Skip to main content

Aanstaande vrijdag wordt mijn KPN alles in één verhuisd naar mijn nieuwe adres.

Op mijn nieuwe adres heb ik zo'n ouderwets telefoonstopcontact in de woonkamer, net als in mijn huidige woning.

Nu krijg ik verplicht een monteur voor het aansluiten van mijn apparatuur en ik heb een nieuwe Experia box thuisgestuurd gekregen: een V10. Mijn huidige box is een V10a.

Eigenlijk twee vragen: waarom verplicht een monteur? In mijn huidige woning heb ik alles zelf aangesloten en waarom zou ik een andere Experiabox krijgen? Ga ik daar op achteruit? Ik ben erg tevreden met mijn huidige V10a, deze heeft een erg goede Wifi bij mij in huis.

V10 wordt door veel klanten als het beste modem gezien. Ik zou deze graag willen hebben. :)

Verder weet ik niet waarom meen verplichte monteur nodig is maar in mijn geval werd er ook een nieuwere aansluiting geïnstalleerd en dat voelt net even wat prettiger.


Ik vermoed dat je pairbonding krijgt. Dan moet er altijd een monteur komen.


Hallo @makzzz , het zou kunnen zijn dat je een abo hebt met een bepaalde snelheid die op jouw nieuwe adres alleen via pairbonding haalbaar is, daarvoor is alleen de V10 geschikt en moet de monteur in de centrale(wijkkast) een aanpassing doen en krijg je thuis een speciale pairbondingkabel, waar voor  het IS/RA-punt geschikt gemaakt moet worden. Geen DHZ-klus dus.

 


V10 wordt door veel klanten als het beste modem gezien. Ik zou deze graag willen hebben. :)

 

 

daar is een foefje voor!

Haal de stekker uit de v10a en bel 0800-0402.

Zeg dat je de v10a zat bent en graag via logistiek een v10 wilt krijgen. 

Vaak lukt dit!


Bij wijze van spreken dan. Momenteel draaid mijn Deco systeem op de V10a al heel lang stabiel dus wil dit graag zo houden. Met alle updates van tegenwoordig ben ik bang dat de deco die nu in router functie staat op ten duur alleen nog maar als accepoint in te stellen is. Waarom? Geen idee, gewoon alle wijzigingen de laatste jaren. Voor mijn gevoel is de V10 het stabielste gebleven.

 

 


@Joep1965 en @JanD Jullie hebben volgens mij gelijk. Ik heb de doos met het modem nader bestudeerd en er zitten een y kabeltje in (vol met waarschuwingen dat het niet beschadigd mag worden) en een nieuwe contactdoos. Op de doos staat 'Pairbonding basispakket'.

Wat me wel verbaast is dat er geen handleiding bij het modem gevoegd is. Gelukkig is deze te downloaden.

Wanneer ik de handleiding lees, zou het modem via twee aansluitpunten moeten worden aangesloten. De contactdoos die is meegeleverd (opbouwmodel) heeft slechts één aansluitpunt. Ik ben erg benieuwd wat de monteur gaat doen.


De contactdoos die is meegeleverd (opbouwmodel) heeft slechts één aansluitpunt. Ik ben erg benieuwd wat de monteur gaat doen.

Als er nu nog een varkenssnuit aanwezig is in de muur dan zal de monteur deze vervangen door een inbouw-ISRA. Deze neemt de monteur zelf mee.

Daarbij is het bij pairbonding van groot belang dat beide lijnen goed zijn, daarom moet er getest worden op kabelkwaliteit en op stabiliteit van de verbinding. Als één lijn namelijk enorm stoort kan dat invloed hebben op de andere lijn.


@NHendriks  Bedankt voor je antwoord. Ik heb een dubbele inbouwdoos, in de onderste zit de varkenssnuit, achter de bovenste zit iets waarvan ik denk dat het de ISRA is. Een soort verbindingsblokje waar aan de ene kant koperdraadjes in gaan en aan de andere kant koperdraadjes die naar de varkenssnuit gaan. Ik hoop dat de monteur een vervanging van de varkenssnuit heeft om in te bouwen.


Zo ziet het er nu bij mij uit.


Vermoedelijk heeft er ook nog wel een ander rj11 isra bestaan.De isra die je nu hebt is vrij nieuw.Ik kan me niet voorstellen dat voor deze de Varkenssnuit werd geleverd(tot ongeveer 2000 dus).Weet jij dat @NHendriks ?


@Jeroen Ruiter Dat ziet er gaaf uit!


Daarvoor zo'n varkenssnuit. Werking blijft het zelfde maar voor je gevoel wat stabieler. Ook heeft de monteur toen de beste draad gebruikt om weer mee te verbinden.


