Skip to main content

Beste Nick83,

waarom plaatst KPN nieuwe firmware op bijv. de Experiabox V10 van ex-Telfort klanten, wetende dat dit tot een aanzienlijke reductie van de Wifi-snbelheid gaat leiden. Ik ben zo'n ex- Telfort klant en heb al  vele jaren werkelijk probleemloze WiFi- verbindingen, nu op 200 Mbps.  De laatste tijd via glasvezel. Nu heb ik op de V10 de 2,4 en 5 ghz. gescheiden. Werkt absoluut perfect.  Je geeft al aan dat de Bandstering niet altijd goed werkt. Waarom wil KPN dan tóch de firmware aanpassen? Ik voorzie Wifi-problemen indien de firmware wordt aangepast. Wat goed loopt: afblijven, laten lopen en koesteren is mij vroeger geleerd. Ben benieuwd naar een reactie.

admin: eigen topic aangemaakt.

Hal.o @Gerard B. , wie zegt dat KPN de modems van TFT aanpast na migratie?

 

 

 

 

 

 


Het is jammer dat de moderator niet de link naar het originele topic toegevoegd heeft.


Ik ben ook overgezet, maar heb (nog) geen andere firmware op mijn Experia Box V10.
Het enige wat erbij is gekomen is een extra “port forwarding” naar de TV-ontvanger.
(Poort 9000).


Goedemorgen! Ik zag het topic en ik heb de logs van de firmware bekeken en ik kan geen enkele aanwijzing dat de functie voor de Wifi fundamenteel anders werkt bij KPN dan bij Telfort. Dergelijke basisfuncties voor de hardware wordt vaak verzorgd door software van de fabrikant zelf en ik kan daar niet direct iets uit afleiden dat er verschillen inzitten. Mocht je specifieke vragen hebben dan beantwoord ik die graag!


Dergelijke basisfuncties voor de hardware wordt vaak verzorgd door software van de fabrikant zelf en ik kan daar niet direct iets uit afleiden dat er verschillen inzitten.

Alleen heb je bij KPN ook techneuten die aan die firmware af fabriek sleutelen, er functies uithalen, aanpassen, aan wat zij denken dat juist is aan de situatie voor KPN. En daar loopt het juist vaak op mis.  :nerd:

Maar zoals aangehaald, de firmware voor oud Telfort klanten is vooralsnog niet aangepast.


Dergelijke basisfuncties voor de hardware wordt vaak verzorgd door software van de fabrikant zelf en ik kan daar niet direct iets uit afleiden dat er verschillen inzitten.

Alleen heb je bij KPN ook techneuten die aan die firmware af fabriek sleutelen, er functies uithalen, aanpassen, aan wat zij denken dat juist is aan de situatie voor KPN. En daar loopt het juist vaak op mis.  :nerd:

 

Erger, ik denk dat door de eigen naamgevingen van KPN ook de eigen medewerkers niet weten wat er met een bepaald apparaat wordt bedoeld. omdat het soms apparaten van verschillende fabrikanten betreft. 

Dit forum staat vol met mededelingen over de Experiabox V10 waarbij er mogelijk een heel ander apparaat de Experiabox V10 A wordt bedoeld. Hetzelfde met de Motorolla Vip 2952 en de Arris Vip 2952-V2. 

Daarom is het niet ondenkbare dat de verkeerde oplossing bij het verkeerde apparaat wordt geimplementeerd. 

 


Daarom is het niet ondenkbare dat de verkeerde oplossing bij het verkeerde apparaat wordt geimplementeerd.

Dat lijkt me niet.  Firmware is onderling tussen apparaten niet uitwisselbaar.
Firmware welke geldt voor een V10 is absoluut niet toepasbaar op een V10A.

Hooguit misschien de implementatie van de TV “applicatie” in een TV-ontvanger, omdat er onderliggend waarschijnlijk een vergelijkbaar Unix achtig basis OS aan ten grondslag ligt.


Daarom is het niet ondenkbare dat de verkeerde oplossing bij het verkeerde apparaat wordt geimplementeerd.

Dat lijkt me niet.  Firmware is onderling tussen apparaten niet uitwisselbaar.
Firmware welke geldt voor een V10 is absoluut niet toepasbaar op een V10A.

Zeker waar. Maar uiteindelijk draait het meestal wel allemaal op linux. En het programma dat bijvoorbeeld zorgt voor dhcp zal hoogstwaarschijnlijk op de verschillende routers wel allemaal hetzelfde zijn. Ik vermoed een onderdeel wat zorgt voor bandstering ook over de verschillende routers uitgerold kan worden. In beginsel. Het zal vast niet zomaar op elke router meteen werken. Maar dat is gewoon een stukje development.

