Skip to main content

Waar kan ik vinden welke gegeven je voor je APN moet invullen voor een andere provider, b.v. F-FSR France zodat je remote control werkt en er geen poorten geblokkeerd worden

Effe googelen…. 

https://www.setapn.com/sfr-france-4g-apn-settings/


Hoi Izaak, welkom hier. 

Dankjewel voor je hulp driemaster. 


Graag gedaan! :thumbsup:

Fijn weekend allen!


Dan je wel Driemaster, via je aangegeven site kun je zelfs door naar alle landen (die ik nodig heb in elk geval). Mijn probleem was eigenlijk dat ik meerdere sites kon vinden maar die waren verschillend in de informatie. Ben benieuwd of remote control (dus eigenlijk het niet blokkeren van poorten) dan wel werkt.

Gaat weer even duren voordat ik dat kan testen helaas.

 


Ben benieuwd of remote control (dus eigenlijk het niet blokkeren van poorten) dan wel werkt.

Remote control “van wat” en naar welke richting??

Als “Client” vanuit de mobiele telefoon naar een service bij je thuis of bedrijf is zelden een probleem. Tenminste hier in Europa. Vanuit China e.d. zou dat misschien meer problemen kunnen opleveren?


Waar kan ik vinden welke gegeven je voor je APN moet invullen voor een andere provider, b.v. F-FSR France zodat je remote control werkt en er geen poorten geblokkeerd worden

Als je gewoon normaal internet wil op je smartphone, hoeft je de APN niet te veranderen, want die gegevens worden automatisch bepaald bij een normale smartphone. Als je poorten open wilt hebben zul je je moeten wenden tot de betreffende provider in een bepaald land. En dan kan de conclusie zijn dat alle inkomende connectie opzet geblokkeerd wordt. Is standaard zo. Die eerder aangegeven URL vermeldt alleen maar de standaard automatisch bepaalde APN’s en die zijn dus behept met inkomende blokkade (CGNAT).


Beste Babylonia, ik was ook van mening dat de internetbundel van een mobiel geen problemen zou geven. Voor alle duidelijkheid, het gaat om mobiel internet naar huis.

Bij invoering van 4G zijn providers poorten gaan blokkeren. Als b.v. bij de APN van KPN alleen “internet” ingevuld staat, werkt het ook niet. Je moet bij de APN “advancedinternet” invullen. Dat kun je wel remote control uitvoeren. Elke provider voert hier een ander beleid in. Vandaar ook de grote lijst “setapn.com” waar ik door Driemaster attent op gemaakt ben. In Frankrijk met de provider Orange b.v. is er geen enkel probleem. Maar bij de provider F-FSR werkt niets meer. En het is maar net van welke richting ik op mijn  bestemming kwam welke provider de mobiel vasthield. Het duurde ook even voor ik het door had.


Voor alle duidelijkheid, het gaat om mobiel internet naar huis.

Van mobiel naar huis moet met de standaard APN wel werken, maar het kan zijn dat er verwarring is m.b.t. IPv4 en IPv6 en daaraan gerelateerd DNS. KPN is van de 3 in NL de enige met IPv6, de andere 2 hebben alleen IPv4. Als je thuis je portforwards compleet en perfect dual-stack hebt e DDNS enz ook op orde, moet het bij KPN ook wel werken, maar heb al een hoop berichten gezien van mensen die er mee vastlopen. APN “advancedinternet” doet alleen IPv4 naar mijn weten. En ook geen CGNAT, maar dat zou niet uit moeten maken.


Beste Babylonia, ik was ook van mening dat de internetbundel van een mobiel geen problemen zou geven. Voor alle duidelijkheid, het gaat om mobiel internet naar huis.

Bij invoering van 4G zijn providers poorten gaan blokkeren. Als b.v. bij de APN van KPN alleen “internet” ingevuld staat, werkt het ook niet. Je moet bij de APN “advancedinternet” invullen. Dat kun je wel remote control uitvoeren. Elke provider voert hier een ander beleid in…….

Enerzijds “lijkt” het een moeilijk te doorgronden fenomeen, in services als “remote control”,
of providers daar meer strenge filter opties in zouden instellen??

Anderzijds, bedenk dat er vele services afhankelijk zijn van een “client” versus “server" connectie.
Bank betalingen via internet, indienen declaraties m.b.t. zorgverzekeringen, Facebook, Instagram….

Kom je daar ook dergelijke problemen tegen??

In de hoeveelheid van aanroepen in verschillende services via ik weet niet hoeveel verschillende “poorten” denk ik niet dat daar op gefilterd wordt. Dat zou namelijk niet werkbaar zijn.