Vermoedelijk heeft er ook nog wel een ander rj11 isra bestaan.De isra die je nu hebt is vrij nieuw.Ik kan me niet voorstellen dat voor deze de Varkenssnuit werd geleverd(tot ongeveer 2000 dus).Weet jij dat @NHendriks ?

Naar mijn weten zijn er maar twee types inbouw-ISRA met RJ11 connectoren, de enkele en de dubbele. Zoals @Jeroen Ruiter heeft is het een dubbele. De oude ‘dubbele varkenssnuit’ (type U2) bevatte vaak maar lang niet altijd intern lasdoosje om draden aan te schroeven. Op deze manier konden er gemakkelijk aftakkingen gemaakt worden naar een eventuele tweede aansluiting. Het geheel wordt als ISRA beschouwd. Bij vervanging zal de volledige varkenssnuit inclusief het metalen raamwerk verwijderd worden om direct op de inbouwlasdoos een nieuw ISRA te plaatsen.

Opbouw-modellen zijn er wel veel geweest, de eerste met een RJ11 was het schroef-ISRA uit de jaren ‘90. Veelal werd uitgevoerd met een klepje op de bovenkant, een enkele werd uitgevoerd met een RJ11-connector in plaats van dat klepje. Ik doel dus op dit model:

 

Hier kon vervolgens dit klepje op gezet worden.

 


Die vertakking naar boven, diende toch alleen voor een extra telefoonaansluiting? Je modem boven aansluiten kon toch niet @NHendriks 


Die vertakking naar boven, diende toch alleen voor een extra telefoonaansluiting? Je modem boven aansluiten kon toch niet @NHendriks 

Klopt. De varkenssnuit stamt ook nog uit de tijd dat er nog geen internet over de koperkabel gestuurd werd maar enkel telefonie (danwel PSTN danwel ISDN).

 

Het modem ergens anders dan waar het ISRA staat aansluiten is zeker wel mogelijk maar het wordt niet aangeraden. De kans op interferentie wordt groter hoe langer de kabel boven de grond zit tenzij hier shielded kabel gebruikt wordt waarbij de shielding ook op de aarde is aangesloten. Ook kan de lengte van de binnenkabel de snelheid verlagen. Ik heb eens een bedrijfsverzamelpand gehad. Direct op het ISRA-10 haalde ik op bonding tegen de 200Mbps (lang leve vectoring). Vanuit het ISRA gingen er wat kabels naar een patchruimte en vanuit die patchruimte gingen er weer kabels naar de individuele kantoortjes. Al met al zo'n 100 meter extra kabel. Uiteindelijk ging er toch wel wat snelheid verloren, als ik het mij goed herinner werd er zo'n 25Mbps minder gehaald, nou is dat vaak het probleem niet, het probleem is echter wel die interferentie en daarmee kans op uitval.

 

Die meter na het ISRA zal wel mee vallen, echter een lange unshielded kabel kan ook als antenne gaan werken als er net een zendamateur in de buurt zit. De kabel kan dat signaal oppakken en dat kan ervoor zorgen dat heel de kabelverdeler er last van krijgt, afhankelijk van de lengte naar deze kast. Gelukkig lost vectoring dat voor een groot deel op maar ook vectoring is niet immuun voor interferentie.


Zucht, de helft van de keren dat ik op dit forum iets getypt heb en wil versturen, krijg ik de melding 'Something's gone wrong'. Dat is tot daar aan toe, maar mijn ingetypte tekst is dan ook in één klap weg. Kan ik weer opnieuw beginnen.

Morgen maar weer opnieuw proberen.


De monteur is gisteren langs geweest, hij heeft de varkenssnuit verwijderd en vervangen door een aansluiting met twee J11 connectoren. Daarop heeft hij de vier draadjes aangesloten van de kabel die uit de krochten van ons flatgebouw kwam.

Helaas, totaal geen signaal. De monteur ging op pad en belde na 20 minuten op of ik al signaal had. Op het modem brandde één van de twee lampjes bij de connector. Hij vroeg of ik kon testen of het werkte. Ik had inderdaad tv, telefoon en internet met een snelheid van 56,5 Mbps down, 16,6 Mbps up. Daarop kwam de monteur weer langs, checkte de andere connector en verdween weer. Na 10 minuten was hij weer terug en toen was het tweede lampje bij de connector van het modem aan het knipperen. Afscheid genomen van de monteur.

Toen het tweede lampje ook continu brandde heb ik via de Wifi de snelheid opnieuw getest: 99,5 down, 33,2 up. Een resultaat waar ik erg tevreden mee ben met mijn 100 Mbps abonnement.

Eindoordeel: alles keurig geregeld.


Fijn dat het allemaal is aangesloten! Geniet van je nieuwe woning!