Skip to main content

Hoi,

ik heb alweer een paar jaar glasvezel/kpn. Niet het goedkoopste abo maar het was prima. Er is niets veranderd toen opeens de klachten kwamen.

Sinds een paar maanden komen sites op mijn mobiel niet door op als hij op wifi staat. Gewone sites, zoals buienradar of strava, laden vrijwel niet. Ik heb de luxe van een andere mobiel en ook die laadt die sites niet als hij op wifi staat. Ik sta in beide gevallen naast de modem . Zet ik de mobiels op 4G dan wordt de sites gewoon geladen. Mijn kinderen klagen ook steeds dat de wifi op hun laptops even uitvalt. Ik heb goed wifi-signaal, wifi kanaal is niet bezet door de buren. Ik heb mijn oude devolo-set ingeruild voor een nieuwe zodat het wifi signaal qua sterkte prima, voor de kinderen, is.

Mijn desktop is met een kabel verbonden. Dan gaat alles als een trein.

Bij speedtest komen belabberde resultaten eruit bij de mobiels (up en download rond de 35) terwijl de bedrade desktop op ruim 200 zit.

Er is een monteur van de kpn langs geweest en die zei dat de modem goed was. Liep door het huis, dat het wifi signaal overal prima was. Ik vroeg nog of de modem, als test, even kon worden verwisseld maar dat deed hij niet. Zijn conclusie was dat het overal kan aan liggen (...) toen was hij weer weg en ik 70 euro armer.

KPN helpdesk bestaat uit het doorlopen van een stappen[plan om storingen op te lossen en mogelijk je iets te verkopen. Uiteindelijk krijg je dan de optie om weer een monteur te laten langskomen. Aan die (oppervlakkige) monteur heb ik niets. Verder is de helpdesk slecht (niet?) te bereiken. Dan maar eens iet op dit forum plaatsen. Leest KPN mee??

Is het niet mogelijk dat op 1 of andere manier dat de modem een storing heeft bij het doorgeven van het internet signaal aan de wifi-radio?  Dus wel een zender/signaal maar geen inhoud.

Tja, als ik niet echt opschiet komt de nieuweling Obibio aantrekkelijk over.

Hi en van harte welkom in de KPN community @SnipSnap13

We denken hier graag met je mee. Ik lees dat 't hoofdzakelijk om je wifi verbinding gaat, en dat bekabeld internet goed werkt. De devolo set die je noemt kan wel je bekabelde internetverbinding omleiden via je stroomnetwerk in huis, maar dit staat los van je wifi verbinding. 

Ik raad je aan om onze Wifi Manager te volgen. Deze handige servicetool helpt je om jouw verbinding na te kijken en je wifi optimaal in te stellen. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat. Er komt ook altijd een advies of oplossing uit de Wifi Manager, mogelijk kan je ook nog verder met die tip.


Hmm. Welk modem heb je? v8, v9, v10, v10a, Box12? Mogelijk is dat wat aan het “instorten”.

Ik heb mijn oude devolo-set ingeruild voor een nieuwe zodat het wifi signaal qua sterkte prima, voor de kinderen, is.

Gooi die er eens af en uit. En test het via alleen de wifi van het modem zelf.


Hi en van harte welkom in de KPN community @SnipSnap13

We denken hier graag met je mee. Ik lees dat 't hoofdzakelijk om je wifi verbinding gaat, en dat bekabeld internet goed werkt. De devolo set die je noemt kan wel je bekabelde internetverbinding omleiden via je stroomnetwerk in huis, maar dit staat los van je wifi verbinding. 

Ik raad je aan om onze Wifi Manager te volgen. Deze handige servicetool helpt je om jouw verbinding na te kijken en je wifi optimaal in te stellen. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat. Er komt ook altijd een advies of oplossing uit de Wifi Manager, mogelijk kan je ook nog verder met die tip.

