Skip to main content

Als ik via standaard wifi verbonden ben met de box 12 en dan een speedtest uitvoer, zijn mijn up- en download snelheden netjes rond de 200mbps. Als ik dezelfde test uitvoer maar dan via de gast-wifi verbinding, dan kom ik op een download snelheid van zo'n 9mbps en een upload van zo'n 40mbps.

Wat verklaard dit verschil?

Dit artikel

heeft het over

20% beperking op bandbreedte/verkeer bij gastwifi

De Experia Wifi /Superwifi verplaatsen het verkeer van zichzelf naar de Experia Box via layer 2 bridging verkeer. Dat betekent dat de mogelijkheden om daarop in te grijpen door de EW/SW minder zijn dan bij een gastnetwerk zoals die op de V10 die echt op IP-niveau werkt. …. Theoretisch kan er dan in 1 seconde door een enkel apparaat 867 Mbit verzonden worden naar de Experia Wifi. Waarvan dan 20% beschikbaar is voor gastwifi. 

 

Mag ik hieruit opmaken dat de box 12 het op het gebied van gast netwerk snelheid aflegt tegen de V10? Zo ja, komt hier een oplossing voor, of weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil mijn gasten graag een goed internet aan kunnen bieden, en zelf gebruik ik het gast netwerk voor een paar apparaten die niets op mijn intranet te zoeken hebben.

Nvt

 


Ik zie ook veel consumenten en bedrijven in mijn omgeving die het gastnetwerk juist weer uitschakelen omdat de meeste gasten en klanten een goede mobiele verbinding hebben met voldoende data, zodat de behoefte aan een gastnetwerk steeds minder wordt.


Ik zie ook veel consumenten en bedrijven in mijn omgeving die het gastnetwerk juist weer uitschakelen omdat de meeste gasten en klanten een goede mobiele verbinding hebben met voldoende data, zodat de behoefte aan een gastnetwerk steeds minder wordt.

Brrrr, je wilt een gast uiteraard op een afgeschermd netwerk hebben en niet op jouw LAN. Ik ken eigenlijk ook geen bedrijven die gasten op hun lokale netwerk toelaten.

Bij ons hangt de QR code van ons gastnetwerk op het prikbord in de eethoek.


Hallo @wjb , je begrijpt me verkeerd, met gastnetwerk uitschakelen bedoel ik dus dat mensen alleen via hun eigen mobiel kunnen internetten en niet meer via een netwerk van bedrijven of particulieren thuis. Zelf heb ik het gastnetwerk nooit open. Gasten komen bij mij thuis voor de gezelligheid en niet om te internetten, dan doen ze thuis maar, als ik gasten krijg zet ik ook de tv uit.

 

 


Hallo @wjb , je begrijpt me verkeerd, met gastnetwerk uitschakelen bedoel ik dus dat mensen alleen via hun eigen mobiel kunnen internetten en niet meer via een netwerk van bedrijven of particulieren thuis. Zelf heb ik het gastnetwerk nooit open. Gasten komen bij mij thuis voor de gezelligheid en niet om te internetten, dan doen ze thuis maar, als ik gasten krijg zet ik ook de tv uit.

Ik begrijp alle argumenten, maar als je kinderen hebt die vrienden meenemen of een feestje geeft waarbij je muziek streamt of een VPN voor een collega op moet zetten, etc, etc dan is 10 MB wel heel heel erg weinig. En dan moet de verbinding ook nog eens optimaal zijn….

 

Â