Skip to main content

Hoi,

ik heb alweer een paar jaar glasvezel/kpn. Niet het goedkoopste abo maar het was prima. Er is niets veranderd toen opeens de klachten kwamen.

Sinds een paar maanden komen sites op mijn mobiel niet door op als hij op wifi staat. Gewone sites, zoals buienradar of strava, laden vrijwel niet. Ik heb de luxe van een andere mobiel en ook die laadt die sites niet als hij op wifi staat. Ik sta in beide gevallen naast de modem . Zet ik de mobiels op 4G dan wordt de sites gewoon geladen. Mijn kinderen klagen ook steeds dat de wifi op hun laptops even uitvalt. Ik heb goed wifi-signaal, wifi kanaal is niet bezet door de buren. Ik heb mijn oude devolo-set ingeruild voor een nieuwe zodat het wifi signaal qua sterkte prima, voor de kinderen, is.

Mijn desktop is met een kabel verbonden. Dan gaat alles als een trein.

Bij speedtest komen belabberde resultaten eruit bij de mobiels (up en download rond de 35) terwijl de bedrade desktop op ruim 200 zit.

Er is een monteur van de kpn langs geweest en die zei dat de modem goed was. Liep door het huis, dat het wifi signaal overal prima was. Ik vroeg nog of de modem, als test, even kon worden verwisseld maar dat deed hij niet. Zijn conclusie was dat het overal kan aan liggen (...) toen was hij weer weg en ik 70 euro armer.

KPN helpdesk bestaat uit het doorlopen van een stappen[plan om storingen op te lossen en mogelijk je iets te verkopen. Uiteindelijk krijg je dan de optie om weer een monteur te laten langskomen. Aan die (oppervlakkige) monteur heb ik niets. Verder is de helpdesk slecht (niet?) te bereiken. Dan maar eens iet op dit forum plaatsen. Leest KPN mee??

Is het niet mogelijk dat op 1 of andere manier dat de modem een storing heeft bij het doorgeven van het internet signaal aan de wifi-radio?  Dus wel een zender/signaal maar geen inhoud.

Tja, als ik niet echt opschiet komt de nieuweling Obibio aantrekkelijk over.

Hoi,

@Kees: bedankt voor het meedenken. Ik woon in een woonwijk en er zijn idd wat andere wifi-netwerken van buren te bespeuren. Maar mijn signaal is veruit de sterkste.  Ik heb niets gedaan aan de 2.4 or 5 ghz instelling.

Maar het drama gaat verder. Ik heb (omdat ik geen wifi op zolder had) even op de modem het wifi-knopje gedrukt van wifi aan of wifi uit. Nu brandt het lichtje van wifi weer maar iedereen heeft nu last van dat de wifi uitgaat op de laptops en telefoons. Je moet handmatig de wifi uitzetten en weer aanzetten. Dan heb je weer een tijdje wifi. Zodra je even niets doet, gaat de wifi weer uit. Op zolder nog steeds geen wifi meer ondanks de extenter (€€€) die vlak achter mij staat met een groen stabiel lichtje.

Er is gewoon iets mis met de modem. Maar KPN (want kpn-Alexandra kijkt mee) wil deze klant (>10 jaar) niet echt helpen.

@Alexandra van KPN: Ik heb een doorsnee huis met een experia modem, met 2 “super -wifi”extenders. Ik heb er alles aan gedaan, lijkt mij. Kan ik geen andere modem krijgen? Het langssturen van een dokus die alleen zegt dat de lichtjes van de modem het doen en dat hij niet verder gaat kijken dan zijn wifi-metertje lang is, heb ik niets aan. Daar ben ik al genoeg geld aan kwijtgeraakt. Kan ik een externe partij inschakelen en de rekening, als ik gelijk heb, bij kpn neerleggen? En de bedrag van de monteur ook terug krijgen

Als dit niet snel oplost dan ga ik een overstap maken. Solcon, Budget alles in 1, Youfone en Odido staan te dringen

Solcon is 100 % dochter van kpn. Welk modem zou je dan krijgen. 

BudgetThuis koopt in bij kpn. Modem v10a. Ja, die van kpn. Tv ontvanger Arris VIP5202. 

Youfone is net overgenomen door kpn. Wat zij via kpn Wholesale leveren weet ik niet.

Odido heeft eigen apparatuur voor modem en tv ontvanger. 

I.v.m. vrije modem keuze kun je ook een modem kopen. In combinatie met kpn tv is die keuze wel wat beperkt. Een Fritzbox is ook te huur via kpn.

http://kpn.com/eigenmodem

http://kpn.com/fritzbox

NB als wifi extender draadloos, dus via de wifi van het modem, zijn geplaatst 'bepaalt het modem wifi de doorvoer snelheid. 

Hoi Peter,

bedankt voor je reactie.

Ik ben gewoon tevreden over KPN (snelheid, pakket etc, als het werkt zoals je kan verwachten) maar ik krijg geen goede oplossing/service door hen aangeboden. KPN blijft passief hierin muv een beperkt uitgeruste monteur langs te sturen,

Als ik bij een andere aanbieder (met zijn roots bij KPN) kom, krijg ik waarschijnlijk ook een nieuwe modem. Als KPN of zijn opvolger een nieuwe modem opstuurt vermoed ik dat mijn problemen zijn opgelost.