De devolo set geeft idd bedraad internet en wifi door. Zoals de kpn monteur al zei: het wifi signaal is overal aanwezig in huis. Dat is dus niet het probleem.

Die online wifi manager heb ik al een paar keer vruchteloos doorlopen waarbij ik uiteindelijk ervoor had gekozen om een kpn monteur dan maar te laten langskomen. Maar, zie mijn eerder bericht, dat leverde niets op. Behalve een rekening,.


Hmm. Welk modem heb je? v8, v9, v10, v10a, Box12? Mogelijk is dat wat aan het “instorten”.

Ik heb mijn oude devolo-set ingeruild voor een nieuwe zodat het wifi signaal qua sterkte prima, voor de kinderen, is.

Gooi die er eens af en uit. En test het via alleen de wifi van het modem zelf.

Hoi PeterG,

bedankt voor je reactie. Ik heb een KPN box 12 modem.

Ik heb de devolo set diverse keren afgekoppeld en gekeken of er dan verbetering was. Maar helaas. Nogmaals: er is een wifi signaal maar, bij bepaalde sites (buienradar, NOS nieuws, solar Edge, strava) laadt het langzaam of niet. Bij de kinderen (youtube, roblox, NPO) gaat het een tijd goed en opeens valt het signaal weg.

Even vergelijken met een ouderwetse fm radio: volop ontvangst maar geen uitzending. Zoiets.

Het is een kwestie van uitsluiten. Ik heb nu een nieuwe devolo set aangeschaft en aangesloten, getest met twee andere telefoons. Helaas. Die telefoons laden de sites wel op 4g. 

Ik zou het fijn hebben gevonden als de kpn monteur een andere modem uit zijn auto had gepakt, deze had aangesloten en dan kijken of de sites dan wel hadden geladen.


Heb je zonnepanelen die via internet (app) uitgelezen kunnen worden? Zijn die via wifi verbonden?


Heb je zonnepanelen die via internet (app) uitgelezen kunnen worden? Zijn die via wifi verbonden?

Klopt. Dat is sinds drie jaar zo.


En hoe lang zijn de wi-fi klachten?


Sinds een maand of 2-3 denk ik.


Hmm 🤔

Er moet toch een storende factor zijn. 

Iets bij gekomen rond die tijd?


Als een site niet laadt, dan zou je meer interessante gegevens op kunnen vragen door een wifi-hotspot aan te maken, en een laptop ermee verbinden. Dan is het een kwestie van pingen, en kijken hoe een pagina laadt, statuscodes vanuit de browser. 


Hmm 🤔

Er moet toch een storende factor zijn. 

Iets bij gekomen rond die tijd?

Ik kan niet zo iets bedenken. Of er is een (automatische) update geweest van iets..


Als een site niet laadt, dan zou je meer interessante gegevens op kunnen vragen door een wifi-hotspot aan te maken, en een laptop ermee verbinden. Dan is het een kwestie van pingen, en kijken hoe een pagina laadt, statuscodes vanuit de browser. 

om eerlijk te zijn weet ik niet hoe zoiets moet. En ik kan dan ook de "statuscode” niet op waarde inschatten (wat is er aan de hand en wat kan ik daar aan doen).


Zie je wel mogelijkheden om een hotspot aan te maken op je telefoon, en daarmee te verbinden met een laptop?


Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Snipsnap13. Wifi signaal in huis is overal goed met internet. Maar de Volkskrant app (Android) laadt bv niet en vk.nl in de browser wel. Meerdere apps hebben dit en iedereen in huis heeft er last van (Samsung Android). Als ik dan even overschakel naar 4G en de Volkskrant app start gaat het (uiteraard) wel goed en vervolgens laadt deze app ook weer tijdelijk met Wifi. Na de laatste modem update van mijn KPN Box 12 was de klacht een week weg, maar inmiddels weer terug.