En het "uitrollen" - of in ieder geval aanpassen - van bandstering op de v10, dat is volgens mij bij de laatste update van de v10 gebeurt. En dat heeft niets met de overgang van Telfort naar KPN te maken. Is alleen een toevallige samenloop.


Daarom is het niet ondenkbare dat de verkeerde oplossing bij het verkeerde apparaat wordt geimplementeerd.

Dat lijkt me niet.  Firmware is onderling tussen apparaten niet uitwisselbaar.
Firmware welke geldt voor een V10 is absoluut niet toepasbaar op een V10A.

Zeker waar. Maar uiteindelijk draait het meestal wel allemaal op linux. En het programma dat bijvoorbeeld zorgt voor dhcp zal hoogstwaarschijnlijk op de verschillende routers wel allemaal hetzelfde zijn. Ik vermoed een onderdeel wat zorgt voor bandstering ook over de verschillende routers uitgerold kan worden. In beginsel. Het zal vast niet zomaar op elke router meteen werken. Maar dat is gewoon een stukje development.

 

@Nick83 Ik heb dit soort verhalen over Linux veel meer gehoord. Maar er is waarschijnlijk geen OS dat zoveel verschillende versies heeft als Linux. Het is ooit ontworpen om een gratis alternatief te zijn van Unix. Maar sinds die tijd lijkt het wel of elke ontwikkelaar, versies heeft ontwikkeld (en vaak ook verkoopt). 

Dus je tekst wordt veel gebruikt om Linux (duur) te verkopen, maar is net zoiets als gratis huur op een apparaat van KPN. Je betaald het uiteindelijk toch. 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

@Babylonia Ik bedoelde dat een probleem wordt opgelost op een V10A dat niet aanwezig is op dit apparaat maar wel op een V10. 


@CorL waarom begin je nu over de prijs? Wat heeft dat er mee te maken?

En ja, verschillende hardware, verschillende versies. Dat is nu juist het mooie van linux. De software die er bovenop draait kan echter wel gewoon hetzelfde zijn.


@CorL waarom begin je nu over de prijs? Wat heeft dat er mee te maken?

En ja, verschillende hardware, verschillende versies. Dat is nu juist het mooie van linux.

Maar dan gaat toch jouw stelling niet op. 

 Maar het heeft er alles me te maken want de kosten van Unix was de reden waarom Linus Thorvald het eerst ontwikkelde. Niet de kwaliteit van Unix, dit aureol wordt nog veel toegepast rond Linux maar is in veel gevallen niet waar meer. 

Tegelijk werden met Linux OS systemen ontwikkeld zoals Xenix maar dat kostte geld. 


@CorL waarom begin je nu over de prijs? Wat heeft dat er mee te maken?

En ja, verschillende hardware, verschillende versies. Dat is nu juist het mooie van linux.

Alles, want de kosten van Unix was de reden waarom Linus Thorvald het eerst ontwikkelde. Niet de kwaliteit van Unix, dit aureol wordt nog veel toegepast rond Linux maar is in veel gevallen niet waar meer. 

Nope, had niets met kosten te maken. Linus was student en wilde gewoon weten hoe je een scheduler voor i386 moest maken. Het was absoluut niet zijn intentie om er ook maar iets bruikbaars van te maken…


...En het programma dat bijvoorbeeld zorgt voor dhcp zal hoogstwaarschijnlijk op de verschillende routers wel allemaal hetzelfde zijn. Ik vermoed een onderdeel wat zorgt voor bandstering ook over de verschillende routers uitgerold kan worden….

De implementaties van firmware bij modem/routers is echt onderling te rigoureus verschillend, dat onderdelen eruit “hetzelfde” zouden zijn en uitwisselbaar. Kijk alleen maar naar gebruiksinterfaces van bijv. routers als Netgear, Asus, TP-Link, Ubiquiti, Fritzbox, Synology.

En verder de enorme verscheidenheid aan set-ups hoe verschillende routers werkend te krijgen voor “KPN - IPTV routed mode”.  Daarin is werkelijks niets onderling uitwisselbaar.

Uiteraard wordt wel van dezelfde netwerkspecificaties, internationale standaarden en protocollen gebruik gemaakt. Maar daarmee houden de overeenkomsten van hard/software op.


Reageer