Storingen kunnen zich op velerlei manieren voordoen.
Makkelijk wordt de schuld dan gelegd bij “providers” als het zich zo uitkomt.

Zelf ben ik problemen “op (mobiel) provider” niveau in services eigenlijk nooit echt tegen gekomen. Nou ja, zeker wel problemen!!

Bij nadere bestudering echter NIET echt gerelateerd aan “mobiele providers”. Maar terug te voeren in beperkingen van slechte algemene internet connectie (en daarmee betrouwbaarheid speciale functies), verkeerde instellingen, of bijv. niet voldoen aan laatste “beveilig updates” van firmware of packages. Beperkingen van een kleinere “speciale tekens” karakter-set bij gebruiksnamen en wachtwoorden die gebruikt kunnen worden om verbinding te kunnen leggen.

Ofwel een positieve connectie via de ene methode met “dezelfde speciale karakters” in gebruikersnaam of wachtwoord, is geen garantie voor een positieve connectie in een andere situatie. Met name bij gebruik in het buitenland zou men zich kunnen afvragen welke speciale karakters wel- of niet gebruikt kunnen worden??

Dat staat verder nog los van de eigen ervaring dat het ene KPN APN toegangspunt (advancedinternet) wat toegeeflijker lijkt te zijn bij mogelijke fouten dan het algemene KPN “internet” APN toegangspunt.
Waar het feitelijk om gaat zijn reeds de basis problemen / fouten op het eerste niveau.

Zijn die problemen weg geruimd, is mijn ervaring dat evengoed met het basis APN toegangspunt contact gelegd kan worden. Lijkt me voor het buitenland weinig anders?
(Vanuit dat buitenland bijv. geen problemen om VPN verbindingen met thuis op te zetten, waarbij naar ik vermoed bij roaming geen andere APN toegangspunten worden ingezet dan “standaard”).

M.b.t. gebruik van “speciale karakters” in gebruiksnamen / wachtwoorden, en het resultaat.
Lees eens de volgende algemene informatie m.b.t. VPN verbindingen en vervolgreacties.
Dat kan evengoed in nogal wat andere situaties voorkomen.


@izaak198  Net als Babylonia vraag ik mij af wat de aard van ‘remote control’ is. Als de APN er toe doet, gebruikt je in mijn ogen verkeerde of ongeschikte of oude principes of methodes. Of er is een derde partij op het internet bij betrokken zonder dat je dat weet, dus het is dan niet puur mobile => thuis. Dus i.p.v. te focussen op het zoeken/instellen van specifieke APN, zou je beter eerst kunnen kijken waar nu het probleem zit i.g.v. algemene APN. Kan ook gewoon in NL (het testen o.a.), daarvoor hoef je niet in een buitenland te zijn.


Beste mensen, allemaal bedankt voor jullie reacties. Maar ik schrik een beetje van hoe diep er ingedoken wordt. Dat was niet mijn bedoeling hoor. Ik ben heel tevreden met de APN site.

Maar voor alle duidelijkheid: het gaat om verschillende verbindingen vanuit mijn mobiel internet naar huis via port forwarding. De software die ik daarvoor gebruik op de mobiel/PC (mobiel als hotspot) is VNC en AnyDesk. Maakt geen verschil hoor, mobiel of PC, PC werkt gemakkelijker.
Het doel is een Raspberry, een ESP8266 en een Windows laptop. Ook heb ik een VPN naar de Raspberry.

Dat werkt allemaal prima, behalve via F-FSR in Frankrijk. Zoals al aangegeven providers Orange en Bouygues werken wel goed. Ik kan niet alle opmerkingen zoals IP6 en IP4 beantwoorden maar omdat er een provider is die niet werkt verdenk ik die daar toch heel erg van.

Maar iedereen erg bedankt, volgend jaar hoop ik weer 4 maanden in Frankrijk te vertoeven en ga ik uittesten. Wat mij betreft heb ik genoeg info.

 

 

 


….Maar ik schrik een beetje van hoe diep er ingedoken wordt.
Dat was niet mijn bedoeling hoor. Ik ben heel tevreden met de APN site.

De informatie “had ikzelf toevallig min of meer al paraat”, dus niet specifiek voor jou uitgezocht hoor. (En naar ik denk bij @tmoesel evenzeer vanuit zijn ervaring).

 

Maar voor alle duidelijkheid: het gaat om verschillende verbindingen vanuit mijn mobiel internet

……...