Wat me verder nog opvalt is wanneer ik bv een MFA (multifactor athentication) moet uitvoeren ik wel een verzoek ontvang om een code op mijn mobiel in te voeren, maar ik deze code niet verstuurd krijg via wifi. Alsof HTTP GET wel lukt maar HTTP POST niet. Het is jammer dat op mijnmodem.kpn geen http log staat om dit te volgen. 


Mijn oplossing: IPv6 uit zetten op de Experiabox 12


Sorry. tijdje er niet mee bezig geweest. Elke keer als ik eraan denk dat ik ermee iets moet doen (kinderen klagen nog steeds dagelijks dat wifi uitvalt) dan wordt ik wat moedeloos. En ik ben al 70 euro kwijt geraakt aan een kpn monteur die geen enkele waarde toevoegde aan mijn bevindingen.

Ondanks de nieuwe devolo-set blijft het zeuren. Nog steeds de gewone sites die niet o heel t r a a g  laden. 

Inmiddels andere mobiele telefoon gekocht maar de klachten blijven. Ik heb op de mobiel van kpn een onbeperkt 5g abo dus ik zet de telefoon (waar ik nu eenmaal het meest achter zit) op 5g in huis en dan laad alles gewoon snel. Maar dat zou niet zo moeten zijn.

Net weer achter de site van kpn gezeten maar je kan eenvoudig weg niemand te spreken krijgen. ook niet via dat algemeen nummer. Wel wordt  weer die eeuwige wifi manager aangeboden waarbij de klacht er niet uit komt. Als die haastige kpn monteur maar gewoon een andere modem uit zijn auto had gepakt om te kijken of de klacht dan weg was…

Ik ga eens kijken of de tip (IPv6 uitzetten) van Bloesum iets is.

 


Ach, Devolo…. via stopcontact dus zeer storinggevoelig. Dat zijn wifi stopcontact dingen neem ik aan. Want de dvs van kpn zelf heeft geen wifi ondersteuning.

Superwifi 2 van kpn is veel beter als het bereik van de modem onvoldoende is.

Huren of kopen.


Het stroomnet is een grote bron van heel veel storingen, zeker in gebieden met (veel) zonnepanelen. De spanning zal zeer veel fluctueren en da’s natuurlijk funest voor een goede verbinding. Ook bij meer fasen in een woning zal e.e.a. niet optimaal zijn.


Hoi PeterG,

dank voor je snelle reactie.

Ik weet dat er kritische geluiden over zijn maar ik had de oude devolo-set al meer dan 10 jaar, meen ik. Nav die wifi-klachten heb een nieuwe set gekocht. zelfs een extra zender/kastje in huis geplaatst.

Het wifi-signaal is in het hele huis prima maar bepaalde sites laden, alleen via wifi, lukt niet. Ik zit nu achter mijn bedraad aangesloten desktop en het internet gaat als een tierelier.

Zoals ik al eerder vermelde lijkt alsof een ouderwetse AM-radio op een zender staat (vol bereik) maar er wordt niets uitgezonden.

Voor de aardigheid net via de site speedtest wat laten lopen:

  • mobiel, alleen wifi, download 37 en upload 36.9
  • mobiel, 5g,  download 278 en upload 22
  • desktop, bedraad, 182 en upload 243

aardige verschillen wifi of geen wifi


Zie ook de reactie van @driemaster .

Kun je eens testen met de wifi van de Experia?


Was idd gemeten nabij een devolo (zolder) Maar nu naast de modem gestaan met de mobiel. Het scheelt idd (!!!) download van 200 en upload van 78 maar het laden van de sites van, bijvoorbeeld, buienradar en solar edge blijven hangen.

Dus de devolo's geven idd stuk lagere wifi snelheid door…

nb

nbdat IPv6 staat achter elk aangesloten apparaat zag ik in de modem.

 


je moet wat: 2 superwifi extenders besteld… Dan zal de snelheid iig verbeteren Maar ik hoop dat het ook wat oplevert met die sites die niet opstarten.

 

Wordt vervolgd


Reageer