. 

Wat overigens opvalt bij de landelijke aanleg is dat er nog steeds een willekeur lijkt te zijn van wat men uitrolt. Op plekken waar je glasvezel zou verwachten wordt het beperkt tot VDSL2 FttC en andersom. Steeds wisselend toekomstbeleid van KPN en vooral gemeenten maken het erg onduidelijk voor veel, heel veel (zakelijke en particuliere) klanten.  

In mijn vorige woonplaats werd glasvezel ook lang uitgesteld, vooral door de gemeenteraad omdat de leden het idee hadden glasvezel geen zin had (die lui van toen hadden geen visie en naïef). Uiteindelijk ca 9 jaar terug had KPN alsnog glas aangelegd maar dan als FttC. Ook wel gedwongen omdat de toenmalige telefooncentrale in de regio te oud werd en renovatie/onderhoud te kostbaar. Tegelijk kwam er net een stop op de explosieve FttH aanleg (Reggefibre overname) en bleef FttC nog over. Dat zorgde er gelukkig wel voor dat bijna iedereen in de woonplaats een VDSL2 aansluiting kreeg dat glasvezel snelheid (down én up) goed kon benaderen met 1 aderpaar. Een serieuze stap vooruit destijds.


Op de site van kpnnetwerk.nl  kan je een haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Misschien is dat wat?!