De software die ik daarvoor gebruik op de mobiel/PC (mobiel als hotspot) is VNC en AnyDesk. Maakt geen verschil hoor, mobiel of PC, PC werkt gemakkelijker.
Het doel is een Raspberry, een ESP8266 en een Windows laptop.
Ook heb ik een VPN naar de Raspberry.

Vandaar nu juist mijn opmerkingen m.b.t. bijv. het gebruik van “speciale karakters” die je mogelijk mocht inzetten voor gebruikersnaam, maar (doorgaans) vooral bij “wachtwoorden”.  Waar de door jezelf gebruikte karakters mogelijk niet worden herkend, of verkeerd worden geïnterpreteerd binnen systemen in een “Franstalig” land, en de daar gebruikte mobiele services waar je afhankelijk van bent?

Voor VPN heb ik het juist speciaal uitgezocht, en vind juist daarin verschillen, met fouten als gevolg.
(Bij andersoortige connecties kom ik tot nog toe geen fouten tegen in achterliggende ISP services).

Dat is dus geen tekortkoming van mobiele services “an sich” of APN toegangspunten, maar mogelijk de beperkingen van gebruikte software, of “what ever” in het hele traject van verbindingen m.b.t. een karakterset in het ene land en het andere land, waar kennelijk net wat discrepanties in kunnen zitten? Ondanks door de bank genomen “officieel” een UTF-8 karakterset zou worden gebruikt.
Wordt dat mogelijk “toevallig” toch niet altijd diepgaand in systemen als "standaard” toegepast??

In die zeer uitgebreide test  -in mijn geval specifiek op VPN connecties-  blijkt een "work around” uiteindelijk simpel te liggen in het “uit de weg gaan” om bepaalde speciale karakters te gebruiken.

Die achterliggende uitleg of impact ervan is mogelijk nog niet goed doorgedrongen, om problemen op vergelijkbaar gebied daarmee te tackelen en hopelijk daarmee te vermijden.

Het is slecht één specifiek voorbeeld, maar kan evengoed voor andere situaties gelden?

Er wordt hier in Europa of Frankrijk niet specifiek gefilterd op gebruik van bepaalde services.
Zoek problemen (en oplossingen) echt beter op gebruiksniveau met wat jezelf inzet.


…….nog enkele aanvullingen.

In mijn vorige reactie hierboven heb ik het specifiek over gebruik van bepaalde karakters
(waar in een eerdere verwijzing en uitleg uitvoerig op wordt ingegaan).

In die “marathon” VPN testen kwam ik echter ook wel eens situaties tegen, waarbij ik soms in de connectie naar de server van een kennis, een negatieve match had met het ene APN toegangspunt, en positief met het andere toegangspunt. (KPN “advancedinternet”  versus  “internet”).

Je zou dan makkelijk kunnen denken van:
           Ah, het ligt dus toch aan het gebruik van het juiste type APN toegangspunt??

Echter - op afstand, via “remote access” met een andere methode die wel werkte,
voerde ik dan een herstart uit van diens NAS, waar de VPN-server op draait bij die kennis.
(Ik heb beheersrechten van diens apparatuur, en test dan 's nachts, zodat niemand hinder ondervindt).

Na zo'n herstart kon ik dan weer beide mobiele APN toegangspunten gebruiken.

Dus je kunt een eerdere toevallige (?) “mismatch” niet wijten aan “filtering door de mobiele provider”,
maar simpel een storing  -hoe minimaal ook-  “ergens” in het netwerksysteem van die kennis zelf.

In situaties bij een andere kennis, bleek er na bestudering ook een te traceren “fout” te liggen in het systeem bij die ander. (Bij storing op beide APN toegangspunten voor een bepaalde VPN methode).

Als je realistisch de situaties vergelijkt, komt het er eigenlijk op neer dat in géén van de gevallen de keuze van het APN toegangspunt de “oorzaak” is van problemen, of de beperkingen die men mocht tegen komen. Maar eerder dat een (KPN) “advancedinternet” toegangspunt misschien net ietsje “toegeeflijker” lijkt te zijn in het corrigeren van netwerkfouten “ergens” in de keten van die connecties.

Zaak is dus vooral om bij eventuele problemen, de oorzaak dichter bij huis bij jezelf te zoeken.
Keuze van betrouwbare spullen, goede kwaliteit kabels, update van drivers / packages.
Rekening houden met “onverwachte” beperkingen in apparatuur, en proberen “er omheen te werken”.


Beste mensen, allemaal bedankt voor jullie reacties. Maar ik schrik een beetje van hoe diep er ingedoken wordt. Dat was niet mijn bedoeling hoor. Ik ben heel tevreden met de APN site.

Je krijgt waar voor je geld hier. :wink: