Skip to main content

We hebben nu in het buitengebied van Hellendoorn glasvezel via Solcon. Voorheen hadden we KPN en dat beviel ons goed. WIFI bereik was buitenshuis erg goed. Nu is mijn vraag wanneer wordt glasvezel in het buitengebied van Hellendoorn vrijgegeven? 

Solcon is dan wel van KPN (100% v.d. aandelen) maar verder functioneert het geheel zelfstandig. Het contract dat Solcon heeft met de eigenaar van het glasvezelnet geldt dan ook niet voor KPN. (KPN heeft Solcon indertijd gered van faillissement en voorkwam daardoor dat 1000-en zonder aansluiting kwamen)

Alle netten in Nederland zijn vrijgegeven (beschikbaar) voor alle providers. Echter, aangezien het geen net is wat valt onder de wettelijke prijsregulering betalen 'vreemde’ providers (dus niet alleen KPN) de hoofdprijs per aansluiting. Dan moeten ze toeleggen op de abonneeprijs en dat gaan ze niet doen.

De overheid heeft eind vorig jaar nog besloten dat alleen de KPN netten onder de wettelijke prijsregulering vallen. Voor anderen geldt dat dus niet.

In dergelijke gebieden wordt het DSL net zoveel mogelijk opgekrikt. Omdat er al glas ligt is de kans tevens erg klein dat de gemeente toestemming geeft voor een tweede net.

Reken er niet op dat KPN de komende jaren via glas beschikbaar is op jouw adres.


Laat ik het iets nuanceren... Bij een aantal "vreemde" netwerken in Nederland levert KPN al wel of binnenkort. KTV Waalre, Glasdraad en Digitale Stad bijvoorbeeld.

Het genoemde netwerk in de omgeving van Hellendoorn is van EQT/Delta. Daar praat KPN al lang mee maar inderdaad blijft de prijs een struikelpunt...


Volgens mij weet niemand dat, het hangt af van diverse prijsafspraken, marktontwikkeling enz. Solcon is al een dochteronderneming van KPN (Holding), maar of het ooit KPN wordt ligt ook aan wie de eigenaar van de glasvezel in de grond is. En of Solcon apparatuur in centrales huurt van weer andere partijen, b.v. Caiway.

Maar het lijkt dat je nu niet tevreden bent met het WiFi bereik. Dat kun je bij Solcon aankaarten, of je schaft zelf een andere router aan met beter WiFi bereik. Of je plaatst je huidige WiFi router meer richting rand van het huis. Of je schaft 1 of meerdere extra WiFi punten (zogenaamde WiFi versterkers) aan. Eentje in de schuur of tuin doet wonderen.


Bij solcon heb je toch ook gewoon een Experiabox? Gewoon dezelfde als bij KPN toch? Dus dat kan toch geen reden zijn om zo graag KPN te willen?


Bij solcon heb je toch ook gewoon een Experiabox? Gewoon dezelfde als bij KPN toch? Dus dat kan toch geen reden zijn om zo graag KPN te willen?


Geen EB, https://www.solcon.nl/particulier/klantenservice/downloads/internet-telefonie/


Laat ik het iets nuanceren... Bij een aantal "vreemde" netwerken in Nederland levert KPN al wel of binnenkort. KTV Waalre, Glasdraad en Digitale Stad bijvoorbeeld.

Het genoemde netwerk in de omgeving van Hellendoorn is van EQT/Delta. Daar praat KPN al lang mee maar inderdaad blijft de prijs een struikelpunt...

Zit er al een beetje vaart in de gesprekken tussen KPN en Delta/EQT? Ik kan me voorstellen dat Delta/EQT niet eeuwig de hoofdprijs kan blijven vragen aangezien er nog veel ongebruikte glasvezelaansluitingen in hun gebied zitten ivm KPN xDSL klanten: daar willen ze toch ook (ooit) op gaan verdienen, ook al is het niet de hoofdprijs.. 


Laat ik het iets nuanceren... Bij een aantal "vreemde" netwerken in Nederland levert KPN al wel of binnenkort. KTV Waalre, Glasdraad en Digitale Stad bijvoorbeeld.

Het genoemde netwerk in de omgeving van Hellendoorn is van EQT/Delta. Daar praat KPN al lang mee maar inderdaad blijft de prijs een struikelpunt...

Zit er al een beetje vaart in de gesprekken tussen KPN en Delta/EQT? Ik kan me voorstellen dat Delta/EQT niet eeuwig de hoofdprijs kan blijven vragen aangezien er nog veel ongebruikte glasvezelaansluitingen in hun gebied zitten ivm KPN xDSL klanten: daar willen ze toch ook (ooit) op gaan verdienen, ook al is het niet de hoofdprijs.. 

 

Al zou ik dat weten, dan kan je je hopelijk voorstellen dat ik daar niks over kan of mag zeggen op een openbaar forum…

Maar goed, ik weet de actuele stand ook niet.


Reageer