Zoals ik eerder al meldde: ik heb een doorsnee huis, geen abnormaal bezet wifi-netwerk, geen zware games worden gespeeld. Geen domotica muv 2 wifi speakers.

De kpn box 12 is een prima modem. Daar zul je dan weer een 12 voor krijgen. 

Die devolo wifi zit bedraad op de 12. Dan kan de lage snelheid via wifi (ahum*) niet aan de 12 liggen. Andere bedraad aangesloten apparaten doen het prima tenslotte. 

De Devolo is bij mijn weten geen mesh. Zet op de 12 de eigen wifi eens uit. Opdat je zeker weet de Devolo wifi te gebruiken die bedraad internet heeft.

*bij 35 Mbps moeten sites gewoon vlot laden. Ook afbeeldingen. Een server die de site met 3 Mbps verzendt, dan komt het bij jou niet sneller binnen. En ook niet langzamer. 

Hoi,

ik geloof best dat de kpn modem prima is maar de mijne, dat ene exemplaar, heeft, volgens mij een probleem. Bedraad internet gaat prima, als een speer. Maar wifi gaat niet goed. Ook staand naast de modem.

Mijn wifi in huis bestond bij het begin van dit topic uit de modem en twee oudere devolo zenders. Ik heb toen de twee devolo's vervangen door twee gloednieuwe devolo's (met mesh) zonder resultaat. Ik heb nu sinds een paar maanden geen devolo meer maar twee super wifi extenders van kpn gekocht en geïnstalleerd. De beide extenders geven een constant groen licht maar ik heb geen of slechte wifi in huis. 

Ik vermoed dus een defect aan mijn individuele modem, bij de wifi radio.  Zoals ik al eerder meldde: de (wifi)zender staat aan maar er wordt (bijna) niets uitgezonden. Om nu weer te investeren in een uitbreiding terwijl de basis niet goed werkt, lijkt mij niet de bedoeling.

Kwestie van uitsluiten wat het niet is: devolo vernieuwd, devolo eruit, extenders gekocht. Kan niet zo zijn dat alle wifi-apparatuur om het signaal door het huis te versterken, die ik in huis heb, defect is. Dan ligt het aan iets anders: de modem.

Aha. Beide SuperWiFi 's zijn neem ik aan niet met draad verbonden aan de 12?

Dan zijn ze afhankelijk van de door de 12 uitgezonden wifi.

Zou je het eens kunnen en willen proberen met minstens één SuperWiFi via draad?

Hoi,

klopt de super wifi's staan draadloos in huis. Ik heb 3 ping-tests gedaan:

1 met het uitroeptekentje bij het wifi signaal (dat te pas en te onpas verschijnt op mijn telefoon). Ik sta naast de modem. Je ziet het: geen bereik.

de tweede test is na uit en weer aanzetten van de  wifi op mijn telefoon, staande naast de modem.

je ziet het: er is wel wifi maar niet snel.

de derde test: de wifi extender, bedraad aangesloten op de modem

je ziet het: een enorm verschil.

(excuses voor de reclames op de screenshots)

Verschil 40 Mbps of meer mag je niet eens merken. Bij normaal gebruik is 15 Mbps max met 4k stream Netflix. 

Een website laadt niet sneller dan 3½ Mbps. 

40 Mbps is al snel. 

Als je de SuperWiFi draadloos hebt loopt het feitelijk via de wifi van het modem. Daar zijn ze mee verbonden. 

Dat rechtsboven is alleen de veldsterkte, zegt niets over de snelheid. 

Zet een SuperWiFi niet verder dan 7 meter in rechte lijn van de 12. Verder van modem neemt de snelheid af. Dus ook via de SuperWiFi. 

Hoi,

Het verschil in snelheid is aanzienlijk. Het mag voor de wifi van de modem niet uitmaken wat ik doe of kijk. Het gewoon geen verbinding hebben (zie 1e screenshot) klopt gewoon niet. En dan ook de lage ping-snelheid… Hij moet presteren wat de glasvezel en de modem aankan. En dat doet hij niet. De snelheid bedraad is er. Geen probleem. Hij kan het snelle signaal wel via een kabel doorgeven aan het wifi-punt. Dan heb je een enorme wifi-snelheid.

de werking van de super wifi punten is niet het probleem. De afstand is zeker geen probleem. Zij staan in bereik anders krijg je ook, bij beiden, geen continue brandend groen lichtje. Het gaat om de modem die niet of niet voldoende signaal geeft.

Afijn. Het zou fijn zijn als KPN iets zou doen. Nu gebeurt er niets. Ik kan het honderd keer proberen uitleggen op dit forum maar dat is niet waar het om gaat. KPN biedt alleen maar een online tool wifi-manager aan of een monteur die zsm weer in zijn auto wil stappen. Het is m.i. eenvoudig op te lossen door KPN een andere modem aan te bieden. Beetje service zou fijn zijn.

Reageer